سینماسینما، محمد حقیقت
چهارشنبه ۲۱ مه می توان گفت که بدون اغراق درخشانترین فیلم مسابقه به نام «احساس با ارزش» ساخته یواخیم تریر از دانمارک را دیدیم.
در این فیلم یک کارگردان مشهور سینما که پا به سن گذاشته بعد از مدت ها غیبت برای دیدار دو دخترش انیس و نورا به شهر خود بازگشته است. او به محل اجرای نمایشی میرود که نورا قرار است در شب افتتاحیه در آن بازی کند، اما درست لحظاتی قبل از باز شدن پرده، بحران غریب و ناشناخته ای گریبان او را گرفته و وی با تشنج از پشت صحنه پا به فرار می گذارد. همکاران وی تلاش در آرام کردن او می کنند، تماشاگر با بحران روحی این بازیگر همراه می شود، همکاران وی موفق می شوند سرانجام وی را به صحنه باز گردانند و نمایش آغاز می شود.
در پایان مورد تشویق تماشاگران از جمله پدرش (که از وجود او با خبر نبوده) قرار می گیرد. بعد در منزل، پدر نورا که سناریوی جدیدی نوشته نقش اول آن را به دخترش پیشنهاد می کند، ولی نورا سرباز می زند زیرا بسیار تردید دارد. پدر که نمی تواند دخترش را راضی کند این نقش را به یک بازیگر هالیوودی پیشنهاد می کند. تمرین ها شروع شده و قرار می شود انیس، دیگر خواهرش، هم نقشی در فیلم به عهده بگیرد…
تماشاگر با خانواده و روابط پیچیده، و پراحساس آنها اندک اندک آشنا می شود و ما به روابط خانوادگی از نوع دنیای اینگمار برگمان، پی می بریم که این فرم را کارگردان به حد اعلا می رساند. بدونشک یواخیم تریر کپی بردار یا ادامه دهنده برگمان نیست بلکه تکمیل کننده راه پر پیچ و خم برگمان در نشان دادن احساسات عمیق انسانی است که در ارتباط با ایمان، خدا، اضطراب، تشویش های شک آلود آدمی، ترس، به جستجوی روح درونی رفتن، و سر انجام دوست داشتن را کنکاش کرده و به اوج می رساند.
در این میان به شکرانه زبان سینما و قدرت آن، کارگردان توانسته این احساسات با ارزش را که کمتر با دیگر هنرها می توان به این صراحت نقبی به آن بزند، سینما واسطه بیانی آن قرار می گیرد. در سناریو کارگردان این نقش را برای نورا بدون آنکه هیچ اطلاعی داشته باشد که وی یک بار دست به خود کشی زده، نوشته است! تماشاگر این نکته را در دیالوگی که بین دو خواهر رد و بدل می شود در می یابد.
فیلم پر از صحنه های حاوی بحران های خانواده است مثلا در یکی از صحنه هایی که نورا از پسر کوچکش که در راه رفتن به مدرسه است خدا حافظی می کند و در خلوت خانه، به سوی اتاقی برای خود کشی میرود و طناب دار را آماده کرده، لحظاتی نمی گذرد که پسرش برگشته زیرا موبایل خودش را جا گذاشته و همین نکته مادر را که مدت ها به رفتن پسر ش می نگرد، به فکر وا می دارد و از خودکشی منصرف میکند (در واقع امید به زندگی در روح مادر حلول می کند) همانگونه که در فیلم «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی وقتی مرد مسن برای خودکشی رفته بود، برای آقای بدیعی تعریف می کند که با خوردن یک دانه توت، از ایده خودکشی طرف نظر کرده و به زندگی باز گشته است.
ظرافت نگاه کارگردان به یک نکته جزیی در زندگی، جهان آدمی را می تواند دگرگون کند. در فیلم «احساسات با ارزش» فیمساز به رابطه پراحساس پدر و دو دختر به شکل درخشان و مینیاتوروار، با ظرافت پرداخته است و البته طنزهای بسیار هوشمندانه ای نیز در لابلای صحنه ها گنجانده شده، که فیلم را پراحساس و با روح به پیش می برد. این فیلم به طور قطع از باارزش ترین و عمیق ترین فیلم های امسال خواهد بود. منتظر باشیم که داوران جشنواره هم به همین اندازه از آن خوششان بیاد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





