موج فمینیستی که پس از رسوایی اخلاقی تهیهکننده معروف در هالیوود به راه افتاده، میتواند امتیاز بزرگ فیلمهای زن-محور سال در فصل جوایز سینمایی و اسکار باشد.
به گزارش سینماسینما، امسال «هاروی واینستین» تهیهکننده پرنفوذ آمریکایی هر کجا باشد مطمئنا روز چهارم مارس در مراسم اعطای جوایز سینمایی اسکار حضور نخواهد داشت اما این بدان معنا نیست که تاثیری بر این رویداد مهم سینمایی نخواهد داشت.
رسوایی اخلاقی این تهیهکننده هالیوودی و شکایت بیش از ۵۰ زن از وی به اتهام آزار و اذیت و تجاوز جنسی، موجی در هالیوود به راه انداخته که به زودی خاموش نخواهد شد و به تدریج گریبان چهرههای مطرح دیگری چون «کوین اسپیسی» و «داستین هافمن» و… را نیز گرفته و صنعت سینمای آمریکا نیز ناگزیر به مواجهه با این آزار و اذیتهای پنهانی و دیگر مسائل مرتبط با تبعیض جنسی است.
با شروع فصل جوایز سینمایی و در حالی که چندین فیلم در تلاش برای جلب توجه هستند، بیشتر توجهات به سمت صدای زنان (و برخی مردانی) جلب شده که به شرایطی معترض هستند که از «هاروی واینستین» و امسال او طی این سالها حفاظت میکرده است.
«سینتیا سواتز» استراتژیست و مشاور فصل جوایز سینمایی از نشریه «آبزرور» درباره تاثیرات رسواییهای اخیر گفت: برای خبرنگارانی که جوایز اسکار را پوشش میدهند، این رویداد سینمایی همواره یک سرگرمی و تفریح بوده است اما امسال توجهات جای دیگری است و مسائل از منظر دیگری نگریسته میشوند.
از سویی دیگر، پیش از آنکه اخبار رسوایی «هاروی واینستین» مطرح شود، نفوذ او در جوایز اسکار به تدریج در حال کمرنگ شدن بود، جایی که او سابقا یکی از بازیگردانان اصلی و پرنفوذ محسوب میشد.
در حال حاضر نام نه چندان خوشنام کمپانی «واینستین» از فیلم «رودخانه باد» به کارگردانی «تایلر شرایدن» برداشته شده است، فیلمی درباره سوء استفاده جنسی و قتل.
فیلم «جنگ کنونی» دیگر محصول این کمپانی به کارگردانی «آلفونسو گومز» با بازی «بندیکت کامبربچ» و «مایکل شنون» نیز از برنامه اکران سال ۲۰۱۷ خارج شد و «کامبربچ» اقدامات «هاروی واینستین» را محکوم و آن را بسیار منزجرکننده خواند.
در تاریخ ۱۵ اکتبر، استودیو آمازون مراسم فرش قرمز فیلم «واندر ویل» ساخته «وودی آلن» را در جشنواره فیلم نیویورک لغو کرد چرا که رئیس این استودیو فیلمسازی متهم به آزار و اذیت جنسی بود و دو روز بعد نیز از سمت خود استعفاء داد.
خود «وودی آلن» نیز که در سالهای اخیر از اتهامات جنسی مبرا نبود زمانی که با «هاروی واینستین» ابزار همدردی کرد با واکنشهای زیادی رو به رو شد و به سرعت عقب نشینی کرد.
در سایه اتهامات جنسی «کوین اسپیسی» که اخیرا فاش شده است، فیلم «تمام پول دنیا» ساخته جدید «ریدلی اسکات» با بازی «اسپیسی» در نقش اصلی با نزدیک شدن به تاریخ اکران در ۲۲ دسامبر با موانع جدی بازاریابی مواجه شده است و حداقل این است که «اسپیسی» در تورهای تبلیغاتی فیلم حضور نخواهد یافت و همبازیهای او «مارک والبرگ» و «میشل ویلایمز» به تنهایی این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.
«نبرد و دو جنس» از «جاناتان دیتون» و «والری فاریس» با بازی «اما استون» در نقش «بیلی جین کینگ» شخصیت تاثیرگذار جنبش فمینیست و «سه بیلبورد خارج از میزوری» به کارگردانی «مارتین مکدونا» درباره مادری که درتلاش برای حل ماجرای قتل دخترش در مقابل مقامات محلی قرار میگیرد، از جمله فیلمهایی هستند که امسال میتوانند از صدای اعتراضی زنان در هالیوود علیه تبعیضات جنسی در جوایز سینمایی اسکار بهرهمند شوند.
با توجه به این که در طول تاریخ ۸۹ ساله جوایز سینمایی اسکار تنها چهار زن نامزد شاخه بهترین کارگردانی شدهاند، امسال «آنجلینا جولی» با فیلم «اول پدرم را کشتند»، «Mudbound» ساخته «دی ریس»، «لیدی بِرد» از «گرتا گرویگ» و «زن شگفتانگیز» از «پتی جنکینز» نیز در معرض توجه بیشتری خواهند بود.
اما فیلمی که میتواند بیشترین سود را از شرایط کنونی ببرد هنوز اکران نشده و فیلم «پُست» ساخته «استیون اسپیلبرگ» است که در آن «مریل استریپ» در نقش «کاترین گراهام» اولین کارمند زن نشریه واشینگتن پُست بازی میکند که دولت آمریکا را به سبب چندین سال پنهانکاری درباره جنک ویتنام به چالش کشید.
تیم «اسپیلبرگ» از پیش در تدارک بازاریابی گسترده این فیلم نه تنها با تاکید بر موضوع فمینیستی فیلم بلکه نقش پررنگ زنان پشت دوربین شامل «لیز هانا» به عنوان یک از فیلمنامهنویسان و «کریستی کریگر» و «امی پاسکال» به عنوان تهیهکننده میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- آنجلینا جولی: همکاری برد با کسی که به من تعرض کرد برایم سخت بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





