سینماسینما، محمد تقیزاده
حضور پرویز پرستویی در فیلم های نه چندان ارزشمند این روزهای سینمای ایران برخی را به این باور رسانده که پرستویی به بازی در هر فیلم و مجموعه ای تن می دهد و تنها به بهانه استمرار حضور در سینما و دریافت دستمزد کلان، به نقش آفرینی در هر فیلمی با هرمحتوا و مضمونی رضایت می دهد.
اما حضور هنرمندانه و متفاوت پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مطرب ساخته مصطفی کیایی بیش از هر چیز این گمانه ها و شائبه ها را رد کرد و نشان داد که وی بیش از هر چیز شیفته و عاشق بازیگری است و نفس این حرفه با همه فراز و فرودها و کمی و کاستی ها برایش مهم، ارزشمند و البته درآمدزاست. به بیان دیگر اینکه پرستویی و امثال پرستویی در فیلم های نه چندان هنری و صرفا سرگرم کننده ایفای نقش می کنند بیشتر به کلیت و سیستم ناقص و مستاصل سینمای ایران مربوط است و نقش مافیا، سو مدیریت و نداشتن استراتژی مشخص در این حوزه را آشکار می سازد و امثال پرستویی تنها به دلیل قرار گرفتن در این جریان به پذیرش چنین نقش هایی رضایت می دهند و مانند دسته دیگری از بازیگران که به بهانه نبود فیلمنامه جذاب و متن های شاهکار ماه ها و یا سال ها نقشی را بازی نمی کنند خانه نشینی را انتخاب نکرده اند. به عبارت روشن تر پرستویی و بازیگرانی همچون وی سینما و بازیگری را به عنوان یک حرفه پذیرفته اند و با عشق و علاقه به ایفای نقش و گذران زندگی به وسیله این شغل اهتمام می ورزند.
پرستویی در مطرب بار دیگر نشان داد که هنوز دود از کنده بلند می شود و می توان وی را به عنوان یکی از قدرتمند ترین بازیگران ایرانی در نقش های جدی و کمدی انتخاب کرد. در کارنامه هنری پرستویی انواع و اقسام فعالیت ها از گویندگی، تهیه کنندگی، مشاور هنری و بازی در فیلم های کمدی، جدی و فیلمسازان جوان و مستقل دیده می شود که بار دیگر بر عاشق و دغدغه مند بودن این هنرمند ۶۴ ساله صحه می گذارد.
پرستویی در نقش ابراهیم خوش لحن در فیلم مطرب و با ایفای یک تیپ آشنا در قالب خواننده محبوب ترکی بار دیگر نقشی ماندگار در کنار حضور در نقش هایی کمیک خود همچون رضا مثقالی در فیلم مارمولک، صادق مشکینی در فیلم لیلی با من است، سروان قربانی در فیلم مومیایی ۳ به یادگار گذاشت که تاریخ و گذر زمان این جذابیت و ماندگاری در شیوه و تکنیک های بازیگری و باور پذیری و سمپات بودن برای مخاطب را نشان خواهد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جنسیتزدگی/ نگاهی به مستند «سونوگرافی»
- سینما کنسرت
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند