سینماسینما، حبیب باوی ساجد
آقای محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور سلام.
اخیرا در یک اقدام پسندیده به لرستان رفتید و دیدار و نشستی با فیلمسازان آن دیار داشتید. این اتفاق فرخنده است که امیدوارم با سفر به دیگر نقاط کشور، عملا در جهت مرکز زدایی گام بردارید. در همین راستا و در جهت تحکیم سینمای مردم شناسی قومی، پیشنهاد میکنم بدون در نظر گرفتن نوع پروانه ساخت (حتی اگر پروانه ساخت ویدیویی باشد)، شرایط رقابت را سالانه لااقل برای یک فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ) جشنواره فیلم فجر فراهم کنید. افزون بر آن با دادن امتیاز صدور پروانه ساخت فیلمهای ویدیویی به امور سینمایی ادارات کل ارشاد استانها، از مرکز تمرکز زدایی کرده و احساس مسئولیت و مشارکت در تولیدات سینمایی کشور با تمرکز بر تولید فیلمهای بومی، ادارات ارشاد استانها را در این بخش از سینما تقویت کنید. دیگر این که امیدوارم شرط سازمان سینمایی کشور برای تولیدات فیلمهای دیگر استانها، تولید فیلم با زبان و لهجهی محلی رایج آن استانها و شهرها باشد. برای نمونه شما در سفر اخیرتان به لرستان، حتما نام «ناصر غلامرضایی» را شنیدهاید؛ فیلمسازی که مهمترین آغاز کنندهی موج سینمای انسان شناسی قومی است و با فیلم درخشان «خون بس» در جشنواره فیلم فجر آن سال درخشید. بعدها همین فیلم غلامرضایی باعث ایجاد موج جدیدی در سینمای ایران شد که منجر به تولید انبوه فیلم های بومی/ محلی با حفظ زبان و لهجه مردمان خطههای گوناگون شد. باری، آقای خزاعی، تلاش کنید و یک لحظه از تلاشتان در جهت تمرکززدایی از سینمای این کشور پا پس نکشید. ایمان داشته باشید اگر با عقیده راسخ و به دور از شعار و سیاستزدگی، قصد احیای سینمای دیگر نواحی کشور را داشته باشید، این مسیر تا بینهایت امتداد مییابد و فخر آن میماند به نام دوران ریاست سینمایی شما. همان طور که روانشاد سیفالله داد آزادی بیان در سینما را (اگرچه نسبی و کوتاه مدت) از آن خود کرد و حالا که او نیست، ما از او به مهر یاد میکنیم. آقای خزاعی، بگذارید این شانس از آن شما باشد که هرساله به زبان ترکی، عربی، کردی، ترکمن، بلوچ و لهجههای گوناگون مردمان اقصی نقاط این پهنه، بر پرده سینما جان به تصویر بگیرد. سینمای مردم شناسی قومی، نه بر پایه وسوسه، بل، برپایه دغدغه، برپایه مشغله ذهنی و همیشگی سینماگران محلی تاکنون افتان و خیزان و به دور از هرگونه حمایت مالی(تأکید میکنم به دور از هرگونه حمایت مالی) و با تکیه بر استقلال فردی استمرار داشته. این ایمان راسخ و عقاید مستقل فردی فیلمسازان که رو به مردم و زادگاه دارند را غنیمت بشمارید. موانع را برطرف کنید. زیرساختهای سینمایی استانها و شهرستانها را تقویت کنید. جشنوارههای سینمایی را بار دیگر در استانها احیا کنید. همین تتمه نفس سینما و سینماگران محلی مردم شناسی قومی را نگیرید. فیلمسازان مستقل محلی با یک میلیارد تومان هزینهی شخصی خودشان و گرفتن وامهای کمر شکن بانکی، حداقل سه فیلم بومی با استفاده از داشتههای فنی و فکری محلی همان خطه تهیه و تولید میکنند. دیگر فیلمهایی که پنجاه میلیارد تومان هزینه تولیدشان هست، باید صدوپنجاه میلیارد تومان بفروشند تا هزینهشان را برگردانند، واقعا این هزینه را در کشور برمیگردانند؟! باکدام سالنهای سینما؟! اما وقتی که سینمای مردم شناسی قومی را تقویت کنید، عملا با بودجه اندک، هم احتمال برگشت این بودجه زیاد است و هم فیلمساز با استفاده از عوامل محلی در جلو و پشت دوربین، زمینه بروز استعدادهای نادیده گرفته شده در مقیاس ملی و بینالمللی را فراهم میکند (مگر این همه سینماگر مطرح حال حاضر کشور برآمده از دیگر نواحی کشور نیستند؟). آقای خزاعی، کاوش در کم کاری سینمای مردم شناسی قومی که از قضا دلمشعولی نگارنده است، آن قدر فراوان است که دراین سیاهه همه آن ناکارآمدیها گفته نمیشوند. امیدوارم صادقانه تلاش کنید صدور پروانه ساخت فیلمهای ویدیویی به امورسینمایی استانها بازگردانده شود(البته ادارات استانها هم باید ملزم به کارگروه مجرب و معتدل و به دور از هرگونه گرایش سیاسی و فکری خاص باشند). ملاک پروانهی ساخت نباشد، ارزش فنی و موضوعی فیلم دلیلی بر اکران آزاد باشد و شرایط رقابت در فستیوالها نیز همین باشد. آن هنگام که در این پُست نباشید، باشد به مهر از شما یاد شود. همین.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند