سینماسینما، محمدحقیقت-کن
در سومین روز جشنواره، غیرمتعارفترین و جنونآمیزترین فیلم اثر یرژی کولیموفسکی ۸۴ ساله بنام EO، تماشاگر را ملتهب کرده و بیتفاوت نمیگذارد. اثری که به هیچ عنوان نمیتوان آنرا در ژانر مخصوصی قرار داد مگر ژانر سینما/جنون! در نخستین سکانس که با نوری قرمز بر صحنه تابیده شده و گاه تاریک و روشن میشود زن جوانی در حال لمس کردن و نوعی کشتی گرفتن و در عین حال نوازش کردن یک الاغ است که بعد معلوم میشود صحنهای از یک سیرک را مشاهده میکردهایم. رابطه عاطفی بین این دو آنچنان در هم ادغام شده که به حد ستایش از همدیگر میرسد. در مقابل محوطه این سیرک عدهای دست به تظاهرات زدهاند که نباید از حیوانات سوءاستفاده در نمایشها کرد. اعتراضاتشان به نتیجه میرسد لذا حیوانات را جمعآوری میکنند و قرار میشود این الاغ را به جای دیگری ببرند و این جدایی بین زن و الاغ، صحنههای دلخراشی پدید میآورد به ویژه برای حیوان که با عاطفهای بسیار درگیر است و از این لحظه به بعد سرگردان و آواره دشتها و کوهها میشود. دوربین فیلمساز نیز مثل عاشقی سرگردان، به دور او در پرواز و حرکت است و همواره او را همراهی میکند. فیلمساز تخیلات خود را رها و تماشاگر را با جنون دلپذیر خود همراه میکند. از دید خود این حیوان ماجراهای بسیاری دیده میشود و وی رنجهای بسیار هم تحمل میکند و حتی تا پایان و مرگ هم در این گریزها، پیش میرود.
فیلم اگر چه داستان ندارد اما صحنههای فوقالعادهای در آن هست که با موزیکهایی سحرانگیز به هم گره میخورند و غنای اثر را بیشتر میکند. فیلم در ضمن خالی از طنز نیست مثل صحنهای که الاغ به میدان فوتبال میرسد و با حیرت تماشاگر فوتبال میشود و از توپ آنها در حیرت است. شخصیت اصلی فیلم همین الاغ است که در سرتاسر فیلم حضور دارد و به درستی شایسته بردن جایزه بهترین بازیگری است! آیا داوران به او جایزه خواهند داد؟ کولیموفسکی از درخشانترین کارگردانان همدوره پولانسکی در لهستان است که در همان مدرسه سینمایی لودز با وی تحصیل کرده بود و فیلمهای درخشانی نیز در کارنامه خود دارد. این فیلم را از دست ندهید. از فیلمهای مسابقه جدا از این اثر باید از «همسر چایکوفسکی» در قسمت مسابقه و همچنین «زمان آرماگدون» ساخته بسیار خوب جمز گرای هم یاد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





