سینماسینما، پاریس: فیلم جدید مرجان ساتراپی، «پارادایس پاریس» مخلوطی درهم از موقعیتهای پاریسیهاست.
عنوان فیلم میتواند « بهشت پاریس» هم باشد. خانم کارگردان با اولین فیلمش «پرسپولیس» که در ضمن بهترین فیلمش هم هست، ابتدا در جشنواره کن ۲۰۰۷ در بخش مسابقه حضور یافت و موفقیت بسیاری هم کسب کرد. حالا در ششمین فیلم بلندش موضوعات و موقعیت افراد گوناگون را در یک سبد، پازل گونه مخلوط کرده است، طوری که هر بار تماشاگر میخواهد به یکی از شخصیتها نزدیک شود و داستان او را دنبال کند، صحنه را قطع میکند و داستانک دیگری را آغاز میکند.
البته بعدتر گاهی دوباره به آن سر میزند. بطور خلاصه و فشرده، کارگردان در اینجا پنج داستان را در هم میآمیزد بدون اینکه شخصیتها با هم نسبتی داشته باشند و یا سر راه همدیگر قرار گیرند. فیلم از این شاخه به آن شاخه میپرد. در این فیلم بازیگران مشهور فرانسوی و غیرفرانسوی حضور دارند که اندره دوسولیه، مونیکا بلوچی، رشدی زم، الکس لوتکز و غیره در بخشهای مختلف و مجزا از هم در داستانکهایش به ایفای نقش میپردازند.
ماجرای یک خواننده اپرا، که مرگ او را اعلام کرده بودند، اما در تابوتش هنوز زنده است، یک بدلکار فیلمهای مهیج که در یک ارتفاع بالا در حال اجرای نقشی خطرناک، فرزندش در خیابان با دوچرخه در حال تصادف کردن است، یک مادر عرفانی که در دنیای خودش است، یک مجری تلویزیونی روایتگر داستانهای دلخراش که در اخر تغییر موضع میدهد و غیره را تماشاگر به شکل زیگزاگ دنبال میکند. در میزانسن، کارگردان در برخی صحنهها بشدت ضعیف عمل میکند و اما برخی دیگر نسبتا موفق از کار در آمده است.
از ورای این ماجراها دوربین در نقاط مختلف پاریس حرکت میکند و کارگردان کارتپستالی از این شهر دلنشین ارائه میدهد. درباره پاریس باید اشاره کرد که البته در گذشته کارگردانانی چون فرانسوا تروفو یا انیس واردا و دیگر فیلمسازان فرانسوی و خارجی همچون وودی آلن و غیره به شکل درخشان و هوشمندانه از فضای این شهر استفاده کرده بودند. درفیلم مرجان ساتراپی، پاریس خود یک پرسوناژ اصلی هم به حساب میآید، و بیشتر ساختمانهایش، نه ماشینهایش، هم در آن نقش بازی میکنند. این فیلم پر ستاره از چهارشنبه ۱۲ ژوئن در بیش از دویست سینمای فرانسه بنمایش عمومی در آمده است. پرسپولیس که سناریو آن بر مبنای کتاب نقاشیهای خود او بود با همکاری ونسان پارانود ساخته شده بود و در بسیاری از کشورها با موفقیت بنمایش در آمده بود و تا کنون دیگر آثار مرجان ساتراپی به پای موفقیت آن نرسیدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





