
سینماسینما، ایلیا محمدینیا
صدا و سیما خرق عادت کرد و در اقدامی عجیب در روزهایی که هیچ مناسبتی نداشت به یک باره فیلمی درباره استاد شجریان را در شبکه افق رونمایی کرد. «از سپیده تا فریاد» مستندی با استاندارهای رایج در حوزه تلویزیون بود که عاری از هر خلاقیتی در روایت، به سفارش خبرگزاری تسنیم توسط مهدی طوسی کارگردانی شد. در این مجال کوتاه قصد نقد فیلم را ندارم که همچنان که در بالا اشاره کردم بالاخره مستندی با استاندارد های تلویزیون است و تکلیف مخاطب با فیلم و تلویزیون روشن.
اینکه فیلمساز و خبرگزاری تهیه کننده فیلم تلاش می کنند روایتی یک سویه و کاملا جانبدارانه به نفع خود و جریان مطبوعش از آنچه که پیرامون استاد شجریان در سالهای اخیر اتفاق افتاده ارائه دهند چندان محل تعجب نیست.
اینکه فیلمساز تلاش می کند در چینش متن ها و گفت و گو ها به نحوی عمل کند که خواسته خود و تهیه کننده اثرش را به مخاطب تلقین کند چندان محل ایراد نیست. اما اینکه به یکباره بی هیچ علت و بهانه ای فیلمی که در سال ۹۴ با موضوع استاد شجریان تهیه شده بی کم کاست در روزهای نوروز در شبکه افق نمایش داده شود حتما محل تعجب است.
اینکه تلویزیون وقتی بخواهد پیرامون تخریب شخصیتی شناخته شده از بدیهی ترین اصول بی منطقش همچون نشان دادن سازها و ابزار موسیقی عدول کند عجیب است.
اینکه …
البته موارد بسیار است که مخاطب می تواند به فراخور برداشتش از فیلم و شرایط ساخت و تولید فیلم و شرایط جامعه چیزهایی به آن اضافه یا کم کند.
نمی خواهم به اینکه در فیلم به انصاف با استاد شجریان برخورد شده یا نه اشاره کنم که شخصیت و رفتار استاد در تمام سالهای فعالیتش بر کسی پوشیده نیست.
می خواهم با نگاهی خوشبینانه به پخش مستند از سپیده تا فریاد از تلویزیون نگاه کنم اینکه ماه رمضان نزدیک است و تلویزیون به شدت نیاز دارد با توجه شرایط این روزهایش که اعتبارش در نزد مردم با چالشی بزرگ مواجه شده همچون قضیه عادل فردوسی پور و برنامه نود و سریالهای کم جان ایام عید و تبلیغات تهوع آور همه برنامه ها وکانالها و…با پخش ربنای استاد در ماه رمضان از تلویزیون کمی اعتبار و اعتماد جمع و جلب کند و البته چه کانالی بهتر از شبکه سوم یعنی شبکه فروغی معروف.
خوش خیالی است؟
باید صبوری کنیم کاری که سالهاست به آن عادت کرده ایم.
۱۲ فروردین ماه ۹۸
رشت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





