سینماسینما، مینو خانی
«دفتر رادیو باید تخلیه شود، دشمن در حال نزدیک شدن است، اخبار خوبی از خرمشهر به گوش نمی رسد، بچه ها با سختی در حال دفاع از شهر هستند، اسناد رادیو نباید دست دشمن بیفتد… اما بهمن نمی گذارد. نمی گذارد و همین مقاومت برای حفظ دفتر رادیو، نه فقط نقطه قوت شهروندان می شود، بلکه از سقوط شهر نیز جلوگیری می کند».
داستان حصر آبادان و درگیری کوی ذوالفقاری را همه کسانی که ارتباطی با جنگ و دفاع مقدس دارند، شنیده اند و می دانند که دریاقلی شبانه با دوچرخه اش در شهر می چرخد و مردم را از ورود دشمن به شهر خبر می کند، اما کمتر کسی داستان و نقش رادیو ملی نفت آبادان را در این دفاع ذکر می کند. نه فقط در آبادان که در هیچ جای دیگر داستانها، روایات و خاطرات مربوط به جنگ چیز مهمی درباره نقشی که رسانه ها در آن ایام ایفا کردند، نه گفته و نه نوشته شده است، مگر درلابه لای خاطرات. تا دیشب، سومین روز جشنواره که با فیلم «آبادان یازده ۶۰» مهرداد خوشبخت، نقش رسانه و اهالی اش خصوصا در جلوگیری از سقوط آبادان را دیدیم.
این فیلم که چهارمین فیلم بلند مهرداد خوشبخت است، نشان می دهد مسوولان رادیو چطور مثل همه بخشهایی که درگیر جنگ شدند بدون اینکه تجربه آن را داشته باشند، استراتژی لازم و تصمیم گیریهای مهم را در آنی اتخاذ کردند و نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کردند. خیلی از ما می دانیم جنگ و مصائب آن چه جهشی در پزشکی ایران ایجاد کرد یا تجربه اندوزی فرمانده هان و رزمنده هایی که بدون آموزش نظامی جدی وارد جنگ شدند چقدر گرانقدر بود و چطور همان تجربه ها امروز در دانشگاه های مهم جنگ دنیا تدریس می شود. ولی حتی ما اهالی رسانه به این اندازه به اهمیت و نقش رسانه در روزهای جنگ پی نبرده بودیم. فکر می کردیم رسانه های دیداری و شنیداری وظیفه پخش مارش حمله و اخبار دریافت شده را داشتند، فکر نمی کردیم حتی با یک خبر می توانند چنان قوت دلی در مخاطبان ایجاد کنند که از سقوط شهر جلوگیری کند. خیلی از ما اهالی رسانه حتی خبر نداشتیم که برای حفظ آنتن رادیو و تاثیری که اخبار و حتی موسیقی آن داشت خیلی ها جان خود را از دست دادند. وقتی از شهدای رسانه می شنیدیم، تصور می کردیم که خبرنگاری برای تهیه خبر در خط مقدم جبهه بوده و به شهادت رسیده است. اما مهرداد خوشبخت و تیم سازنده «آبادان یازده ۶۰» نه فقط تصورات ما را تصحیح کرد، بلکه رسانه و نقش آن را در ایام جنگ «تقدیس» کرد.
فیلم مهرداد خوشبخت نه فقط در همه وجوه آن از جمله بازی ها، طراحی های صحنه، دکور، لباس و چهره و تدوین قوی است، بلکه این فیلم شمایی از همه آن چیزی است که در جنگ گذشت: حضور همه مردم از همه اقشار، از زنان و روحانیون گرفته تا ارتشی و بسیجی، حتی وقتی یکی از رزمنده های خرمشهر به دفتر رادیو می آید و از اسارت و شهادت بچه های خرمشهر می گوید، نام بهنام مرادی، جوان ترین رزمنده شهید روزهای دفاع از خرمشهر شنیده می شود. حتی با وجودی که روایات موجود حضور یک ارمنی در رادیو ملی نفت آبادان را تایید نمی کند، اما حضور اریک که با جان و دل نقش خود را در ایستادگی رادیو ایفا می کند، تاییدی بر حضور ایرانی های غیرمسلمانی است که همچون دیگران از کشور دفاع کردند. حتی حضور حسام الدین سراج به عنوان خواننده و خواندن قطعه «گلبرگ سرخ لاله ها» (از آلبوم نینوا، یکی از بهترین و اولین آثار موسیقایی با موضوع دفاع مقدس) در رادیو ملی نفت آبادان همان چیزی است که در واقعیت و ایام جنگ رخ داد، یعنی حضور هنرمندان در منطقه هم برای روحیه دادن به رزمنده ها و هم برای الهام گرفتن از فضای جبهه برای خلق آثار هنری. آبادان یازده ۶۰، قطعه جدیدی از پازل روزهای دفاع است، ببنییم و لذت ببریم و به تیم سازنده خسته نباشید بگوییم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





