تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن با حضور در جشنواره دریای سرخ عربستان، پیشنهاداتی درباره پیشرفت این رویداد سینمایی مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن در دومین حضورش در جشنواره بینالمللی فیلم دریای سرخ اعتراف کرد که تحت تاثیر این رویداد سینمایی قرار گرفته است.
فرمو در گفتوگویی با کلیم آفتاب، مدیر برنامهریزی بینالمللی جشنواره دریای سرخ به مخاطبان گفت: «ما اینجا هستیم تا شما را ببینیم. ما اینجا هستیم تا دیدگاه متفاوتی را ببینیم.»
او اضافه کرد: «افراد زیادی از اروپا اینجا هستند، زیرا این جشنواره در حال تبدیل شدن به یک رویداد مهم برای تجارت و بازار سینماست و بیشتر و بیشتر میزبان نمایشهای جهانی واقعی خواهید بود.»
فرمو پیشنهاد کرد که جشنواره دریای سرخ باید بر وضعیت خود بهعنوان جشنوارهای برای سینمای منطقه تمرکز کند، همانطور که جشنوارههایی مانند بوسان و توکیو برای فیلمهای آسیای جنوب شرقی این کار را انجام میدهند. او گفت: «این مکان، محل سینمای عرب و سینمای آفریقاست که بسیار مهم است.»
این مدیر فرانسوی از سال ۲۰۰۷ بهعنوان نماینده عمومی جشنواره کن فعالیت داشته و از سال ۲۰۰۱ نیز مدیر هنری این جشنواره بوده است. او گفت که اشتیاقش به کار هنوز پابرجاست، اما درعینحال میداند چه زمانی باید کنار برود. فرمو بیان کرد: «روزی سرنوشت من این خواهد بود که انتخاب بدی داشته باشم. اگر سال بعد هم انتخاب بدی داشته باشم، کنار میروم و میگویم دیگر با سینمای زمانهام ارتباط ندارم.»
امسال اسپایک لی کارگردان آمریکایی رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره دریای سرخ در جده است، همانطور که در سال ۲۰۲۱ ریاست هیات داوران بخش رقابتی کن را برعهده داشت.
تیری فرمو از همهگیری کرونا، پلتفرمهای نمایش آنلاین اینترنت بهعنوان دو چالش اخیر سینما یاد کرد و گفت: «من فکر نمیکنم سینما در حال مرگ باشد؛ حس میکنم بازگشت بزرگ سینما در راه است.»
او به موفقیت فیلم «ماده» که در بخش رقابتی کن حضور داشت اشاره کرد و گفت: «این فیلم اکنون یک کمپین ۱۰۰ میلیون دلاری دارد و به سمت جوایز اسکار پیش میرود. میدانید چرا؟ چون من سلیقه خوبی دارم!»
به گزارش اسکرین، مستند «لومیر، سینما» که توسط تیری فرمو کارگردانی شده و شامل آثار برادران لومیر از نخستین روزهای تاریخ سینما است، روز چهارشنبه برای دومین بار در جشنواره فیلم دریای سرخ به نمایش گذاشته میشود.
صنعت سینما در عربستان تا سال ۲۰۱۸ که سالنهای سینما پس از ۳۵ سال بازگشایی شد، تقریبا وجود نداشت اما این کشور عربی با سرمایهگذاری هنگفت در عرصه سینما و برگزاری جشنواره پرزق و برق دریای سرخ و در کنار آن ایجاد مشوقهایی برای تولید مشترک با سایر کشورها، با شتاب فراوانی خود در صدد جبران عقب ماندگی خود در این حوزه است.
کمیسیون فیلم عربستان که یک نهاد دولتی سعودی وابسته به وزارت فرهنگ و در فوریه ۲۰۲۰ در ریاض تأسیس شده، اکنون فیلمسازان بینالمللی را با مشوقهای بسیار به ساخت فیلم تولید مشترک با عربستان در خاک این کشور ترغیب میکند. این کشور در سال ۲۰۲۲ در جریان هفتادوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کن اعلام کرد تا ۴۰ درصد هزینه ساخت فیلمهایی را که عوامل و استعدادهای سعودی را جذب و فرهنگ، تاریخ و پادشاهی این کشور را معرفی کنند، پرداخت میکند.
این جشنواره بخشی از برنامههای چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان برای تقویت صنعت فرهنگی و سینمایی این کشور است و تلاش دارد با سرمایهگذاری کلان، جایگاهی در سینمای جهان کسب کند.
چهارمین جشنواره فیلم دریای سرخ امسال از ۵ تا ۱۴ دسامبر در شهر بندری جده میزبان نمایش ۱۲۰ فیلم از ۸۱ کشور جهان است.
منبع: ایسنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!