چندین سال است «هاروکی موراکامی» را یکی از شانسهای جایزه نوبل ادبیات میدانند اما آکادمی نوبل این دوره هم با انتخاب «باب دیلن»، هواداران این نویسنده ژاپنی را دلسرد کردو آنها را به واکنش در فضای مجازی واداشت.
به گزارش سینماسینما، «باستل» نوشت: از «هاروکی موراکامی» امسال هم به عنوان یکی از شانسهای کسب نوبل ادبیات نام برده میشد. وبسایت «لدبروکس» شانس او را یک به چهار میدانست، اما آکادمی سوئدی نوبل «باب دیلن» خواننده و ترانهسرای آمریکایی را به عنوان برنده سال ۲۰۱۶ مهمترین جایزه ادبی جهان برگزید. دوستداران نویسنده «کافکا در کرانه» در واکنش به این خبر، او را «دیکاپریو» نوبل ادبیات خواندند.
طی دو روز گذشته چهرههای سرشناس عرصههای مختلف سیاست، هنر و ادببیات نسبت به برگزیده شدن «باب دیلن» به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ واکنشهای متضادی نشان دادهاند؛اما بیشک بخشی از مخالفان این انتخاب، هواداران «هاروکی موراکامی» ژاپنی هستند که هر سال پس از تعلق نگرفتن نوبل ادبیات به نویسنده محبوبشان، صفحههای اجتماعی را از اعتراضهای خود پر میکنند.
معروفترین توییت طرفداران «موراکامی» از آنِ دختری هندی است که نوشته: «هاروکی مورکامی» آخر «لئوناردو دیکاپریو» نوبل ادبیات میشود. این جمله اشاره دارد به موفق نشدن طولانیمدت «دیکاپریو» در کسب جایزه اسکار. بازیگر «تایتانیک» و «بازگشته» سرانجام در سال جاری میلادی پس از ۲۰ سال صبر و چهاربار نامزد شدن، موفق شد تندیس اسکار را در دست بگیرد.

برخی از کتابدوستان شباهتهای دیگری هم بین «موراکامی» و «دیکاپریو» پیدا کردهاند؛ هر دو آنها در کارشان ریسک میکنند، آقای نویسنده به سراغ سبک رئالیسم جادویی رفته و «دیکاپریو» از ایفای هیچ نقشی هراس ندارد. هنرپیشه «الماس خونین» نقش شخصیتهای تاریخی چون «جی. ادگار هوور» و «هوارد هیوز» را بازی کرده و «موراکامی» طی ۲۵ سال نویسندگی، به سراغ تمهای تاریخی و فلسفی رفته است.
مهمترین شباهت آنها هم شاید این باشد که «دیکاپریو» پیش از کسب اسکار، چندین جایزه مهم بینالمللی را در کارنامهاش ثبت کرده و هواداران «موراکامی» بر این باورند که این اتفاق پس از کسب جایزههای مختلف باید درباره او و نوبل ادبیات رخ بدهد.
یکی دیگر از طرفداران این داستاننویس در توییترش نوشته: همین الان این جمله را روی کمرم تتو کردم: «هاروکی موراکامی» کسب جایزه نوبل را به تو تبریک میگویم.
همانطور که «ایروین ولش» و «جیمز وودز» از تعلق گرفتن نوبل ادبیات به «باب دیلن» متعجب و عصبانی شدند، یکی از هواداران «موراکامی» هم اعتراض خود را اینگونه بیان کرد: نوبل ادبیات برای «باب دیلن»؟ مردی که در واقع یک شخصیت در رمان «هاروکی موراکامی» است؟ «موراکامی» کی باید نوبل را ببرد؟
«هاروکی موراکامی» ۶۷ ساله بیشتر کتابهایش را به سبک سوررئال به نگارش درآورده است و آثارش تاکنون به بیش از ۵۰ زبان برگردانده شدهاند. هر سال نام این نویسنده به عنوان یکی از نامزدهای نوبل ادبیات بر سر زبانها میافتد، اما او هنوز موفق به کسب این افتخار نشده است. از معروفترین کتابهای «موراکامی» که یکی از مطرحترین نویسندگان معاصر است میتوان به «کافکا در کرانه»، «جنگل نروژی» و جدیدترین اثرش «سوکورو تازاکی بیرنگ و سالهای زیارتش» اشاره کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فوت تهیهکننده «تایتانیک» و «آواتار»/ جان لاندو درگذشت
- پل شریدر: انتخاب دی کاپریو در نقش یک احمق اشتباه بود/ «اوپنهایمر» بهترین و مهمترین فیلم قرن است
- دیوید فینچر از هالیوود خواست زودتر به کار برگردد/ سینما نمیمیرد
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- لئوناردو دیکاپریو تهیهکننده فیلمهای کودکان شد/ «اوزی» یک داستان درباره تغییرات آب و هوایی
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- در کنفرانس مطبوعاتی کن؛ اسکورسیزی از آزادی بیان دفاع کرد/ دنیرو ترامپ را دیوانه خواند
- روایتی علیه فراموشی/ دربارهی فیلم «قاتلان ماه کامل»
- احتمال ورود «قاتلان ماه کامل» به بخش مسابقه جشنواره کن
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- کیانو ریوز از پروژه محبوب دی کاپریو خارج شد
- مثلث هاماگوچی، موراکامی و چخوف در فیلم «ماشین من را بران»
- ریوسوکه هاماگوچی برنده جایزه بهترین فیلمنامه کن/ از ایده خلق کلمات و حرکت بدن با هم بهره بردم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





