سینماسینما، ناصر صفاریان
جز تعجب بسیار از خواندن متن گزارش عیادت آقای وزیر ارشاد از آقای جمال شورجه و شک و تردید و تحقیق درباره دو مورد اشتباه آشکار در صحبت ایشان، دیروز در گزارش گفتوگوی خبرنگاران با وزیر هم دنبال اصلاح و توضیح ایشان بودم در این زمینه و راستش حس بدی گرفتم از این که همه چیز عادی برگزارشده و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.
امروز ولی حس خوبی گرفتم از این که نوشته بنده و انعکاسش در رسانههای مختلف، موجب توضیح و اصلاح شده است. امروز صبح، آقای همایون امیرزاده، مدیرکل مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت ارشاد، که از چند سال قبل در ارشاد هستند، بعد از ارسال پیامک معرفی خودشان، با شماره موبایل شخصیشان با بنده تماس گرفتند. با محترمانهترین شکل و با سپاس از اشارهام به اشتباهها و پذیرش این موارد، توضیحشان این بود که این خطا توسط خبرنگار همراهِ آقای وزیر که متن را تنظیم کرده رخ داده نه توسطِ خودِ آقای وزیر. حُسن گفتوگو هم این بود که در پیِ گلایۀ بنده پذیرفتند در مراتبی بالاتر از آن دوست خبرنگار که چنین خطای عجیبی مرتکب شده باید نظارت و تصحیحی انجام میشده که نشده است. حُسن مهمترش هم البته استقبال از چنین نوشتههایی بود که به چنین اشتباههایی اشاره میکنند.
با پیگیری وزارتخانه، گفتههای آقای وزیر در خبرگزاریها هم تغییر کرده و متن خبرگزاری ایسنا که در یادداشت من مورداشاره قرار گرفته بود، حالا به این شکل درآمده است:
«سریال یوسف پیامبر که آقای شورجه نیز در آن سریال همکاری نزدیکی با فرجالله سلحشور داشت یکی از آثار ماندگار سریالی در جهان اسلام است و امیدوارم داستان حضرت موسی(ع) هم یک اثر ماندگار شود.»
با توجه به این که به هر حال، این اظهارات به نام آقای وزیر ارشاد ارسال و منتشر شده، و با توجه به عنوان وزارت ایشان که اگر چنین سخنانی به نام وزیر دیگری ثبت شده بود این همه سوالبرانگیز نمیشد، و با توجه به این که جلوی انعکاس گستردۀ نقلشدههای دیگر رسانهها را نمیتوان گرفت، راستش درستتر میدانم که بهجای اصلاح همان خبر و همان متن قبلی در رسانهها، خبری جداگانه و جدید، از سوی وزارتخانه اعلام میشد تا توضیح و تصحیح، بهتر و بیشتر دیده شود. ولی به هر روی، براساس اصول درستِ رسانهایِ موردعلاقهام، و برمبنای شکلی از اخلاق که به آن معتقدم، درست دانستم که این تماس و این توضیح را هم به آن نوشتۀ پیشین بیفزایم و اشاره کنم به تماس شخصیِ مدیرکلِ رسانهایِ وزارت ارشاد و نوع برخورد ایشان. و تهِ دلم آرزو کنم وجود و ادامۀ چنین منش و روشی را در هرخطایی که رخ میدهد و خواهد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- وزیر ارشاد: به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
- دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ویژه ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





