سینماسینما، مهگان فرهنگ
تعاریف گوناگونی از کودکان کار با توجه به شرایط سن، فرهنگ، محل جغرافیایی، رفتار و نوع ارتباط با خانواده، وجود دارد.
براساس ماده یک پیمان نامه حقوق کودک (سازما یونیسف) کودک کار کسی است که دارای سنی کمتر از ۱۸ سال است و در خیابان زندگی و کار میکند. ضمن اینکه این کودکان معمولا خانوادهای ندارند یا دارای خانوادهای بد هستند و یا نیازمند به کار برای گذران زندگی.
آنچه در مورد کودکان خیابانی و کار مهم است، این است که آنها عموما بدون حمایت و مراقبت والدین و بزرگسالان در شرایط بسیار سخت زندگی در خیابان به سر میبرند و از فضای امن خانه محروم هستند.
باید متذکر شد که همهی کودکانی که در خیابان به سر میبرند خیابانی نیستند. در کشور های در حال توسعه بسیاری از کودکان برای کسب پول برای خانوادههایشان, تلاش می کنند. در خیابانها به کارهایی چون فروش اجناس کوچک، گل فروشی، واکس زدن، تمیز کردن ماشین و … میپردازند.
همانطور که مشخص است، سینما یکی از ابزارهای مهم در بازتاب مسائل و حتی شکلدهی در اجتماع، فرهنگ، هویت و زندگی است. پرداختن به مسائل اجتماعی از طریق این رسانه که از داستان، فرم، تکنیک، ، بازی به شیوهی تأثیرگذار بازنمایی میرسد، قطعا میتواند در هشیار کردن گروههایی از اجتماع نیز موفق باشد. و آهسته آهسته میتواند به آسیبشناسی و حل مساله برسد. در ارتباط با کودکان کار فیلمهای متنوعی در جهان ساخته شدهاند و همچنین در ایران اما چقدر هر کدام از اینها توانسته است ذهن جامعه را هوشیار کند؟ ماندگاری کدام شخصیتهای کودک یا نوجوانی که مورد بهرهکشی و سو استفاده قرار گرفتهاند، در سینمای ایران بیشتر بوده است؟
چه کسی هست که الیور توئیست، چارلز دیکنز و مجموعه فیلمهای مختلفی که براساس آن ساخته شده را به یاد نیاورد؟ از قدیمیترین نسخههای آن که از ۱۹۰۹ ساخته شده تا فیلمی که در ۲۰۲۱ توسط مارتین اون کارگردانی شده، همه به خوبی به شرایط کودکانی که مورد بهره برداری توسط فاگین و امثال آنها در اجتماع هستند، پرداخته است.
شاید الیور توئیست به دلیل آنکه از یک اثر ادبی بسیار خوب اقتباس شده موفق بوده است. اما درک درست از کودکانی که در کودکی، سختی میکشند(به هر دلیل) آسیب دیدهاند و به عبارتی کودکی نمیکنند، مهمترین شناخت در یک اثر و بازنمایی آن است.
بازنمایی، کودکانی که در خیابانها پرسه میزنند، مورد انواع سوءاستفاده قرار میگیرند، حقشان داده نمیشود و گاه برای ذرهای پول باید التماس کنند یا فریاد بزنند و یا به دنبال دیگران بدوند و یا از دست ماموران فرار کنند. ضمن اینکه بسیاری از این کودکان در معرض خطر هایی چون حمل مواد مخدر، تجاوز جنسی، روسپیگری، دزدی، گدایی و … نیز قرار میگیرند.
فقر عاملی اصلی در تاثیر گذاری بر سرنوشت این کودکان است. محرومیت از بهداشت، آموزش، تغذیه نامناسب، مشکلات بهداشتی، بیماری، به خطر افتادن سلامت روانی و … باعث میشود که این کودکان دچار مشکلات جسمی، روانی و رفتاری شوند. پرخاشگری کنند، مانند تمام خیابان گردها از ادبیات کوچه و بازار استفاده کنند و همیشه در حسرت یک فضای امن خانوادگی باشند.
سینما و فیلم چقدر در بازتاب این مشکل بزرگ که با توسعهی زندگی، روز به روز بزرگتر نیز میشود موثر بوده است؟ کدام یک از فیلمهای ایرانی در طول سالها تاریخ سینمای ایران توانسته به دور از شعارزدگی به این بخش از کودکی برخی از آدمها بپردازند؟
یک نگاه انسانی و درک درست از شرایط کودکی، کودکانی که کودکی نمیکنند، میتواند فیلمی را به جای بگذارد که سالها بماند و به محض اینکه از کودکی که برای گذران زندگی خود کار میکند مانند امیرو در دونده و یا کودکی که مورد بهره کشی از طرف خانواده قرار میگیرد مانند یک اتفاق ساده اثر سهراب شهید ثالث و یا فقر و نان آور شدن مانند ساز دهنی اثر امیر نادری، نام برده میشود.
نگاه انسانی به مسائل اجتماعی که میتواند در هر جامعهای وجود داشته باشد، و این با سیاه نمایی بسیار متفاوت است. درک درست و بازنمایی مناسب از یک آسیب یا مشکل، منجر به تولید یک اثر خوب و ماندگار در تاریخ سینما شده و میشود. کودکی از دست رفتهی بسیاری از کودکان و کودکان کار از مهمترین آسیبهای یک اجتماع است که باید با نگاه انسانی به آن نگریسته شود، نه شعاری یا سیاهنمایی.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- شش فیلم ایرانی در جشنواره موزه هنر هیوستون
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- فیلم سهراب شهیدثالث در جشنواره برلین
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- «سرود کریسمس» روی صحنه میرود/ حضور اسکوروچ بر صحنه تئاتر
- در قالب نسخه ترمیمشده؛ «دونده» پس از ۳۸ سال روی پرده میرود/ اکران ویژه در آمریکا
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران