سینماسینما، پاریس: ماهنامه معتبر «پزیتیف» شماره ۷۶۰ ماه ژوین منتشر شد.
در صفحه ۶۸ آن مطلبی به قلم محمد حقیقت منتشر شده که عنوان آن «ایران: بسوی سینمای اورژانس!» نام دارد. حقیقت در این مطلب ضمن بررسی فشرده فیلمهای ساخته شده در ایران طی سالهای اخیر، مقالهاش را با پذیرفته شدن درخت انجیر معابد ساخته محمد رسول اف آغاز کرده که هفته پیش در بخش مسابقه جشنواره کن موفق شد جایزه ویژه داوران و جایزه منتقدین بین المللی (فیپرسی) را بدست آورد. نویسنده مینویسد که حضور این اثر در مسابقه کن تاییدی بر سینمای چند سال اخیر است که به آن عنوان اورژانس یا زیر زمینی داده شده است.
این سینما با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی که فشار بر سینماگران مترقی و اجتماعی ساز شدت گرفت، بیشتر از قبل خود را نمایان ساخت. از سال ۲۰۲۲ و با حضور عنکبوت مقدس (علی عباسی) و لیلا و برادران (سعید روستایی) در جشنواره کن قوانین برای شرکت کردن در جشنوارههای مهم خارجی بسیار سختتر شد و فیلمساران مورد غضب مسئولان قرار گرفتند.
برای ساخت یک فیلم سینماگران باید مراحل پیچیده برای بدست آوردن مجوز و غیره را پشت سر بگذارند و بعد هم علیرغم همه دردسرها هیج ضمانتی برای اکران شدن فیلمشان در ایران نیست، لذا شرایط، سینماگران بااستعداد و خلاق را به سوی سینمای ارزان، با امکانات دیجیتالی، بدون استفاده از هنرپیشههای مطرح که دستمزد بالایی دارند و درضمن وقتشان اجازه نمیدهد که فورا سر صحنه یک فیلم اورژانسی بروند، و همچنین یافتن تهیه کننده، سوق داد. لذا آنها دست و آستین را با دیدن سوژهای داغ بالا میزنند و بالاجبار دوربین برداشته و دست بکار می شوند.
اکثر فیلمهایی که در این دو سه سال اخیر ساخته شده و به نحوی به خارج فرستاده میشوند، حکایت التهاب غلیان زده در نقاط مختلف جامعه دارد. برخی از فیلمسازان معتقدند که وقت را نباید هدر داد، وظیفه داریم وقایع امروز را امروز ثبت کنیم تا برای آیندگان از دیدگاه بیطرفانه سند و مدرکی از اتفافات تاریخی وجود داشته باشد.
اگرچه یک فیلمساز هوشمند و مولف باید مراقب باشد که این مستندها را از صافی «زبان سینمایی» بگذراند. وضعیت موجود دو سه سال اخیر برخی از سینماگران را نیز مجبور به مهاجرت کرده که بنوعی باعث تاسف است، از جمله اصغر فرهادی، علی احمدزاده، آیت نجفی، کاوه مظاهری و غیره.
آخرین آنها محمد رسول اف، است که به تازگی مجبور به ترک کشور شده. او یکی از دهها سینماگر ایرانی است که در اروپا، کانادا، امریکا و غیره سکنی گزیدهاند و بنظر میآید که به همین تعداد ختم نخواهد شد. آیا آنها در خارج از کشور به همان اندازه سابق در خلق کارهای خوب موفق خواهند شد؟ جدا از این سینمای «بدنه» با ضوابط و روابط در ایران ادامه دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





