سینماسینما، کیوان کثیریان – این روزها ایجاد محدودیت برای اکران فیلمهای بدردبخور سینمای ایران چیز جدیدی نیست.
فیلم ها یا باید در زمره فیلمهای کمدی سبک و سطحی باشند که اکران خوبی بگیرند یا بی سروصدا در چند سینمای محدود اکران شوند و بسوزند و تمام شوند.
جدای از این محدودیت، بعضی فیلمها البته باید محدودیتهای مضاعفی را هم تحمل کنند. نمونهاش فیلم خوب و دیدنی “عرق سرد” که هم بخشی از سینماهایش را از دست داده، هم تبلیغ تلویزیونی موثر ندارد و هم برخی از اکرانهای مردمیاش در شهرستانها لغو میشود. ظاهر ماجرا این است که وجود باران کوثری موجب بخشی از این تحدیدها شدهاست.
باران کوثری البته پیش از اینها نیز ممنوعالفعالیتی را در برهههای مختلف و بهدلایل گوناگون از جمله موضعگیریهای اجتماعی و سیاسی و همراهی با مردم در بزنگاههای مهم، تجربه کرده و بابت آن، همچنان نیز مشکلات ناعادلانهای برای او وجود دارد. به هرروی او هزینه و تاوان کنشمندیاش را پس میدهد و از این حیث کاملا ارزشمند و قابل احترام است.
واقعا باید پرسید وقتی برخی مسئولان بلندپایه خراسان، آنقدر تسامح از خود نشان میدهند که دیدار با تتلو هم در برنامهشان قرار میگیرد، نمایش فیلمی با حضور باران کوثری در مشهد چقدر میتوانند به آنها لطمه بزند؟ حضور باران کوثری ضررش بیشتر است یا امیر تتلو؟
یا واقعا مراسم تجلیل از امیر تتلو توسط ضرغامی و رسایی، آسیب بیشتری به فرهنگ مملکت میزند یا مراسم اکران مردمی یک فیلم با حضور باران کوثری؟
همان سازمان صداوسیما که سال به دوازده ماه از نشان دادن چهره باران کوثری امتناع میکند، به راحتی فلان خانم مدل لباس عروس را روی آنتن زنده دعوت میکند و یا در برنامهای، ماجرای مفتضح جمعآوری پول برای کودک بهبودیافته سرطانی را به بار میآورد. کدام بیشتر برای صدا وسیما آبروریزی به همراه دارد؟
در زمانه حاکمیت پول و سرمایه در سینمای ایران و میدان یافتن ستارههای بیریشه حقیقی و مجازی، وجود هنرمندانی که درقبال جامعه و مردم، احساس وظیفه میکنند و به آنها متعهدند، غنیمت است. وجود آنها به نفع همه است. باور کنید.
روزنامه اعتماد ۲۲ مهر ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





