سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدیهایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلمهایی که باوجود بودجههای کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند و برخی از آثار بزرگ سال نهتنها نتوانستند هزینههای خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گستردهای را نیز به همراه داشتند.
به گزارش سینماسینما، فروش گیشه بهعنوان عنصری حیاتی در صنعت فیلمسازی، میتواند بهراحتی باعث موفقیت یا شکست یک فیلم شود. در یک سال اخیر، تعداد تماشاگران در سینماها بهطور قابل توجهی کاهش یافته است، که تأثیر عظیمی بر فروش گیشه گذاشته و به فیلمهایی که حتی نقدهای مثبتی از مخاطبان و منتقدان دریافت کردهاند، آسیب رسانده است.
سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدی هایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلمهایی که باوجود بودجههای کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند. از دنباله ناموفق «جوکر» گرفته تا فیلم پرخرج «مگالوپولیس» ساخته فرانسیس فورد کاپولا، برخی از آثار بزرگ سال نهتنها نتوانستند هزینههای خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گستردهای را نیز به همراه داشتند.
این گزارش به بررسی ۱۰ شکست بزرگ گیشه در سال ۲۰۲۴ میپردازد:
۱۰. Borderlands (سرزمینهای مرزی)
فیلم علمی-تخیلی و کمدی اکشن «سرزمینهای مرزی» ساخته الی راث، یکی از آثار سال بود که آمد و رفت و در آخر هفته افتتاحیه تقریباً هیچ تأثیری بر گیشه نگذاشت. این فیلم که بر اساس سری بازیهای ویدیویی به همین نام ساخته شده است، کیت بلانشت را در نقش یک قانونشکن به تصویر میکشد که به سیاره زادگاه خود بازمیگردد و با گروهی از افراد عجیب و غریب متحد میشود تا دختر قدرتمندترین مرد جهان را پیدا کند.
طبق گزارش ددلاین، پیشبینی میشد که این فیلم به دلیل اکران ناامیدکننده، ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار زیان برای استودیو هزینه داشته باشد. با این حال، این فیلم باعث افزایش فروش بازی ویدیویی شد و حداقل یک نقطه امید کوچک برای شکست آن ایجاد کرد. بهجز شکست در گیشه، این فیلم از سوی مخاطبان و منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت و بهعنوان اقتباسی متوسط که در همه جنبههای ممکن کمبود داشت، شناخته شد.
۹. Furiosa: A Mad Max Saga (فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه)
جدیدترین قسمت از مجموعه «مکس دیوانه» اثر جورج میلر، علیرغم عملکرد ضعیف در گیشه، نقدهای مثبتی دریافت کرد. این فیلم داستان منشأ شخصیت فیوریوسا از فیلم «جاده خشم» را روایت میکند. آنیا تیلور-جوی و آلیلا براون نقش این شخصیت را از دوران کودکی تا رسیدن به رتبه امپراتور بازی میکنند.
کریس مکفرسون از نشریه کولایدر، کمبود علاقه به این مجموعه معروف و پیشدرآمدهای آن را دلیل اصلی شکست فیلم دانست. با این حال، جان نیوجنت از مجله امپایر، به این فیلم پنج ستاره داد و بازی تیلور-جوی را ستود و آن را ادای احترامی شایسته به شخصیت اصلی شارلیز ترون دانست. این واقعیت که فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد، ثابت میکند که گیشه همیشه تعیینکننده موفقیت یک فیلم نیست.
۸. The Fall Guy (فال گای)
در کمدی اکشن «فال گای» ساخته دیوید لیچ، رایان گاسلینگ در نقش بدلکاری به نام کولت سیورز بازی میکند که از بازنشستگی خارج میشود تا روی فیلمی به کارگردانی نامزد سابقش (امیلی بلانت) کار کند. زمانی که ستاره فیلم ناگهان ناپدید میشود، سیورز خود را درگیر توطئهای غیرمنتظره میبیند.
این فیلم نقدهای خوبی دریافت کرد اما در گیشه ناموفق بود. درآمد جهانی آن حدود ۱۸۰ میلیون دلار بود، در حالی که طبق گزارش ورایتی، فیلم باید بین ۲۷۵ تا ۳۰۰ میلیون دلار فروش میداشت تا به نقطه سربهسر برسد. باوجود شکست مالی، منتقدان از سطح سرگرمی این فیلم تمجید کردند و آن را تغییری تازه نسبت به فیلمهای پر از جلوههای ویژه امروزی دانستند.
۷. Fly Me to the Moon (مرا به ماه پرواز ده)
این کمدی رمانتیک در روزهای نزدیک به پرتاب تاریخی آپولو ۱۱ توسط ناسا روایت میشود. ناسا برای اطمینان از موفقیت مأموریت، تصمیم میگیرد یک فرود ساختگی ماه را طراحی کند. آنها یک مدیر تبلیغات (اسکارلت جوهانسون) را استخدام میکنند تا با یکی از مدیران پرتاب ناسا (چنینگ تیتوم) همکاری کند.
این فیلم به کارگردانی گِرگ برلانتی، در گیشه شکست خورد اما نه بهاندازه برخی دیگر از فیلمهای ۲۰۲۴. این فیلم در آخر هفته افتتاحیه حدود ۴ میلیون دلار فروخت، در حالی که پیشبینی شده بود ۱۲ میلیون دلار درآمد داشته باشد. علیرغم ستارههای برجسته و مفهوم منحصربهفرد، این فیلم نزد مخاطبان محبوب نبود، اما برخی از منتقدان کمدی بین جوهانسون و تیتوم را نکته مثبت فیلم دانستند.
۶. The Ministry of Ungentlemanly Warfare (وزارت جنگ ناجوانمردانه)
فیلم پر از اکشن ساخته گای ریچی در طول جنگ جهانی دوم روایت میشود و درباره گروهی از مردان است که توسط وینستون چرچیل برای نابودی ناوگان زیردریاییهای آدولف هیتلر استخدام میشوند. این تیم با استفاده از روشهای غیرمتعارف تلاش میکند مسیر جنگ را تغییر دهد.
با وجود کارگردانی ریچی و حضور ستارگانی مانند هنری کویل، کری الوز و آلن ریچسون، این فیلم تنها ۲۷ میلیون دلار فروش کرد، درحالیکه بودجه آن ۶۰ میلیون دلار بود. دلیل اصلی شکست این فیلم ساختاری بیمنطق و عدم بهرهبرداری از داستان واقعی قهرمانان جنگ بود.
۵. Argylle (آرگایل)
«آرگایل» با بازی برایس دالاس هاوارد در نقش نویسندهای مشهور، داستانی جاسوسی و کمدی است که به یک عملیات واقعی جاسوسی مرتبط میشود. این فیلم با بودجه ۲۰۰ میلیون دلار تنها ۹۶ میلیون دلار فروش کرد و نقدهای منفی بسیاری دریافت کرد. منتقدان معتقد بودند که فیلم آغاز هیجانانگیزی داشت اما در میانه راه جذابیت خود را از دست داد.
۴. Megalopolis (مگالوپولیس)
بسیاری از علاقهمندان سینما انتظار زیادی از فیلم مورد انتظار «مگالوپولیس» ساخته فرانسیس فورد کاپولا داشتند؛ فیلمی که اکران آن چندین بار به تأخیر افتاد و این امر بر هیجان تماشای آن افزود. اما زمانی که این فیلم علمی-تخیلی و درام حماسی بالاخره روی پرده رفت، بسیاری از مخاطبان سردرگم شدند، چرا که بیشتر بر جلوههای بصری تمرکز داشت تا یک داستان جذاب. داستان «مگالوپولیس» در قرن ۲۱ روایت میشود و داستان یک معمار جاهطلب (آدام درایور) را دنبال میکند که دیدگاههای او باعث درگیری با نیروهای مخالف قدرت، بهویژه شهردار شهر (جانکارلو اسپوزیتو) میشود.
کارگردان پدرخوانده که به تغییر ژانرهای مختلف شهرت دارد، از درامهای سنگین گرفته تا کمدیهای رمانتیک، با فیلمی روبهرو شد که هیچکس نمیتوانست فاجعهاش را پیشبینی کند.«مگالوپولیس» تنها ۱۳ میلیون دلار (در مقابل بودجه ۱۳۶ میلیون دلاری) در گیشه فروش کرد. این فیلم بهجای ارائه یک روایت جذاب، مجموعهای از صحنههای بصری خیرهکننده بود که بهجز ظاهرشان، مانند یک پازل گیجکننده و بیمعنا به نظر میرسید.
۳. The Crow (کلاغ)
برخی فیلمها هرگز نباید بازسازی شوند، و زمانی که طرفداران متوجه شدند فیلم «کلاغ» (۱۹۹۴) قرار است بازسازی شود، تقریباً همه مطمئن بودند که با شکست بزرگی مواجه خواهد شد. نسخه اصلی فیلم بهدلیل مرگ تراژیک براندون لی و اجرای بینظیر او که غیرقابل جایگزینی است، جایگاهی مقدس در میان طرفداران دارد. در بازسازی، بیل اسکاشگارد در نقش اریک داورن بازی میکند که بههمراه همسرش بهطرز بیرحمانهای کشته میشوند. او پس از فرصتی برای نجات عشق واقعیاش با فدا کردن خود، تصمیم میگیرد از کسانی که زندگیشان را گرفتند، انتقام بگیرد.
طبق گزارش ددلاین، اکران این فیلم یک فاجعه بود و تنها ۲۴ میلیون دلار در گیشه جهانی (در مقابل بودجه ۵۰ میلیون دلاری) فروش کرد. این فیلم، که بسیاری آن را یک تلاش تجاری بیکیفیت دانستند، با اکشنهای اغراقشده و خشونت بیش از حد سعی داشت موفقیت نسخه اصلی را تقلید کند اما شکست خورد. جذابیت نسخه اصلی، نه فقط خشونت، بلکه اجرای برجسته لی و داستانسرایی عمیق آن بود.
۲. Madame Web (مادام وب)
فیلم «مادام وب» از دنیای مارول به یکی از کمفروشترین فیلمهای این فرنچایز تبدیل شد و بهعنوان یک شوخی بزرگ در میان فیلمهای ابرقهرمانی شناخته شد. این فیلم داستان منشأ وب (داکوتا جانسون) را روایت میکند که پس از کشف تواناییهای فراطبیعیاش تلاش میکند سه زن دیگر را از دست ازکائیل سیمز (با بازی طاهر رحیم) نجات دهد که قصد دارد پیش از آنکه این زنان به زنهای عنکبوتی آینده تبدیل شوند، آنها را بکشد.
با وجود فروش جهانی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار که تقریباً برابر با بودجه فیلم بود، «مادام وب» نه تنها سود چندانی بهدست نیاورد، بلکه نقدهای بسیار منفی نیز دریافت کرد. این فیلم با رویکرد اولیه جذاب آغاز شد اما بهدلیل اجرای ناهماهنگ و متلاطم، بیشتر به یک اثر بینظم تبدیل شد. لحظات طنز غیرعمدی باعث شد این فیلم به بدترین اثر کمپانی سونی در دنیای مرد عنکبوتی تبدیل شود.
۱. Joker: Folie á Deux (جوکر: جنون مشترک)
پس از موفقیت چشمگیر فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس با بازی واکین فینیکس، طرفداران با شنیدن خبر ساخت قسمت دوم هیجانزده شدند. بااینحال «جوکر: جنون مشترک» بهعنوان یکی از موردانتظارترین فیلمهای سال، به یک دنباله ناموفق تبدیل شد که نه نقدهای مثبتی دریافت کرد و نه در گیشه موفق بود و به راحتی به بزرگترین شکست مالی سال تبدیل شد. داستان فیلم با آرتور فلک (فینیکس) آغاز میشود که با هویت دوگانهاش درگیر است و با عشق زندگیاش، هارلی کوئین (لیدی گاگا) آشنا میشود.
علیرغم اینکه طرفداران میدانستند فیلم قرار است یک موزیکال باشد، اما هیچکس انتظار فاجعهای که روی پرده رقم خورد را نداشت، بهطوریکه بسیاری از تماشاگران در میانه فیلم سینما را ترک کردند. «جوکر: جنون مشترک» بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی فروش داشت، اما طبق گزارش ورایتی، نقطه سربهسر آن حدود ۴۵۰ میلیون دلار بود که ضرر مالی سنگینی برای کمپانی برادران وارنر بههمراه داشت. حتی با وجود شکستهای دیگر در گیشه در سال ۲۰۲۴، هیچکدام بهاندازه دنباله «جوکر» قابل توجه نبودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- جامعه سینمایی جهان در انتظار تازهترین ساخته فرانسیس فورد کاپولا
- کاپولا، هرج و مرج در ساخت فیلم جدیدش را تکذیب کرد
- فیلمهایی که برای صندلیهای خالی اکران میشوند!/ آمار یک «فاجعه»
- عنوان دنباله فیلم «جوکر» مشخص شد
- معرفی فیلمهای ایرانی راهیافته به بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۱)/ شهرام اشرف ابیانه
- برشهایی از فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی + ویدئو
- مجموعهای جدید از یک بازی ویدئویی محبوب/ سریال پسارستاخیزی Fallout ساخته میشود
- کیت بلانشت در حال مذاکره برای بازی در اقتباسِ یک بازی/ یکی از زنان قدرتمند کهکشان
- مرور کارنامه بیضایی به بهانه تولدش: چگونه کلاغها با قارقار اسم فیلم را انتخاب کردند
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری