سینماسینما، رومینا روشن بین
در قسمتی از مستند”نقطه سرخط” اثر محمد عبدی، موسیقی کلاسیک پخش می شود، ابراهیم گلستان نگاهش را به افق می اندازد، شبیه به فیلم ها، او فیلمساز است می داند که دوربین این لحظه را ضبط می کند، ژست را می شناسد بلد است بازی کند. در کتاب “نوشتن با دوربین” اثر پرویز جاهد،گلستان اشاره می کند که یکی از حواریون امیرعباس هویدا به هویدا می گوید گلستان همه ی شما را مسخره کرده است چطور نفهمیدید؟ به نظرم او راست می گفت گلستان خیلی وقت ها همه ی ما را مسخره می کرد ولی ما فهمیده بودیم، او زیبا این کار را می کرد، دلمان می خواست نفهمیم تا او قصه بگوید، بیشتر حرف بزند. او بلد است، زندگی را،حرفه اش را، هرکجا قدم می گذاشت قاعده را زود یاد می گرفت او صد و یک سال عمر کرد،مرگ تمام همکاران و هم دوره ای های خود را دید حتی مرگ کاوه را هم دید. همیشه به مزاح می گفتم مرگ زورش به گلستان نمی رسد اما به قول خودش مرگ از تراژدی های زندگیست و بالاخره از راه می رسد. امثال گلستان هر موقع بمیرند زود است، حیف است، در تکثر انسان ها امثال او اقلیت اند، چون کم هستند، همیشه زود است. من او را یک بدمن محبوب در تاریخ فرهنگ و هنر ایران می دانم اکثر کسانی که او را از دور می شناسند بیشتر دوستش دارند تا نزدیکانش اما شخصیتش برای من و خیلی های دیگر بزرگترین اثر هنری اوست بیشتر از نوشته ها و فیلم هایش.
او کارهایش را از سر لذت انجام میداد، برای منافعش اما لذت و منفعتش میراث مهمی برای سینما و ادبیات شد. مبدا موج نو سینمای ایران از او بود. در ادبیات داستانی مدرن ایران تاثیر به سزایی داشت علاقه ش به فروغ زبانزد اهالی هنر شد که کمتر در تاریخ هنر ایران این پیچیدگی قصه و زیبایی را می توان یافت که خودش همچون یک شعر می ماند. اما هیچکدام این ها که تماما با ارزش است اندازه ی مصاحبه هایش و حرف های ضد و نقیضش اثر هنری نشد. در کتاب پرویز جاهد ادبیات و لحن گلستان و بی پروایی اش کاملا عیان است. این خصلت او در نسل امروز دیگر وجود ندارد، صراحت کلامش درباره ی همکارانش، نظر های بی پروایش درباره ی آثار هنری و ادبیات رک و گاهی استفاده از کلمه های رکیک از او برای ما شخصیتی ساخت که در فضای روشنفکرانه و انتلکت آن را نمی بینیم چرا که اکثر نظرها در این فضا منافع طلبانه و تشویق ها کورکورانه است و از قضا این ادبیات مخالف جریان روشنفکریست اما اینگونه جا افتاده است. ادبیات او در این کتاب و گاها در چند مصاحبه اش نشان از قدرت و اعتماد به نفسش می دهد که منحصر به فرد است برای همین می گویم خود او یک اثر هنری بود.
دلم می خواست او را ملاقات کنم، گدار را هم همینطور؛ اما داس معروف عزرائیل زمانی که گردن کلفت گدار سینما را هدف گرفت نگران گلستان محبوبم شدم که این نگرانی بیهوده نبود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه جایزه «ارغوان» به یاد ابراهیم گلستان
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- پیام کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان
- ابراهیم گلستان درگذشت
- ادیپ در تروآ/ نگاهی به فیلم «بو میترسد»
- میراث ماکیاولی/ بررسی سریال «وراثت» با تمرکز بر فصل آخر
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- سینماسینما/ جشن تولد سینهفیلها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»
- مروری بر کارنامه چهار فیلمساز مطرح سینمای ایران در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ چگونه دوربین به خانقاه دراویش راه یافت
- نمایش «مستندهای کمیاب» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد