سینماسینما، پاریس- محمد حقیقت
آکادمی اسکار به تازگی برای بیشتر بین المللی کردن خود، از ۵۳۴ نفر از اهالی سینمای جهانی دعوت کرده که برای انتخاب فیلم های سال آینده، به این آکادمی بپیوندند. سال قبل هم بیش از ده هزار نفر از اعضای افتخاری این آکادمی که از کشورهای مختلف و در رشته های گوناگون بودند در در رای گیری فیلم های برگزیده سال شرکت کردند، اما الزاما کمک خاصی به بالا بردن یا ارتقای کیفی آثار نکردند.
احتمالا برگزارکنندگان مراسم اسکار دو مورد را در مورد گسترده تر کردن رای دهندگان در سطح جهان در نظر گرفته بودند و ادامه می دهند: اول اینکه در موقع پخش مستقیم جوایز، بینندگان تلویزیونی بیشتری در سطح جهان داشته باشند و پول بیشتری در موقع پخش آگهی ها بدست آورند و همچنین با فروش ساعت پخش به دیگر کانال های تلویزیونی پول بیشتری بدست آورند.
نکته دیگر اینکه شاید سیاست آکادمی این باشد که وانمود کنند «ما دموکراتیک رفتار می کنیم و از همه نژادها، ملیت ها و غیره از سراسر جهان میتوانند در تصمیم گیری رای ها برای جوایز شرکت کنند»، در ادامه این سیاست است که امسال آکادمی اسکار از ۵۳۴ عضو جدید دعوت به همکاری کرده است و بنظر می آید که سال به سال به این مورد افزوده شود.
آیا نظرات این حدود ۱۱ هزار نفر رای دهنده برای مثلا یک فیلم، یک کارگردان و … واقعا بدرستی جمع آوری شده و در نظر گرفته می شود؟ پاسخ این است که ناممکن به نظر می آید. برمبنای گفته کارشناسان فرانسوی، تنها یک مجموعه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفری از شورای مرکزی آکادمی اسکار و همچنین کمپانی های فیلمسازی و پخش کنندگان مهم در آمریکا تاثیرگذار و تصمیم گیرنده هستند و بقیه، فرمالیته خواهند بود. البته هریک از ۱۱ هزار نفر می توانند دلخوش باشند که عضو آکادمی اسکار بوده و با رای آنها جوایز داده شده است!
نکته دیگر و مهم اینکه با حرف آقای تییری فرمو مدیر جشنواره کن می توان موافق بود، که می گوید جوایز اسکار بهتر است بیشتر در خدمت سینمای آمریکا باشد. قبل از مراسم اسکار، در جشنوارههای مهم مثل کن، ونیز، برلین، و غیره که فیلم ها برای نخستین بار در جهان رویت می شوند، جایگاه منطقی تر و درست تر برای معرفی سینمای بین المللی است، اسکار وقتی می تواند خود را بینالمللی قلمداد کند و اهمیتی ویژه بدست آورد که فیلم های جهانی را برای نخستین بار در آکادمی اسکار بهنمایش در آورد. در مورد انتخاب «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان – فیلم بین المللی» اسکار البته نقش خوبی داشته و لازم است ادامه یابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





