سینماسینما، منوچهر دین پرست
تجربه تاریخی کشور ما، مملو از اتفاقات ناگهانی بوده که فضای امنیت ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است. اکران فیلم «روز صفر» ارتباط مستقیمی با مفهوم امنیت دارد. این فیلم که به شکل حرفهای در ساختار جاسوسی قرار گرفته، درباره نحوه شکلگیری فرقه عبدالمالک ریگی است. ریگی که طی فعالیتهای تروریستی خود فضای کشور را ناامن کرده بود، سوژه جذابی برای کارگردان ایرانی شد. سال گذشته نیز نرگس آبیار با فیلم «شبی که ماه کامل شد»، سوژه عبدالمالک ریگی را از زاویه عشقی- جنایی دستمایه کار خود قرار داد اما این بار، ملکان سعی کرد با فیلم بدون توقف خود، مخاطب را تا انتها با داستان فیلم همراه کند. او با ایجاد لوکیشنهای جذاب و حرفهای در مناطق مرزی ایران و افغانستان و پاکستان، فضاهای اکشنی را از درگیری نیروهای امنیتی ایران به تصویر کشید. اگرچه پرده سالن سینما مملو از تصاویر خونین زد و خوردها بود اما او به شکل زیرکانه، فعالیتهای تروریستی ریگی را به مخاطب نشان داد. فیلم «روز صفر» یک فیلم ایرانی با سبک هالیوودی است و برای مخاطب جذاب است چون قهرمان آن ایرانی است. در سینمای ایران کمتر قهرمانسازی دیدهایم؛ قهرمانی که بتواند مفهوم امنیت را برای مخاطب معنا کند. کارگردان توانست فیلم خود را در یک فضای چالشبرانگیز و هراسآور به جلو ببرد و با ارائه فیلمنامهای جذاب، قهرمان فیلم را بدون هیچگونه خطا و لغزش با خود همراه کند. امیر جدیدی در نقش مأمور امنیتی و ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک، دیالوگهای کوتاه اما کوبندهای داشتند تا مخاطب را همراه کنند، اگرچه نباید از ملکان و دیدگاه جدیای که نسبت به مقوله قومیت وجود دارد، چشم پوشید. ملکان با توجه دقیق خود، فضایی ایجاد کرد که در متن آن، امنیت برای همه است و هیچ قومیتی بر دیگری برتری ندارد. او با ارائه صحنههایی از تهران تا رشت، چابهار و اصفهان و زاهدان که قرار بود در آنها بمبگذاری شود، نشان داد که یکپارچگی ایران برای او مهم است. امیر جدیدی، سوپرمنی شد که توانست مخاطب را با خود همراه کند. همچنین باید به این مقوله توجه داشت که فیلم «روز صفر» برخلاف کار آبیار، فیلمی است که چندان در پی معرفی ریگی نیست، بلکه میخواهد نحوه دستگیری ریگی را به تصویر بکشد. در این فیلم، مخاطب ایرانی، ریگی را به خوبی میشناسد و فعالیتها و حتی سرنوشتش چندان برای ما مبهم نیست. لذا این فیلم توانسته است فرآیند دستگیری را در کالبد جاسوسی- اکشن برای مخاطب معنا کند. در پایان باید این نکته را یادآور شد که سینمای ایران شدیداً به فیلمهای اکشن دارای ساختار ایرانی نیاز دارد؛ فیلمهایی که چندان شعارزده نبوده و دیالوگهای خستهکننده نداشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





