تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن با حضور در جشنواره دریای سرخ عربستان، پیشنهاداتی درباره پیشرفت این رویداد سینمایی مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن در دومین حضورش در جشنواره بینالمللی فیلم دریای سرخ اعتراف کرد که تحت تاثیر این رویداد سینمایی قرار گرفته است.
فرمو در گفتوگویی با کلیم آفتاب، مدیر برنامهریزی بینالمللی جشنواره دریای سرخ به مخاطبان گفت: «ما اینجا هستیم تا شما را ببینیم. ما اینجا هستیم تا دیدگاه متفاوتی را ببینیم.»
او اضافه کرد: «افراد زیادی از اروپا اینجا هستند، زیرا این جشنواره در حال تبدیل شدن به یک رویداد مهم برای تجارت و بازار سینماست و بیشتر و بیشتر میزبان نمایشهای جهانی واقعی خواهید بود.»
فرمو پیشنهاد کرد که جشنواره دریای سرخ باید بر وضعیت خود بهعنوان جشنوارهای برای سینمای منطقه تمرکز کند، همانطور که جشنوارههایی مانند بوسان و توکیو برای فیلمهای آسیای جنوب شرقی این کار را انجام میدهند. او گفت: «این مکان، محل سینمای عرب و سینمای آفریقاست که بسیار مهم است.»
این مدیر فرانسوی از سال ۲۰۰۷ بهعنوان نماینده عمومی جشنواره کن فعالیت داشته و از سال ۲۰۰۱ نیز مدیر هنری این جشنواره بوده است. او گفت که اشتیاقش به کار هنوز پابرجاست، اما درعینحال میداند چه زمانی باید کنار برود. فرمو بیان کرد: «روزی سرنوشت من این خواهد بود که انتخاب بدی داشته باشم. اگر سال بعد هم انتخاب بدی داشته باشم، کنار میروم و میگویم دیگر با سینمای زمانهام ارتباط ندارم.»
امسال اسپایک لی کارگردان آمریکایی رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره دریای سرخ در جده است، همانطور که در سال ۲۰۲۱ ریاست هیات داوران بخش رقابتی کن را برعهده داشت.
تیری فرمو از همهگیری کرونا، پلتفرمهای نمایش آنلاین اینترنت بهعنوان دو چالش اخیر سینما یاد کرد و گفت: «من فکر نمیکنم سینما در حال مرگ باشد؛ حس میکنم بازگشت بزرگ سینما در راه است.»
او به موفقیت فیلم «ماده» که در بخش رقابتی کن حضور داشت اشاره کرد و گفت: «این فیلم اکنون یک کمپین ۱۰۰ میلیون دلاری دارد و به سمت جوایز اسکار پیش میرود. میدانید چرا؟ چون من سلیقه خوبی دارم!»
به گزارش اسکرین، مستند «لومیر، سینما» که توسط تیری فرمو کارگردانی شده و شامل آثار برادران لومیر از نخستین روزهای تاریخ سینما است، روز چهارشنبه برای دومین بار در جشنواره فیلم دریای سرخ به نمایش گذاشته میشود.
صنعت سینما در عربستان تا سال ۲۰۱۸ که سالنهای سینما پس از ۳۵ سال بازگشایی شد، تقریبا وجود نداشت اما این کشور عربی با سرمایهگذاری هنگفت در عرصه سینما و برگزاری جشنواره پرزق و برق دریای سرخ و در کنار آن ایجاد مشوقهایی برای تولید مشترک با سایر کشورها، با شتاب فراوانی خود در صدد جبران عقب ماندگی خود در این حوزه است.
کمیسیون فیلم عربستان که یک نهاد دولتی سعودی وابسته به وزارت فرهنگ و در فوریه ۲۰۲۰ در ریاض تأسیس شده، اکنون فیلمسازان بینالمللی را با مشوقهای بسیار به ساخت فیلم تولید مشترک با عربستان در خاک این کشور ترغیب میکند. این کشور در سال ۲۰۲۲ در جریان هفتادوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کن اعلام کرد تا ۴۰ درصد هزینه ساخت فیلمهایی را که عوامل و استعدادهای سعودی را جذب و فرهنگ، تاریخ و پادشاهی این کشور را معرفی کنند، پرداخت میکند.
این جشنواره بخشی از برنامههای چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان برای تقویت صنعت فرهنگی و سینمایی این کشور است و تلاش دارد با سرمایهگذاری کلان، جایگاهی در سینمای جهان کسب کند.
چهارمین جشنواره فیلم دریای سرخ امسال از ۵ تا ۱۴ دسامبر در شهر بندری جده میزبان نمایش ۱۲۰ فیلم از ۸۱ کشور جهان است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
- جایزه جشنواره عربستانی برای یک فیلم ایرانی
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود