سینماسینما، علی پاکزاد
از میان بازی های زنانه سینما دو بازی متفاوت یافتم. دو بازی دیگر گونه که هر کدام وجهی از زندگی تبعیض آلوده زنانه هستند بی هیچ راه نجاتی. «روسی» و «درخونگاه » زادگاه این دو نقش زنانه اند.
معشوقی که عاشق را دوست ندارد. زنی که از روی انتقام از دیگری به زندگی مشترک وارد می شود.تنها می ماند. جدا می شود. هتک حرمت در تنهایی. احساساتش گر می گیرد. خشونت می طلبد و دیگر هیچ. آداب متارکه را می داند آنهم در پس زمینه های سرد و نمور و زنگ زده. تنفر قسمتی از ذات و وجودش شده است. گریز پاست و دائما در خلسه فرار. طناز طباطبایی طرحواره ای است از یک طغیان. وقتی با خودت و دیگران روبرو می شوی و دریافتهای ذهنی ات را کنار هم می گذاری چاره کار فرار نیست که طغیان است. طلبیدن اراده ای است که در اختیار تو باشد. شیونی است طولانی. انگار پیکره طناز به وطن می ماند. انگار طالب رهایی است و نیست. نه او محکوم است. رهایی جز با خشونت میسر نیست.
انگار او شخصیت زنانه ای است در «نوستالژیا» یا «ایثار». بازی طباطبایی بازی یک روح است. بازی یک ساحره. بازی یک فکر در لابهلای آهنهای زنگ زده یک طبیعت لامکان. جسمی خراشیده که در خود بالا می آورد و از نجات خبری نیست. هربار می خواهد شمع روشنی را از اینور دریاچه به آن سو ببرد. خاموش می شود. روسی اگر روسی باشد طباطبایی بهترین انتخاب است.
در فیلم دیگر ژاله صامتی یک مادر دور از انتظار است. یک مادر دروغگو. او از بیست و هفت سالگی نقش مادر را در سینمای ایران بازی کرده و هر مادر متفاوت تر از مادری دیگر. در فیلم درخونگاه با اختلاف دوسال از سن امین حیایی، نقش مادر او را بازی می کند. مادری که قربانی خانواده است. مادری که نمی تواند یا همه را بخواهد یا هیچ. برای او در لحظه بودن بهتر است از آینده را ساختن. برای او حذف بخشی از خانواده برای داشتن بخشی دیگر عاقلانه است و این فلسفه مادرانه و نه خبیثانه و داستانسراییهایی برای توجیه اخلاقی یک رفتار تنها از قامت صامتی بر می آمد که کمتر دیده شده. حکمرانی در وطن خانه. شنا بر خلاف جریان زندگی، همان زندگی است. مادری که می تواند با تباهی هم بسازد و چرخ زندگی را بچرخاند. هشت سال جنگ. هشت سال غربت و هشت سال فلاکت. این مادر عجیب دور از ذهن نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- یک توصیه حرفهای/ درباره حاشیههای برنامه «عصر جدید»
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- آغاز پخش فصل سوم سریال «زیرخاکی» از امشب + عکس
- رسیدن به درکِ درست از نقش/ نگاهی به بازی طناز طباطبایی در فیلم «بی رویا»
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- بنبست/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- پراکندگی و عدم یکپارچگی در روایت/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- بیداری حقیقی/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- «بی رویا»؛ کابوسی بی سر و ته
- در نشست رسانهای «بیرویا» عنوان شد؛ فیلم درباره جابهجایی هویت است/ متن پایانی در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه