سینماسینما، پاریس: فیلم جدید مرجان ساتراپی، «پارادایس پاریس» مخلوطی درهم از موقعیتهای پاریسیهاست.
عنوان فیلم میتواند « بهشت پاریس» هم باشد. خانم کارگردان با اولین فیلمش «پرسپولیس» که در ضمن بهترین فیلمش هم هست، ابتدا در جشنواره کن ۲۰۰۷ در بخش مسابقه حضور یافت و موفقیت بسیاری هم کسب کرد. حالا در ششمین فیلم بلندش موضوعات و موقعیت افراد گوناگون را در یک سبد، پازل گونه مخلوط کرده است، طوری که هر بار تماشاگر میخواهد به یکی از شخصیتها نزدیک شود و داستان او را دنبال کند، صحنه را قطع میکند و داستانک دیگری را آغاز میکند.
البته بعدتر گاهی دوباره به آن سر میزند. بطور خلاصه و فشرده، کارگردان در اینجا پنج داستان را در هم میآمیزد بدون اینکه شخصیتها با هم نسبتی داشته باشند و یا سر راه همدیگر قرار گیرند. فیلم از این شاخه به آن شاخه میپرد. در این فیلم بازیگران مشهور فرانسوی و غیرفرانسوی حضور دارند که اندره دوسولیه، مونیکا بلوچی، رشدی زم، الکس لوتکز و غیره در بخشهای مختلف و مجزا از هم در داستانکهایش به ایفای نقش میپردازند.
ماجرای یک خواننده اپرا، که مرگ او را اعلام کرده بودند، اما در تابوتش هنوز زنده است، یک بدلکار فیلمهای مهیج که در یک ارتفاع بالا در حال اجرای نقشی خطرناک، فرزندش در خیابان با دوچرخه در حال تصادف کردن است، یک مادر عرفانی که در دنیای خودش است، یک مجری تلویزیونی روایتگر داستانهای دلخراش که در اخر تغییر موضع میدهد و غیره را تماشاگر به شکل زیگزاگ دنبال میکند. در میزانسن، کارگردان در برخی صحنهها بشدت ضعیف عمل میکند و اما برخی دیگر نسبتا موفق از کار در آمده است.
از ورای این ماجراها دوربین در نقاط مختلف پاریس حرکت میکند و کارگردان کارتپستالی از این شهر دلنشین ارائه میدهد. درباره پاریس باید اشاره کرد که البته در گذشته کارگردانانی چون فرانسوا تروفو یا انیس واردا و دیگر فیلمسازان فرانسوی و خارجی همچون وودی آلن و غیره به شکل درخشان و هوشمندانه از فضای این شهر استفاده کرده بودند. درفیلم مرجان ساتراپی، پاریس خود یک پرسوناژ اصلی هم به حساب میآید، و بیشتر ساختمانهایش، نه ماشینهایش، هم در آن نقش بازی میکنند. این فیلم پر ستاره از چهارشنبه ۱۲ ژوئن در بیش از دویست سینمای فرانسه بنمایش عمومی در آمده است. پرسپولیس که سناریو آن بر مبنای کتاب نقاشیهای خود او بود با همکاری ونسان پارانود ساخته شده بود و در بسیاری از کشورها با موفقیت بنمایش در آمده بود و تا کنون دیگر آثار مرجان ساتراپی به پای موفقیت آن نرسیدند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه نتیجه داد
- از برنده جایزه بزرگ جشنواره کن چه میدانیم؟/ یک صدای جدید از سینمای هند
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- فرهنگیان فرانسه به پا خاستند/ یک کشور در برابر راست افراطی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گمانهزنی برای نفر اول فرهنگ و هنر؛ وزیر ارشاد هرکدام از نامزدها کیست؟
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در قالب یک جوابیه؛ «بامداد خمار» پاسخ نویسنده فیلمنامه را داد/ نبود روحیه تعاملی
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
آخرین ها
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- انتشار گفتگوی موزه سینما برای زادروز «منوچهر والیزاده»؛ مردم به وجود هنرمندان معنا میبخشند
- حضور همراه اول در نمایشگاه الکامپ با آخرین دستاوردهای فناورانه
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- دبیران سه جشنواره بینالمللی تئاتر معرفی شدند
- اعلام زمان معرفی برندگان هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران
- بازیگر «دزدان دریایی کارائیب» شکار کوسه شد
- وحشت جرمی رنز از بازگشت به بازیگری
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- لیلی فرهادپور بهترین بازیگر زن جشنواره کرافت شد
- راهاندازی ۲ سامانه الکترونیک نظام سلامت توسط همراه اول
- امکان هدیه دادن بستههای اینترنت همراه اول فراهم شد
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- تقابل غریزه و انگیزه برای آزادی/ نگاهی به فیلم «پاپیون»
- جزییات گروه سینمایی فرهنگ اعلام شد
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- استقبال از «هاله» ادامه دارد/ نمایشی براساس یک داستان واقعی
- صبح سپیدِ فرهاد؛ مستندی درباره زندگی و سلوک فرهاد ناظرزاده کرمانی
- در قالب یک جوابیه؛ «بامداد خمار» پاسخ نویسنده فیلمنامه را داد/ نبود روحیه تعاملی
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- ُبغض و خاطرههای شنیدهنشده مجید قناد در مراسم بزرگداشتش
- «تاری» در جشنواره «چشمِ زن» کانادا نمایش داده میشود
- اختصاصی سینماسینما/ گمانهزنی برای نفر اول فرهنگ و هنر؛ وزیر ارشاد هرکدام از نامزدها کیست؟
- تایکا وایتیتی «جیمز» را میسازد
- «صدمین زادروزعزت الله انتظامی» / گزارش تصویری
- «سامپو» از جشنواره ترکیهای جایزه گرفت
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- جایزه دستاورد هنری جشنواره فیلم شانگهای به «مرد خاموش» رسید
- فروش بلیت «سیصد» از یکشنبه آغاز میشود