سینماسینما، محسن جعفری راد
باید درباره برخی بازیگران نوشت که مرور جزئیات نقش آفرینی شان، شاید چراغ راه آیندگان باشد. فاطمه (سیمین) معتمدآریا که امروز، تولدش هست، از تئاتر شروع کرد، گزیده کار بود و این دو، شروع موفقیت هایش را رقم زد. کسی که از عروسک گردانی در مجموعه مدرسه موشها در سال ۶۰ شروع کرد و از سال ۶۶ با بازی در فیلم جهیریه برای رباب تا حالا، همواره کاندید سیمرغ بوده است و این ثبات و استمرار در موفقیت، نشان از پشتکار و چشم انداز وسیع او دارد. بیش از سی سال «بودن» در سطح اول سینمای ایران.
با بازی در روسری آبی، استعدادش را به رخ کشید؛ به یک دختر روستایی با لهجه ای به یادماندنی قوام بخشید و تبدیل به یکی از امتیازات مثبت فیلم شد. او شاید در زمینه به کار گیری لهجه، در سینمای ایران یکه تاز باشد. در عینک دودی، وجه دیگری از بازی او را دیدیم، یک بازی به شدت پر اکت و برون گرایانه که کاملا در خدمت فیلم و فیلمنامه بود و موفقیت خوبی نصیبش شد. در همکاری هایش با ایرج طهماسب و حمید جبلی با استفاده مناسب از کودک درونش، محبوب کودکان و نوجوانان شد و یکی از عوامل پرفروش شدن سری فیلم های کلاه قرمزی. در گیلانه، انگار گیلانی بود و از عهده نقشی به شدت دشوار برآمد، بایستی نقش مادر مسنی را بازی می کرد و این کار را با زبان بدن بسیار منعطفش به بهترین شکل انجام داد. در مسافران بهرام بیضایی یکی از شاه نقش هایش را اجرا کرد،آن هم در تعاملی مناسب با کارگردانی پر وسواس. در اینجا بدون من، فاصله خودش با نقش را به حدی حذف کرد که به راحتی با او همذات پنداری کردیم و گریستیم، انگار سالها گریه کرده بود و دیگر چشمانش گریه نداشت! در نمایش خنکای ختم خاطره درخشان بود و به معنای دقیق، تئاتر بازی کرد، نه صرفا گفتن دیالوگ و مخاطب با او هم نفس شد. در همسر، لج بازی هایش گاهی لج مخاطب را در می آورد آنقدر که راکورد حسی اش را به موقع حفظ می کرد و اندازه طنز را نگه می داشت. در فیلم بهمن با بازی در سکوت، خیرگی در چشمان، استفاده به جا از زبان بدن، به برگ برنده فیلم بدل شد و در تازه ترین بازی هایش مثلا در حکایت دریا (که البته فیلم ضعیفی است) معتمدآریا همچنان با صلابت است و با لحن تند و تیزی که به فن بیانش می بخشد و با سردی که به صورتش بخشیده و به یک «چهره سنگی» تبدیل شده ، شاید تنها نقطه قوت فیلم است.
آری، گزیده کاری، زندگی کردن در نقش، تعامل مناسب با کارگردان های مختلف با جهان بینی های مختلف- از محسن مخملباف و بهرام بیضایی گرفته تا رخشان بنی اعتماد و فیلم اولی ها – استفاده خلاقانه و مبتکرانه از زبان بدن، فن بیان و میمیک چهره از او بازیگری ساخت که قطعا در کنار سوسن تسلیمی و لیلا حاتمی، جزو بهترین بازیگران زن «سه نسل مختلف سینمای ایران» قرار می گیرد و رکورد داری اش در کسب جوایز – با کسب چهار سیمرغ جشنواره فجر در کنار پرویز پرستویی، رکورددار تاریخ جشنواره است، در کنار جوایز معتبر بین المللی مثل جشنواره مونترال برای اینجا بدون من – و نیز استقبال همیشگی منتقدان از بازی هایش، از مهمترین نمود های عینی این گذاره است.
امیدواریم بازیگران تازه کار، به جای غرق شدن در حواشی و حضور بی رویه در فضای مجازی و هیاهوی بسیار برای هیچ، از تجربه این بزرگان بیاموزند و فیلم هایشان را مرور کنند که حداقل ده نقش ماندگار در تاریخ سینمای ایران دارد. از روسری آبی تا بهمن، از گیلانه تا اینجا بدون من، از پریناز تا یحیی سکوت نکرد و جان دار و از ناصرالدین شاه آکتور سینما تا صد سال به این سالها و … بازیگری که به معنای دقیق کلمه، علاوه بر بازیگر بودن، آرتیست است و این ویژگی، در زمانه ما، غنیمت بزرگی است که حتی از مصاحبه هایش می توان آموخت. از تیپ ها و ژستهایش در محافل سینمایی و از نجابت و اصالتش در کردار و رفتار و گفتار.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- گفتگویی که موزه سینما برای زادروز زنده یاد نیکو خردمند منتشر کرد/ در خانواده ما سینما اهمیت زیادی داشت
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۳)/ گلاره محمدی
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۰)/ هومن منتظری
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۷)/ الناز راسخ
- درخواست ستاد مقابله با کرونا تهران از وزارت ارشاد/ تا اطلاع ثانوی پروژههای سینمایی متوقف شود
- راما قویدل: با اعتراض غیرمنطقی مانع ساخت سریال درباره اقوام نشویم
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۱ / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست