سینماسینما، پاریس: بخش ۱۵ روز سینماگران، طی کنفرانسی که برای رسانهها در پاریس برگزار شد لیست فیلمهای انتخاب شده را اعلام کرد.
امسال جمعیت کمتری از روزنامهنگاران حضور داشتند. دبیر این بخش آقای ژولین رجل، بعد از مقدمه، برای معرفی هر فیلمی توضیحاتی در اهمیت آن داد و اضافه کرد من به همراه تیمم حدود شش ماه پیوسته فیلم میدیدیم و بخصوص در آخرین ماهها کارمان بیشتر شد. تعداد ۱۵۹۰ فیلم بلند و ۲۳۰۰ فیلم کوتاه تقاضای شرکت در این بخش را داده بودند. در قسمت آثار کوتاه، ۹ فیلم ور در بخش فیلمهای بلند ۲۲ فیلم انتخاب شده که در بین آنها آثار داستانی، مستند، انیمیشن هم وجود دارد.
بسیاری از کارگردانان فعلا برای تماشاگران عام شناخته نشدهاند. دو فیلم افتتاحیه و اختتامیه از سینمای فرانسه انتخاب شدهاند. یک سانس ویژه به فیلمی از شانتال اکرمن به نام «داستان امریکا، غذا، فامیل و فلسفه» اختصاص داده شده که قبلا به نمایش در نیامده. با وجود ارایه حدود چهل فیلم از سینماگران ایرانی، در این بخش نیز هیچ اثری پذیرفته نشده است. اما یک فیلمساز کانادایی بنام ماتیو رانکین، اثری در رابطه با ایرانیان کانادا به نام «زبان جهانی» در این قسمت دارد که به زبانهای فارسی و فرانسوی ساخته شده است. در خلاصه داستان آن آمده: در وینپگ(کانادا)، نازگل و حسین به یکی از رفقای همکلاسی خود کمک میکنند که یک اسکناس ایرانی پیدا کند. به مواز ات این ماجرا یک شخصیت دیگر کانادایی از کار خود استعفا میدهد تا به وینپگ برای دیدار نزدیکانش برود و اتفاقات جالبی برایش رخ میدهد. کارگردان کانادایی خود در فیلم بازی میکند. وی قبلا چندین فیلم کوتاه ساخته بود که در جشنوارههای برلین و کن هم به نمایش در آمده بود، یکی دو فیلم بلند نیز کارگردانی کرده است.
در کنفرانس مطبوعاتی دبیر آن درباره سینمای حاصلخیز امریکای لاتین بسیار صحبت کرد و تعداد زیادی فیلم هم از این کشورها را میتوان در پانزده روز سینماگران امسال در جشنواره کن دید. از امسال قرار است برای نخستین بار از سوی تماشاگران بهترین فیلم انتخاب شود و در پایان، جایزه نقدی به مبلغ ۷۵۰۰ یورو به برنده آن داده شود. در بالا عکس دبیر جشنواره ژولین رجل در کنار ژان نقبنی، یکی از اعضای کمیته انتخاب آمده است. ژان نقبی استاد دانشگاه رشته سینما و سردبیر سابقه کایه دوسینما است.
فیلمهای انتخاب شده بخش ۱۵ روزسینماگران عبارتند از:
فیلم افتتاحیه، «زندگی من» ساخته سوفی فیلیره محصول فرانسه که کارگردان بعد از فیلمبرداری فوت کرد.
بقیه فیلمها «در تصویر خودش» ساخته تیری دو پرتی از فرانسه، «شب کریسمس در مکان میلر» از تایلر تائورمینا از امریکا، «کویر نامیبیا» ساخته یوکو یاماناکا محصول ژاپن، «شرق ظهر» ساخته حلا الکوسی از مصر، «وعده شبانه» ساخته کارولین پوگی و جاناتان وینل محصول فرانسه، Eephu کارلسون لوند محصول آمریکا، «زل زننده» ساخته رایان جی اسلوان از آمریکا، «آنزو روح گربه» ساخته یوکو کونو و نوبوهیرو یاماشیتا محصول ژاپن، «خوب» ساخته ایندیا دونالدسون محصول آمریکا، «سگ دو نژاده» ساخته چیانگ وی لیانگ و یو کیائو یین محصول تایوان، «ساعات ملاقات» ساخته پاتریسیا مازوی محصول فرانسه، «ساوانا و کوه» ساخته پائولو کارنیرو محصول پرتغال، «خواهر نیمه شب» ساخته کاران کاندهاری محصول هند، «چیزی قدیمی، چیزی جدید، چیزی امانت گرفته شده» ساخته هرنان روسلی محصول آرژانتین، «آسمان فرو افتاده» ساخته اریک روشا و گابریلا کارنیرو دا کونها محصول برزیل، «هایپر بورین ها» ساخته کریستوبال لئون و خواکین کوچینیا محصول شیلی، «راه دیگر دور و اطراف» ساخته یوناس تروئبا محصول اسپانیا، «به سرزمینی ناشناخته» ساخته مهدی فلیفل از فلسطین / و دانمارک، «زبان جهانی» ساخته متیو رندکین / کانادا و «تفنگ های پلاستیکی» ساخته ژان-کریستوف موریس از فرانسه فیلم اختتامیه هستند فیلم «داستان های آمریکایی:،غذا، خانواده و فلسفه» ساخته شانتال آکرمن محصول بلژیک نیز یک نمایش ویژه دارد. اسپانسر جایزه تماشاگران از بنیاد شانتال آکرمن است.
عکس از محمد حقیقت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





