سینماسینما، آرش عنایتی
دومین فیلم پیوتر تودوروفسکی دوم (دوم یا جونیور از این رو که کارگردانی با همین نام و کنیه پیش از او بر سپهرِ سینمای روسیه میدرخشید) با عنوان «انسان سالم» در واقع ماجرایِ زندگی مجری موفق برنامهای ورزشی است که پس از توفیق در نجاتِ جان دختری جوان در یک نزاع خیابانی، زندگیاش دگرگون شده و جذب فعالیتهای خیرخواهانهی اجتماعی میشود تا آنجا که تلاشاش در این مسیر، سیرِ فروپاشی زندگی شخصیاش را رقم میزند. تودوروفسکی در بطن این تغییر و تغیُر درونی/بیرونی به زیبایی پرسشهای بنیادیناش را مطرح میکند: مرز فداکاری تا کجاست؟ در پی نجات دیگرانیم یا صرفا کمک به آنها؟ او هوشمندانه از طریق ایجاد هارمونی و هماهنگی رنگهای محیطی به یاری تصویربرداری و طراحی صحنه و لباساش با پوشش مایا (خانه، استودیو و…) و طراحی مسیر مواجههاش با اتفاقات (از مانع شدن برای کمک تا گذشتن از منافع و ابداع پیشنهادِ مجریگری کودکان سرطانی که برآمده از تجربهی زیستهاش است -به خلاف کنش ایگور-) تماشاگرش را در یافتن پاسخها یاری میدهد. اگر شیوهی روایی فیلم – تمرکز بر قهرمان مرد فیلم- فریبمان ندهد، تجربهی صوتی ایگور در سکانس یافتن کودک گمشده در کارخانه که با تاکید بر تغییراتی که در صدای باران رخ میدهد موکد شدهاند را -از صدای ذهنی به عینی- از نظر دور نداریم و همچنین فراموش نکنیم که عنوان فیلم بَری از هرگونه اشاره به جنسیت است از آزمون پرسشهای بیپاسخ فیلم سربلند بیرون خواهیم آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول