سینماسینما، محمد حقیقت: اکران فیلم «آواتار: آتش و خاکستر» با فروش ۸۸ میلیون دلار در چند روز اول نمایش در آمریکا توانست یک شروع افتخارآمیز برای کارگردان و کمپانی تهیهکننده آن بهوجود آورد. این فیلم با فروش ۸۸ میلیون دلاری، با تبلیغات فراوان خود را به آب و آتش زد تا چنین فروشی داشته باشد و در صحنه بینالمللی، در فرانسه نیز توانست عنوان پرفروشترین اولین روزهای شروع نمایش را در سال ۲۰۲۵ از آن خود کند.
در ادامه فیلم قبلی، «آواتار: مسیر آب» که شماره ۲ این سری محسوب میشود، کامرون نشان داد همچنان از موفقترین کارگردانان امروز جهان است. وی که برای تبلیغات فیلم به فرانسه آمده بود، در گفتوگویی مفصل در پاریس با روزنامه پاریزین نظرات خود را درباره سینما و زندگی امروزی چنین بیان کرد: «از این به بعد جهان در حال زیستن در یک مجموعه علمیتخیلی است» و اضافه کرد که از اولین کارگردانانی است که با فیلم «ترمیناتور» در سال ۱۹۸۴ به خطر هوش مصنوعی اشاره کرده است!
وی اضافه کرد: «من در سینمای خودم سعی دارم از اینکه آن (هوش مصنوعی) بر سرِ ما سوار شود بگریزم. اگر هوش مصنوعی سوار سیستمها شود، نمیدانم به کجا خواهیم رفت!»
فیلم جدید جیمز کامرون که توسط دیزنی و کمپانی فاکس قرن بیستم مشترکاً تهیه شده، در همین چند روز اول نمایش جهانیاش ۲٫۳ میلیارد دلار فروش داشته است. مدیران این کمپانیها پیشبینی کرده بودند که در سه روز اول (جمعه، شنبه، یکشنبه) بین ۹۰ تا ۱۰۵ میلیون دلار فروش داشته باشد. در فرانسه این فیلم از روز چهارشنبه قبل اکران شد.
بر مبنای اطلاعات منتشرشده، هزینه تهیه این فیلم ۳۵۰ میلیون دلار بوده که باید هزینههای تبلیغات را هم به آن افزود. بهطور منطقی پیشبینی میشود که در نهایت فروش «آواتار: آتش و خاکستر» تبدیل به پدیدهای در باکسآفیس جهانی بشود. در فرانسه، در پنج روز اول نمایش آن، تعداد دو میلیون و دویست هزار نفر به دیدن آن در ۷۲۸ سالن رفتهاند و پیشبینی میشود که در پایان هفته اول (صبح چهارشنبه) به نزدیک سه میلیون تماشاگر برسد.
من شخصاً آن را در سانس اول چهارشنبه دیدم و برایم کمتر از دو اپیزود قبلی سحرانگیز بود. بهراحتی در طول این فیلم تأثیرات و رجعت به بسیاری ژانرها و فیلمهای تاریخ سینما را میتوان به شکل ظریف دید؛ مثلاً وسترن (حمله دشمنان به قهرمانان در این اثر، مثل صحنههایی که سرخپوستان با همان حالت صداها به قهرمانان وسترن میکنند؛ جنگ و جدالهای شخصیتهای وسترن را هم میتوان در آن دید).
از سوی دیگر، فرم فیلمهای تارزانی (در اینجا هم قهرمانها به راحتی در جنگلها از این شاخه به آن شاخه میپرند) و از سوی دیگر، کامرون از حیوانات عجیب پرنده که در خدمت قهرمانان هستند بسیار استفاده کرده که بهنوعی «جنگ ستارگان» را در فیلمهای اینچنینی به یاد میآورد. از طرفی دیگر، از اسبسواری در وسترنها الهام گرفته شده است.
جدا از این، رفرنسهایی از فیلمهای «بتمن»، «سوپرمن» و غیره هم الهام گرفته شده که در آن فیلمها ناگهان آدمها مثل دیوها تنوره میکشند و به آسمان و هر جا که بخواهند بهراحتی میروند؛ حتی بین کهکشانها به پرواز درمیآیند.
سناریست و کارگردان این فیلم هیچ مرزی برای تخیل کردن و به اجرا درآوردن ایدههای خود قائل نمیشوند. برخی صحنهها مثل فیلمهای «جنگ ستارگان» طراحی شدهاند. خلاصه اینکه از همه فیلمهای پرفروش تاریخ سینما در این فیلم میتوان نشانههایی یافت.
بهنظر من مدت زمان فیلم کمی بیهوده اضافی است و میشد قسمتهای نبردهای تکراری را که فقط صحنههای زیبا دارند کم کرد؛ اگرچه از لطف زیباییهای مسحورکننده فیلم کمی میکاهد. این اثر البته همچنان میتواند برای بسیاری از تماشاگران در طی ۳ ساعت و ۱۷ دقیقه سرگرمکننده باشد.
جیمز کامرون در «اواتار: آتش و خاکستر» به حماسهپردازی خود در پاندور ادامه میدهد و از شاهکارهای تکنولوژی، جهانی تصویری غنی و چالشی جدید را برای شخصیتها و جامعه آنها بررسی کرده و رقم میزند؛ در عین حال مضامین زیستمحیطی و اسطورهای این مجموعه را گسترش میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





