سینماسینما، محمد حقیقت
مدتهاست سرازیر شدن پناهندگان از کشورهایی چون سوریه، عراق، ایران، اوکراین، آفریقا و غیره به سوی غرب، سوژه داغ فیلمها در اروپا و آمریکا شده که روز به روز هم ساخت این فیلمها افزایش مییابد.
نوع نگاه سینماگران به این پدیده، در هر فیلمی متفاوت است. برخی چندان روی خوش به حضور پناهندگان نشان نمیدهند و آنها را سربار جامعه خود میدانند. در این میان فیلمهایی که توسط کارگردانان مهاجر ساخته میشود، دقیقتر به درون خانوادههای مهاجران و مسایلشان میپردازند اما کم پیش میآید که شخصیت اصلی تلاش چندانی برای جا افتادن در جامعه جدید به خرج دهند و اکثراً خود را منزوی میبینند. آنان از سویی غربیان را نژادپرست در آثارشان نشان میدهند. آنها شاید منتظرند که با رفتن به غرب، درهای بهشت بهرویشان گشوده شود.
البته عدهای از فیلمسازان غربی که تعدادشان هم کم نیست، با نگاهی مهربانانه و با همدلی به مهمانان ناخوانده – مهاجران و پناهندگان- نظر میاندازند. از این دسته، میتوان به خانم ژولی دلپی سازنده «بربرها» ساخته ژولی دلپی از فرانسه پرداخت که فیلمش به تازگی به پرده آمده است. «بربرها» فیلمی دلنشین، صمیمانه با ساختی همهپسند است که البته کلیشهها هم در آن رعایت شده است. «بربرها» در روزهای اول نمایش خود بر پرده سینماها مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و در ردیفهای اول جدول فروش قرار دارد.
چرا «بربرها»؟
در یک دهکده کوچک و بیدردسر در ناحیه بروتاین فرانسه که اهالی آن زندگی شیرینی دارند، روزی شهردار به اطلاع عموم میرساند که تعدادی خانواده پناهنده از اوکراین وارد این شهر خواهند شد و از مردم میخواهد به استقبال آنها آمده و با روی خوش، به آنها کمک کنند چون کشورشان در جنگ بوده و آنها آواره شدهاند.
تا اینجای کار مردم استقبال میکنند – شاید به این دلیل اینکه اوکراینیها اروپایی و سفید پوست هم هستند- اهالی در یک رایگیری با این پذیرش پناهندگان موافقت میکنند، اما وقتی مینی بوس آنها به این دهکده میرسد از آن یک خانواده سوری پیاده میشود، اکثر اهالی قیافههایشان در هم میشود و حتی در ولولهای که بین آنها در میگیرد خارجیها را – بربر – با دیده تحقیر نگاه میکنند. ولی خانم معلم خیرخواه آنجا با بازی ژولی دلپی از روی خیرخواهی حمایت خانواده سوری را به عهده میگیرد و با توضیحاتی که به مردم میدهد بخشی از اهالی را با خود همراه می کند اما این تازه اول ماجرا ست…
کارگردان فیلم در مصاحبهای میگوید که برای نوشتن سناریو از گفتوگوهای گوناگونی که با پناهندگان داشته الهام گرفته است. طنزی که در فیلم و دیالوگ ها وجود دارد حاصل موقعیتهای ناهمگون بین آنچه که پناهندگان انتظار داشتهاند و آداب و رسوم این دهکده با آن برخورد میکنند، است. اگر چه در ابتدا برای هر دو طرف، ساکنان این دهکده و خانواده سوری سخت است و درگیریها و کدوتهایی ایجاد میشود و برخی به راحتی نمیتوانند خود را با آن دیگری تطبیق دهند، اما رفتهرفته هر کدام سعی میکند به طرف دیگری رفته، آن را درک کند.
فیلم یک کمدی جالبی از کاراکتر ها بهدست میدهد و از ورای آن فیلمساز یک تابلوی سیاسی اجتماعی از جمله مسئله نژادپرستی و غیره از جامعه امروز فرانسه و بطور کلی از کشورهای اروپایی را تصویر کرده است. یکی از مواردی که فیلم را دلنشین کرده ، نقش کودکان هر دو طرف است که دوستی بین آنها بهوجود میآید و به نزدیک شدن جامعه پناهنده و کشور میزبان کمک میکند. خانواده سوری از بیچارگان آن کشور نیستند بلکه در اثر دیکتاتوری رژیم حاکم و جنگ مجبور به فرار شده اند. در اینجا علیرغم مشکلات تلاش دارند خود را با جامعه جدید وفق دهند. آنها در ساخت یک خانه ویران شده که یک پیرمرد روستایی به قیمت یک یورو به آنها میفروشد، بهنوعی به این خانواده امید میدهد تا از نو زندگی خود را بسازند. فیلمساز با ظرافت و هوشمندی به روابط و خلقیات هر دو طرف ماجرا میپردازد که نگاه کاملا مثبت و سازنده در کار وی دیده میشود.
بازیگران بهویژه از خانواده سوری که حرفهای نیستند همگی به خوبی در نقشهایشان جا افتادهاند و کاملا برای تماشاگر باورپذیر هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
- گفتوگوی محمد حقیقت با عبدالرضا کاهانی به بهانه «یک زیارتگاه»/ در این ۱۰ سال از پا ننشستم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- جامعه هنری فرانسه نفس راحتی کشید!
- خبرهایی از جشنواره فیلم ونیز/ حضور پرتعداد بازیگران سرشناس
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
پربازدیدترین ها
- از رکوردداری فیلم فرهادی تا رقبای تازه رسیده/ وضعیت فروش جهانی فیلمهای مربوط به ایران
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- پس از ۶ ماه داوری آثار؛ ایسفا برگزیدگانش را شناخت
- بررسی آمار فروش فیلمها در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ / گیشه هزار میلیاردی با صدرنشینی «تگزاس ۳»
آخرین ها
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- درباره «کیک محبوب من»؛ در رو وا نمیکنم، نه در رو وا نمیکنم
- آغاز نمایش «باغ شبنمای ما» در فرهنگسرای نیاوران/ هادی مرزبان اولین اجرای نمایش را به درگذشتگان معدن طبس تقدیم کرد
- ابهام درباره فیلم جدید مارتین اسکورسیزی
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «سی نورا» به شهرزاد میرود
- «آنیتا، گمشده در اخبار» در راه آلمان، لهستان و تایوان
- یک دیپلم افتخار و چند تقدیر برای فیلمهای ایرانی در جشنواره فرانسوی
- پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزلهزده استان خراسان شمالی
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- پس از ۶ ماه داوری آثار؛ ایسفا برگزیدگانش را شناخت
- برخی با فیلم طنز بازاری برخورد میکنند/خرج سکانسهای «ملاقات با جادوگر» در استنداپ کمدیها
- عمارت نوفل لوشاتو با ۳ نمایش جدید به استقبال پاییز میرود
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی آمار فروش فیلمها در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ / گیشه هزار میلیاردی با صدرنشینی «تگزاس ۳»
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- از رکوردداری فیلم فرهادی تا رقبای تازه رسیده/ وضعیت فروش جهانی فیلمهای مربوط به ایران
- ای کاش مسعود فراستی شبیه کتابهایش بود !
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- نامزدهای جوایز ایسفا اعلام شد
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان