سینماسینما، ابوالفضل نجیب
تو قلب بیگانه را خوب میشناسی، زیرا که در سرزمین مصر بیگانه بودی
بدترین و غمانگیزترین مرگ، غریب مردن در سرزمینی است که با بوی خاک و وزش بادها و نسیم دریای آن و … قد کشیدهای و به بار نشستهای، اما با دریغ از لحظهای آرامش.
در این چند دهه، عمر بسیاری از مفاخر این دیار در غربت غروب کرد. جایی که بوی خاک وطن نمیداد، در گورهایی که رسم و رسومات اینجایی را نداشت. در غیاب مردم کوچه و خیابان و دوستداران و دوستان و همراهان. با این حال غم غربت شأن به اندازه غریت نشینی و مرگ غریبانه تقوایی در خاک وطن تلخ و سنگین نبود و نخواهد بود.
از این غربتنشینان و غریب مردگان و بدتر از آن آرمیدههای از سرناگزیری چون هدایت و ساعدی، عیسی بهادری، منیر وکیلی و فرخ غفاری و منوچهر سخایی و ویگن و هرمز میلانیان و فرهاد و مرضیه و عباس معروفی و رضا براهنی و …در گورستانهای پرلاشز و مون پارناس و کانادا و برلین و … در کنار مفاخر جهانی چون بالزاک، فردریک شوپن، ژرژ لیزه و… بگذریم. برخی از آنها جلای وطن کرده بودند و برخی از سرناگزیری حتی علیرغم میل باطنی ترجیحشان از سر ناآسودگی در گورهایشان، آرامیدن ابدی در غربت بود. یا از نفرتی که همچنان نسبت به نام و نشان آنها پا برجا بود و یا ترسی که همچنان از نام و نشان آنها بر سنگ گوری میماند.
اشارهام به سنگ گورهایی است که هر ساله از سر خشم کور جماعتی همچنان شکسته میشود و هنک حرمتهایی که به نام و شأن امثال ساعدی شده و میشود.
در این میان اما سرنوشت و تقدیر تقوایی به گونهای دیگر نوشته و رقم خورد. در غربت و عزلتنشینی در وطنی که انگار در مقایسه با همه آنهایی که در خاک غربت زیستند و در آن به آرامش ابدی رسیدند، هزار بار بیشتر غریب و در غربت بود.
تقوایی، اما بار همه آن غربتنشینی و غریبزیستی را سالهایی به اندازه عمر چند نسل همینجا و بغل گوش و چشم ما تحمل کرد و تاب آورد و غریبنشینی در مام وطن را بر غربتنشینی ترجیح داد. از این منظر میتوان او را نمونه منحصر به فرد از هنرمندانی برشمرد که علیرغم جهاناندیشی، اما ایرانی ماند و نه تنها بوی وطن که عطر زادگاهش را در تک تک فرم فیلمهایش جاری و ساری کرد. او با ماندن در وطن و تبدیل خود به جزیرهای دست نیافتنی برای صاحبان قدرتی که او را برای نردبان نام و نام خود میخواستند، از خود نسخه بیبدیلی در مقابل و مقابله با هرگونه طمعورزی به ساحت هنر و هنرمند تبدیل کرد. ترجیح او گذشتن از خیر حضور و کسب جوایز جشنوارههای جهانی به قیمت حفظ و حراست از ساحت هنر در برابر هرگونه آلودگی از جنس تسلیم و سیاست زدگی بود. تقوایی در تقابل با فردیت بازدارنده و فردیت شکوفنده که بالمآل رضایت درونی و بقای عزت نفس هنرمندانه را تضمین میکرد، فردیت شکوفنده درونی را بر هر خیریت بازدارنده ترجیح داد. آنچه فردیت او را متمایز میکند، ناظر بر همین تفاوتهایی است که هنر را به همه آنچه ابتذال و کهنگی و گاه بوی تهوع میدهد، آلوده کرده است. بگذریم. مرثیهسرایی و مردهپرستی درباره تقوایی را فراموش کنیم. اگر قرار است درباره و از او یاد کنیم، درباره فضیلت اخلاقی و شرافت هنرمندی بنویسیم که به قول بونوئل نان را بهانه فاحشگی هنر نکرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- در حسرت آن سینمای شریف
- به بهانه مرگ درمندرا بازیگر فیلم «شعله»؛ شعلهای که هرگز خاموش نشد
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- از ساعدی تا همینگوی؛ ناصر تقوایی و رویای ترجمهی ادبیات به تصویر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





