پیر ریسیان چهره بانفوذ سینمای جهان شب گذشته دارفانی را وداع گفت.به گزارش سینماسینما، ریسیان ٨١ ساله که سینما را با دستیاری ژان لوک گدار در فیلم “از نفس افتاده” آغاز کرده بود، در حوزه های تهیه فیلم و تبلیغات فعالیت داشت اما عمده شهرت وی بابت عضویت وی در هیات انتخاب جشنواره کن و کشف و حمایت از بسیاری از چهره های شاخص سینمای جهان بود.
پیر ریسیان را کاشف و حامی آقای عباس کیارستمی، کلینت ایستوود، جری شاتزبرگ، فرانسیس فورد کاپولا، کوئنتین تارانتینو، جین کمپیون، کینگ هو، لینو براکا و… می دانند و کلینت ایستوود وی را “آقای همه جا” می نامید که باعث شد او از یک کاوبوی ساکت به یک کارگردان جسور تبدیل شود.
تاد مک کارتی سر منتقد پیشین ورایتی فیلمی مستند با عنوان “مرد سینما” در سال ٢٠٠٧ درباره ریسیان ساخت و در سال ٢٠١۵ نیز ریسیان موضوع مستند دیگری با عنوان “ریسیان جنتلمن” ساخته بونآ ژاک، پاسکال مریگو و گی سلیمان شد. پیر ریسیان چندین سفر نیز به ایران داشت، عنوان انگلیسی دو فیلم “زندگی و دیگر هیچ” و “زیر درختان زیتون” را به “And Life Goes On…” و “Through the Olive Trees” تغییر داد.
پییر ریسیان درسالهای ۱۹۵۰ با دوستانش یک سینه کلوپ مهمی درپاریس بنام ” مک مایون” درست کرد . درسال ۱۹۵۹ درفیلم ”ازنفس افتاده” دستیار ژان لوک گدار شد. سپس با برتراند تاورنیه ”مشاور مطبوعاتی” بسیاری از بزرگان سینمای امریکا در فرانسه شد. حدود چهل سالی از مشاوران ارشد جشنواره کن بود.
وی همچنین مشاور کمپانی های بزرگ فیلمسازی بود. وسناریو کارگردانان بزرگ را اوکی میکرد. تا روی ان سرمایه گذاری کنند. در جشنواره تلوراید امریکا یک سالن سینما به اسم او نامگذاری شده است. وی بعنوان کارگردان هم دوفیلم ساخت که موفق ترین ان ” پنج و پوست” بود. که در سال ۱۹۸۲ در فیلیپین ساخت. و امسال دربخش سینه کلاسیک کن نمایش خواهند داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!