تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۳/۱۲ - ۱۶:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 187330

رومینا روشن‌بین نویسنده فیلمنامه فیلم کوتاه ابوالهول با اشاره به اهمیت پرداخت فیلمنامه در آثار کوتاه گفت: یکی از مشکلات فیلمنامه‌های کوتاه به ایده انتخاب شده برمی‌گردد که ممکن است مناسب پرداخت در یک فیلم بلند باشد، یعنی نیاز به قصه‌پردازی باشد و به خاطر زمان فیلم کوتاه، ارائه داستان مقدور نباشد.

به گزارش سینماسینما، روشن‌بین افزود: عدم دقت به جزئیات از دیگر ضعف‌های فیلمنامه‌ها است، چون باید اثر در زمانی کم پیام خود را برساند به همین دلیل جزئیات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مراجع و اساتید ما در حوزه فیلمنامه‌نویسی کوتاه بسیار کمتر است، در نتیجه فیلمنامه‌نویسان هم بیشتر با نویسندگان و تالیفات سینمای بلند در ارتباط می‌شوند و آثارشان هم تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرد.

روشن‌بین درباره چالش‌های فیلمنامه‌نویسی کوتاه بیان کرد: بزرگترین محدودیت در پرداخت این آثار زمان است. وقتی فیلمنامه کوتاه می‌نویسید باید به مدیریت تولید هم فکر کنید چون هزینه خیلی مهم است. فیلم کوتاه مستقل است و ما نمی‌توانیم به خاطر هزینه خیلی از ایده‌ها را عملی کنیم. از مشکلات فیلمسازان مسائل مالی است که باید فکر کنند فیلمنامه چطور نوشته شود که کم هزینه باشد. این نوع از سینما به دلیل مخاطب خاصش، ایده‌های نوآورانه‌تر و به‌روزتری باید داشته باشد. مخاطب فیلم‌کوتاه مخاطب جدی‌تری است.

‌کارگردان فیلم کوتاه «او» گفت: درباره فستیوال‌های خارجی نمی‌توان کتمان کرد که موفق نبوده‌ایم. شاید یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم در فیلم‌نامه‌نویسی کوتاه به جایگاهی شایسته برسیم، سانسور و خودسانسوری است. وقتی یک فیلم ۸ دقیقه‌ای را ۶ دقیقه می‌کنند، من خودم قبل از آن دست به کار می‌شوم و شروع می‌کنم به مراقبت که چه بگویم و چه نگویم تا به فیلمم آسیب نرسد و همین خلاقیت را از بین می‌برد. این خودش می‌تواند نوشتن و ساخت یک اثر را دچار چالش کند.

لینک کوتاه

 

آخرین ها