مهرزاد دانش – قاعدتا نباید انتظار زیادی از فیلمی داشت که هم فیلمنامهاش به دلیل تحمیلهای ممیزی از ساختار اولیهاش فاصله گرفته و هم در اواخر فیلمبرداریاش در کشوری دیگر، اختلافات پیشآمده بین تهیهکنندهها، روی برخی شیوههای اجرایی کار تاثیر گذاشته است. در کلیت قضیه، «هفت و پنج دقیقه» ایده خوبی دارد و با مبنا قرار دادن ارتباط واقعیت موقعیت یک داستاننویس با موقعیت داستانی دو نفر از کاراکترهای قصهاش، تم دوگانه مشخصی (امید/نومیدی) را پرورش میدهد.
موضوع ارتباط یک نویسنده با ایدههای ذهنی و فضاهای داستانی اثرش، البته مسبوق به سابقه هم در سینمای ایران است («بلندیهای صفر» حسینعلی لیالستانی) و هم بهویژه در سینمای جهان («عجیبتر از داستان» مارک فورستر و فیلم مطرح امسال، «حیات وحش» تام فورد). منتها در این فیلم، فضا، قالبی اپیزودیک یافته است، بیآنکه مرزبندی محسوس و متداولی بین اپیزودهایش برقرار باشد. ماجرا عبارت از داستان سه زن است که در مواجهه با ناملایمات (بیماری، تعرض و خیانت) دچار افسردگی و اضطراب میشوند و میل به خودکشی درشان قوت پیدا میکند. عسگرپور تلاش کرده است تا با خلق فضاهای مشترک بین این سه نفر، مانند فضای نابسامان خانوادگی، تبار خارجیشان، مشکلات شغلی، ارتباطی که با فرزندان خود دارند، تمایلات عقیم عاطفیشان نسبت به کسی دیگر، فضای سرد پیرامونی و… موقعیت همبسته آدمهای اصلی فیلمش را از حد یک تم کلی فراتر ببرد و پررنگتر سازد. حتی در برخی فضاسازیها، مانند تاکید زیاد بر لوکیشنهای پلکانی، هر سه زن را بارها در پویشهای عمودی بالا به پایین و برعکس مشاهده میکنیم که نوسان موقعیتیشان را بیشتر متبلور میکند. در عین حال، مواجهههای مختلفی که بین آدمهای هر یک از اپیزودها شکل میگیرد (مانند رانندگی زن آلبانیایی در همان زیرگذری که اوباش دارند دختر عرب را آزار میدهند، یا حضور پسر آنت در بین همان اوباش)، نشان از تلاشی مضاعف برای پیونددهی بین موقعیتهای تماتیک و دراماتیک هر یک از سه داستانک دارد.
اما فیلم نمیتواند از این حد فراتر برود. روایت داستان و شیوههای ارتباطدهیاش، قالبی مکانیکی دارد و در روح متن و بافت آن، نمیتواند نفوذ کند. زن اصلی ماجرا، آنت، راوی اصلی و در عین حال نامرئی روایت دو زن دیگر داستان است، اما ارتباط وثیقی بین فضای ادراکی او با آن دو نفر به چشم نمیخورد. المانهایی مثل اسب، نقاشی، سوپرمارکت و…، که از شاخصههای زندگی دو نفر دیگر هستند، معادل مشخصی در فضای موقعیتی و شخصیتی آنت ندارند، درحالیکه یک نویسنده از خودآگاه و ناخودآگاههای مختلفی از زندگی خودش در فضای ترسیمشده آدمهای داستانش تزریق میکند. به عبارت دیگر، خیلی فرقی نمیکند آنت نویسنده داستان دو زن دیگر باشد، یا مثلا دختر عرب نویسنده ماجرای آنت و دختر آلبانیایی باشد. این فقدان ارتباط وثیق، بر برخی گسستگیها بیشتر دامن میزند تا پیوستگیها. از سوی دیگر، عناصری که برای رنگآمیزی فضای زندگی و شخصیتی افراد اصلی داستان به کار گرفته شده است، ناکافی مینماید و حتی برخی نیز عقیمتر از آن هستند که بتوانند خلأهای موجود را پر کنند. مثلا دختر عرب غیر از بحث فروشگاه، خانواده و پلیس هیچ اهرم قابل توجه و قابل اتکایی برای تثبیت شخصیتپردازیاش ندارد و ماجرایش، بهرغم تکاندهندگی تماتیک موضوع تجاوز، تختتر از آن مینماید که بتواند روایت و موقعیت عمیقی را به خود اختصاص دهد. دختری هم که شوهرش غیبش زده است، اگرچه بهخاطر زیرسطح معماییای که دارد، فضای پیچیدهتر و قابل تاملتری نسبت به دختر عرب پرورش میدهد، اما آن هم چنان انگیزهبخش به نظر نمیآید که افقی همچون خودکشی دختر را بعد از ماجراهای مربوط به افشای خیانت شوهر و سوءظنهای پلیس و راز مدفونشدهاش زیر خاک و برگ جنگل، منطقی جلوه دهد. در این میان اوضاع و احوال دراماتیک خود زن نویسنده بهتر است و دستکم تصمیم به خودکشیاش بعد از وقوف به بیماری کشندهاش، قابل درک به نظر میرسد. ولی نکاتی مانند نوع رابطه او با مادر، معشوق، راننده و پرستار منزل نتوانستهاند بار شخصیتی مضاعف و تکمیلکنندهای را بر این شخصیت بیفزایند و بدتر، به کش آمدن ماجرا و حتی ابهامها و تناقضهای بیشتر منجر شدهاند.
با همه اینها، «هفت و پنج دقیقه» با توجه به اینکه در شرایط دشواری تولید شده است و به نوعی اولین تجربه سینمای ایران در ساخت فیلم در کشوری اروپایی محسوب میشود، شسته رفتگیهای خودش را دارد و دستکم، همین که حداقل استانداردها را میتوان در آن مشاهده کرد، قابل تامل است.
منبع: هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- فرصتها و تهدیدها / یادداشت مهرزاد دانش درباره برنامه مهمونی
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود