سینماسینما، آرین نغزگو
«پوست» نخستین ساخته بلند سینمایی دو برادر فیلمساز یعنی بهمن و بهرام ارک است. اِشراف این دو برادر به سینما برای اولین بار در ساخت فیلم کوتاه «حیوان» عیان شد. این فیلم جوایز داخلی و خارجی را از آن خود کرد و سَنَدی برای تولد دو فیلمساز توانمند شد که وسواس زیادی در ارائه فرم و محتوای استاندارد سینمایی دارند.
برادران ارک در ساخت فیلم «پوست» اسیر کلیشههای سینمایی نیستند، از الگوهای همیشگی فاصله میگیرند و به دنبال خلق امضای خود بر فیلمشان میروند و در نهایت یک عاشقانه ترسناک با توجه به قواعد ژانر خلق میکنند که کپی از فیلم دیگری نیست.
نوآوری و خلاقیت فیلمساز از ایده «پوست» آغاز میشود. فیلم بجای تعریف روایتهای پرتکرار از طبقات مختلف شهرنشین؛ سراغ بخشی از جامعه ایران و خرده داستانهایی که ریشه در رسوم محلی و به اصطلاح فولکلر منطقه آذربایجان دارد میرود تا یک درام عاشقانه را روایت کند.
قصه در روستایی روایت میشود که در آن سحر و جادو هنوز از رونق بسیاری برخوردار است. «آراز» که شخصیت اصلی و پیش برنده داستان است، شیفته عشقی بی ثمر اما دیرپاست. او دختری به نام «مارال» را از دیرباز دوست دارد اما مادر آراز که فردی متبحر در جادوگریست، با نوشتن جادو بر روی یک تکه پوست از پیوند آراز و مارال جلوگیری میکند زیرا آراز تنها پسر اوست و ازدواج او را دلیلی بر جدایی از خودش میپندارد.
در زمینه فیلمنامه، برادران ارک نقل قولها و قصههای عامیانه که طی سالها به شکل سینه به سینه نقل شدهاند را با یک پیرنگ عاشقانه و چاشنی ترس خوراک مخاطب میسازند و شخصیتهایی خلق میکنند که در خدمت جغرافیای فیلم به درستی حرکت میکنند.
همچنین این دو فیلمساز از یک آواز خان محلی که در زبان ترکی به آنها «عاشیقلاری» گفته میشود به عنوان راوی سخنگوی قصه استفاده کردهاند که بخشهایی از قصه را در قالب موسیقی و آواز محلی روایت میکند. به نظر میرسد فیلمساز برای کاهش زمان فیلمبرداری و سرعت به پروسه تولید از این شیوه بجای قصه گویی بصری و سینمایی استفاده کرده که یکی از آسیبهای فیلم است اما جایگزینی یک راوی سخنگو با یک آواز خان محلی خود نشان از هوش فیلمساز در رسیدن به هدفش دارد.
مشکل اساسی فیلم اما معلق بودن روایت در شکل دهی به ژانر است. فیلم نه آنقدر ترسناک میشود که مخاطبش را با ایجاد تعلیقهای پی در پی و وحشتناک میخکوب کند و نه آنقدر به یک روایت رمانتیک و عاشقانه نزدیک میشود که جریان سیال لطیف و ظریف این عشق ذهن مخاطب را همراه قصه کند. ترکیب اینها با برداشتهای طولانی، فضا سازی سرد و ضرباهنگِ کندِ بخشهایی از فیلم موجب خستگی تماشاگر میشود.
نکته مثبت اما برآیند کارگردانی مشترک این دو برادر است که به وضوح فراتر از فیلمنامه «پوست» رفته. این دو فیلمساز با انتخاب چند نابازیگر در نقشهای اصلی اعتماد به نفس خود را در بازی گرفتن از آنها به نمایش میگذارند که بازیهای یکدست و باورپذیر این فیلم مهر تائید بر توانمندی برادران ارک در این زمینه است.
ساخت فیلم ترسناک در سینمای ایران که استعداد زیادی در ژانر وحشت نشان نداده همیشه راه رفتن روی لبه تیغ است. با این وجود، خوشبختانه برادران ارک در مقوله گریم، طراحی صحنه و در مجموع ایجاد موقعیتهای ترسناک سربلند بیرون آمادهاند. موقعیتهایی که با کوچکترین لغزشی فیلم را تبدیل به کمدی ناخواسته میکند که این دستاورد، نقطه عطفی در شیوه کارگردانی فیلم «پوست» است.
فیلمبرداری فیلم نیز بسیار با وسواس و دقیق انجام شده، انتخاب قابهای مناسب و همچنین نورپردازی در کنار موسیقی متن تاثیرگذار که در خدمت صحنههای ترس و عاشقانه فیلم قرار گرفتهاند «پوست» را به فُرمی کلاسیک و استاندارد که در آن به جزئیات فنی توجه زیادی شده رسانده است.
در مجموع فیلم «پوست» علیرغم ضعفهایی در فیلمنامه که نشان از بدنه نحیف فیلمنامهنویسی سینمای ایران است، در فرم و تکنیک خوب عمل میکند. جوان بودن سازندگانش فیلم را از بند محافظه کاری رها میکند و امکان تجربهگرایی به آنها میدهد و در نهایت یک اثر بدیع در مقوله ایده و توانمند در بیان بصری خلق میکند که تلنگری به سینمایی ایران است، سینمایی که سالهاست در طرح مضامین تکراری دست و پا میزند، بیآنکه توجهی به قدرت ادبیات ملی و فولکلر کشور داشته باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- آثار راه یافته به جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران اعلام شد
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- پروژه جدید برادران ارک چیست؟
- «پوست» در ژانر وحشت در راه جشنواره فیلم فجر
- فیلم کوتاه ایرانی برگزیده کن شد
- «حیوان»؛ فیلم بدون دیالوگ از ایران در کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فردوس کاویانی درگذشت
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- چهار جایزه برای ایرانیها از تیرانا
- جشنواره سنسباستین ۲۰۲۳ به پایان رسید/ معرفی برندگان و اهدای جوایز
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- «قلب تپنده خاورمیانه» آماده نمایش شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه