سینماسینما، محمد حقیقت
در جشنواره برلین ۲۰۲۵ فیلمی که بسیاری عاشقان سینما انتظارش را میکشیدند سرانجام به نمایش درآمد. «میکی ۱۷» ساخته بونگ جون هو، فیلمساز سرشناس کرهای که با فیلم قبلیاش «پارازیت» بعد از دریافت نخل طلا، چهار جایزه اسکار و بسیاری از جوایز دیگر را هم بهدست آورده بود، همه عاشقان سینما را منتظر دیدن اثر جدیدش کرده بود.
او در ادامه این موفقیتها به هالیوود دعوت شد و با سرمایه ۱۵۰ میلیون دلار، فیلم جدید خود «میکی ۱۷» را ساخت – اگر چه کمپانی تهیه کننده وارنر برادرز می خواست در ماه مارس ۲۰۲۴ آنرا بهنمایش عمومی در سینماهای جهان بگذارد، و حتی جشنواره کن ۲۰۲۴ در نظر داشت تاریخ نمایش آن را به تاخیر بیاندازد تا شاید این فیلم در مسابقه کن حضور داشته باشد، اما ماجراهایی بین کمپانی وارنر و بونگ جون هو پدید آمد و بر سر مونتاژ نهایی (فاینال کات) که طبق قرارداد گویا به عهده کارگردان واگذار شده بود، کشمکش ایجاد شد و بارها تاریخ نمایش فیلم به تاخیر افتاد زیرا مونتاژ فیلم مورد تایید تهیه کننده قرار نمی گرفت. آنها مایل نبودند ۱۵۰ میلیون دلاری که برای فیلم هزینه کرده بودند را در معرض خطر قرار دهند. بعد از هزاران دردسر بین کارگردان و تدوینگران کمپانی تهیه فیلم، سرانجام فیلم سر وسامانی گرفت و تاریخ نمایش عمومی آن در ۵ مارس ۲۰۲۵ برای فرانسه در نظر گرفته شد. اما قبل از آن، مدیر جدید جشنواره برلین با نفوذی که در صنعت سینمای آمریکا دارد توانست این فیلم را در جشنواره برلین، خارج از مسابقه، به نمایش در آورد.
امروز وقتی «میکی ۱۷» در جشنواره برلین بهنمایش درآمد برمبنای نوشته منتقد فرانسوی به «یک آدامس خیلی جویده شده» تبدیل شده که یک هجویه سیاسی و بازتابی از اوضاع امروز جهان را به نمایش گذاشته است. اگرچه فیلم سرگرم کننده است، به نقد اجتماعی درباره یک جامعه از طبقات متوسط هم می پردازد. در این فیلم سفینه فضایی جایگزین خانه در فیلم قبلی این کارگردان «پارازیت» میشود. البته بازی درخشان روبرت پاتینسون، قابل تقدیر است.
این فیلم یک اثر علمی-تخیلی است که داستانش مربوط به میکی بارنس است. او با تبر خودکشی میکند؛ در واقع خود را دوشقه می کند، و این باعث تعجب خودش می شود، که بارها می میرد تا زندگی اش را بازیابد. هربار بدنش از نو شکل می گیرد. فیلم اداپتاسیون از یک رمانی به نام «میکی ۱۷» است که در سال ۲۰۲۲ به چاپ رسیده بود. این اثر را داریوش خنجی، فیلمبردار سرشناس ایرانی تبار فرانسوی کار کرده که قبلا نیز با این کارگردان فیلم دیگری ساخته بود.
یک نکته: در رابطه با کارگردانان غیر آمریکایی که در آمریکا به فیلمسازی روی آورده اند کار دشوار تر از اروپا و غیره است، آنها باید قوانین هالیوود، را که تهیه کنندگان دیکته می کنند قبول کنند و همین مورد بر سر کارگردان کره ای هم آمده است و خود به آن معترف است. قبلا هم بارها پیش آمده که اروپاییان مثل ویم وندرس، و غیره همواره با کمپانی های آمریکایی در موقع فیلم سازی در آنجا با مشکل روبرو شده اند.علی عباسی که در جشنواره کن ۲۰۲۴ فیلم «کارآموز» محصول امریکا را در مسابقه داشت، شخصا برایم از مشکلات بسیاری که پیش روی او بود صحبت کرد، از دیگر فیلمسازان مثل اصغر فرهادی که دو بار هم جایزه اسکار را در هالیوود برده ، شنیده شده که در طول چند سال اخیر بسیار تلاش کرده بود تا فیلمی در امریکایی بسازد، ولی سرانجام به نتیجه نرسید و به فرانسه بازگشته تا با کمپانی همیشگی خود، ممنتو، با بازی هنرپیشگان فرانسوی ایزابل هوپر و ونسان کسل، فیلم جدیدش را بسازد. رویاها و دردسرهای فیلم ساختن برای کارگردانان خارجی در امریکا، به این راحتی ها نیست که تصورش را میکرده اند، لااقل برای آسیاییها که رویای فیلمسازی در آمریکا دارند، سختتر از اروپاست!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- رشد چشمگیر سهم بازار همراه اول