سینماسینما، محمد حقیقت:
یکی از فیلمهای جالب امسال جشنواره که در آخرین روزها توجه و ستایش برانگیز بود و حتی منتقدین زیادی هم برایش نخل طلا پیشبینی میکردند، «همه آنچه که بعنوان نور تصور میکنیم» از هند، بود.
قبل از این در سال ۱۹۹۴ در بخش مسابقه کن فیلمی از هندوستان در مسابقه شرکت کرده بود.
درباره کارگردان: خانم پایال کاپادیا که باید حتما نامش را به خاطر سپرد، در ۱۹۸۶ در بمبی از مادری نقاش و فیلمساز ویدیویی بدنیا آمد. در جوانی در مدرسه علاقهمند به سینه کلوب آنجا شد و آثار آندره تارکوفسکی، ریتویک گاتیک(سینماگر هندی) برایش کنجکاوی برانگیز شد، سپس به دانشگاه سنت اگزاویه در بمبی رفت.
در ابتدای سالهای ۲۰۱۰ به انستیتو فیلم و تلویزیون هند راه یافت. به مدت پنج سال در سمت دستیار کارگردان در زمینه تولید ویدیو و کارهای تبلیغاتی مشغول به کار شد. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ چهار فیلم کوتاه ساخت که برخی به جشنوارهها راه یافتند. یکی از آنها در جشنواره اوبرهازن جایزه فیپرشی، به دست آورد. سپس با فیلم «ابرهای بعد از ظهر» در بخش سینه فونداسیون کن ۲۰۱۷ پذیرفته شد و همچنین دیگر فیلم کوتاهش «و تابستان چه میگوید» به مسابقه برلین ۲۰۱۸ راه یافت.
نخستین اثر بلندش، «تمامی یک شب بدون دانستن» که مستند بود در بخش پانزده روز کارگردانان کن ۲۰۲۱ توانست جایزه چشم طلایی را به دست آورد و امسال دومین اثرش که داستانی است، (همه آنچه که بعنوان نور تصور میکنیم) به بخش مسابقه کن راه یافت.
درباره فیلم: کارگردان در این فیلم به سرگذشت پرستاری بنام «پرابها»، در شهر مومبای میپردازد که با عطوفت و با دقت بسیار به مریضها در بیمارستان رسیدگی میکند. زندگی عادی و روزانهاش وقتی متحول میشود که روزی یک هدیه از شوهرش که سالهاست او را ندیده، دریافت میکند. بعدا مشخص میشود که شوهرش در آلمان مشغول به کار است. پرابها با دختر دیگری، «انو » که او هم پرستار است، به صورت مشترک مستاجر اتاقی هستند و با هم در آنجا زندگی می کنند و دوست خوبی هم برای یکدیگر هستند.
فیلم با تراولینگها در شهر شروع میشود و گاه ما را به یاد تراولینگها در «هیروشیما عشق من» میاندازد. در صبح زود مغازهها باز میشوند و رفته رفته پرسوناژها پدیدار میشوند. بعد از مدتی با انو آشنا میشویم که در شهر بدنبال جایی میگردد که بتواند با نامزدش خلوت کنند که البته کار سادهای نیست تا اینکه روزی در منطقه یک شهر ساحلی مکان دلخواه را مییابند که بتوانند به امیال خود دست یابند.
فیلم جغرافیای آنجا را مستندوار، بافته در شعر، با دیالوگهای اغلب افسون کننده پیش روی تماشاگر میگذارد. در بخش اول، ماجرا در قلب شهر مومبای، مملو از نورها، مغازهها، رستورانهای کوچک، ترنها، اتوبوسها، متروها و زیرزمینهای ساختمانها میگذرد، در عین حال باران همه جا حضور دایم دارد، مثل اینکه باران در حال تمیز کردن و شستن شهر و آدمهایش از آلودگیهاست. این شهری است که کارگردان همه زوایای آن را از کودکی میشناخته، در آن کار کرده، با مردمش سر و کله زده، در این شهر زنان نسبت به جاهای دیگر، راحتتر کار پیدا میکنند. وقتی در این شهر میچرخید در هر گوشهاش استایلی از معماریهای گوناگون مییابید که میتواند بازگو کننده تاریخ اجتماعی/ سیاسی آنجا باشد. آدمهای گوناگون هرکس روایتی از شهر را برایتان بازگو می کند، به موازات زنانی هستند که میخواهند از قید بندها و سنتها خود را رها کنند.
در بخش دوم فیلم, ماجرا در دهکدهای کنار دریا میگذرد. در آنجا زنان بسیار کار میکنند و نانآور خانواده هستند. فیلم که با ظرافت و جامعه شناسانه به موقعیت امروز هند نظر دارد، به افرادی که کشور را برای یافتن کار ترک کرده اند هم نظر دارد. اکثر کسانی که کشور را ترک کردهاند و فامیل را به حال خود گذاشتهاند، مردان هستند. در فیلم به رفاقت و همدردی بین زنان پرداخته میشود. جالب است که بازیگران زن فیلم همگی دوست داشتنیاند. این اثر، کاری عاشقانه است که بار تعهدانهای دارد و بازتابی از موقعیت سیاسی آنجا هم در خود پنهان دارد بدون اینکه بخواهد آن را به رخ تماشاگر بکشد. دیدن این اثر را به شیفتگان سینمای متفاوت توصیه میکنم. این فیلم را میتوان صدای جدیدی از سینمای هند به حساب آورد، فیلمی که نخل قلبها را از آن خود کرد.
خانم کارگردان ۳۸ ساله در مصاحبهای از مشکلات یافتن سرمایه فیلم میگوید: از سال ۲۰۱۹ به دنبال یافتن بودجهای برای فیلم بودهام. شرایط فیلمسازان زن خیلی دشوارتر از مردان است، البته بلافاصله بگویم که خودم را در کادر «کارگردان زن» نمیگذارم. در سینمای مستقل کار کردن بسیار دشوار است، سرمایه یافتن برای چنین فیلمی همت و پشتکار بسیار میطلبد، خوشبختانه که جشنوارههای مهم از این تیپ فیلمها حمایت میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴