سینماسینما، محمد حقیقت- کن:
فیلم جیا ژانگه Caught by the tides ، حاضر در بخش مسابقه جشنواره، مستند وار و تکه تکه است، بیهیچ روایت گری، از زندگی مردم در جامعه چین فیلمبرداری کرده. فیلم به هیچ فرم داستانی مشخصی شبیه نیست اگر چه قرار است داستانی باشد. فیلمساز از همه جا و آدم های گوناگون که دم دستش بوده، فیلمبرداری کرده است. یک پازل آشفتهی تمام عیار و گاه حوصله سربر، از عدهای که در خیابانها، نایت کلاب ها و غیره آواز میخوانند. از طرف دیگر دوربین به کوچه هایی میرود که گاه نشانه هایی از دوران برگزاری بازی های المپیک در پکن دارد. دوربین گاهی از حمام ماساژ مردها سر در میآورد، سپس درجایی دیگر، به زنی رقصنده که قبلا او را دیده بودیم و اسیر ارباب خود شده، برمیگردد. در جای دیگر، پیرمردان بازیای شبیه تخته نرد انجام میدهند. در قسمتهای دیگر، ساختمانهای قدیمی ویران میشوند و حتما قرار است بعدا ساختمانی بزرگ و نو به جایش ساخته شود. صحنه های فیلم هیچ خط و ربطی به هم نداد، اینکه جیا ژانگه چه میخواهد معلوم نیست. تا دقیقه ۶۰ اساسا مقشود کارگردان چندان واضح نیست! تماشاگران اما مجموعه ای از آوازهای رنگارنگ چینی را در طول فیلم میشنوند، که برخی از آنها چندان برای گوش غربیها گوشنواز نیستند. از دقیقه ۶۰ به بعد، فیلمساز میخواهد داستانی درباره آدمی خلاف کار تعریف کند که هیچ ربطی به قسمت اول فیلم ندارد. اما طولی نمی کشد که ناگهان به سراغ زن رقصندهای میرود که مدتی پیش از آن، فیلم چند دقیقهای گذرا و مستندوار به او پرداخته بود، حالا وی را زیر باران در شهر و دیاری دیگر مییابیم. بنظر میآید کارگردان طی گردش هایی در نقاط مختلف چین، صحنههایی را فیلمبرداری کرده تا احتمالا روی میز مونتاژ از آنها فیلمی درآورد. کارگردان از دقیقه ۷۰ به بعد دوست دارد کمی زندگی زن رها شده را دنبال کند. زن و مردی که کارفرمای او بوده روبروی هم کنار دریا قرار می گیرند و بدون اینکه دیالوگی بین آنها برقرار شود، تماشاگر دیالوگ درونی آنها را در میان تیتر میخواند. زوج تصمیم گرفتهاند از هم جدا شوند. بعد زن را به تنهایی دنبال می کنیم. پلان های تجریدی زیادی بقیه فیلم را پیش می برد. در بسیاری از قسمتهای فیلم، هیچ داستان واحدی وجود ندارد. در دقیقه هشتاد، دوربین به درون هواپیمایی در پرواز در لابلای مسافران میچرخد، دوربین، مردی افلیج را دنبال میکند، وی بعدا در یک کلانشهر که بخشی از آن در حال ساخته شدن است سر در می آورد. اینکه منظور فیلمساز در کل چه بوده، باید در کنفرانس مطبوعاتی از او سوال کرد! شاید میخواسته به آناتومی رابطه یک زوج بپردازد. جیا ژانگه قبلا چند فیلم بسیار خوب ساخته مثل پلتفرم، لذتهای ناشناخته و… او برنده شیر طلا در سال ۲۰۰۶ برای فیلم درخشان طبیعت بیجان شده بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی