سینماسینما، علی پاکزاد
دو کارگردانی که به فضای جامعه و بحرانهای آن در فیلم های خود پرداختند و توانستند توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کنند یکی سروش صحت و دیگری سعید روستایی بودند.
“جهان با من برقص” نخستین فیلم بلند سینمایی سروش صحت اثری حرفه ای، لطیف و متفکرانه است که با لحنی طنز به مرگ و سرانجام محتوم بشری می پردازد. فیلم او بر خلاف انتظار به لحاظِ ساختاری فاصله زیادی با مدیوم تلویزیون دارد و همین امر نشان می دهد که او در حد و قواره قابل قبولی ظاهر شده است. یک کمدی آبزورد برای مخاطب عام و خاص.
صحت در جهان با من برقص کلی حرف برای گفتن دارد و مخاطب را با مواردی مثل عذاب آدمی در از دست دادن دیگری، مرگ، طلاق، تاثیر اتفاقات تلخ گذشته در زندگی و آینده انسان، عشق های اشتباهی، فرار از ازدواج، ترس از تنها ماندن، وجدان درد و مشکلات انسان معاصر، آشنا و البته نسخه ای جدی برای آن نمی پیچد جز اینکه انتهای راه را نشان دهد.
او داستانی رئالیستی را با وجوه سورئال آمیخته و قدرت شخصیت سازی و روایتگری خود را به رخ می کشاند. صحت در روایت پردازی موفق است و توجه به تمام شخصیت های فیلم، خصیصه خوب او در فیلمنامه نویسی و کارگردانی است. تسلط زیادی از خود در بازیگیری از چهره های آشنای سینمایی نشان می دهد. زوایای درست تصویربرداری و حرکت های به موقع دوربین و عمق میدان های سازگار با محیط و فضای فیلم از نکات مثبت فیلم محسوب می شود. او از موسیقی به موقع مدد می گیرد و ما را از ابتدا تا به انتهای فیلم با خود می کشاند. هر چند در پایان توقع بیننده فهیم را برآورده نمی سازد.
از سوی دیگر یکی از عوامل موفقیت سعید روستایی در متری شیش و نیم غرق کردن مخاطب در جهان فیلمش است آنهم در شروعی با ریتم و تمپوی سریع. ما با رئالیسم محض مواجهیم. انگار تمام عناصر جاندار و واقعی اند که جلوی دوربین رژه می روند، مستندی از یک جامعه چرک و له شده. یک درام پلیسی هم برای پاسخ به ذائقه مخاطب، چاشنی طبقه وانهاده ای می شود که سعید روستایی حالا در فیلمهایش دارد آنان را نمایندگی می کند. آنطور که حتی نابازیگرانی که واقعا درگیر اعتیاد هستند به جمع بازیگران فیلم می پیوندند و روایتی شکل میگیرد از چرایی ما اینگونه شدیم یا هستیم! روستایی توانسته در نمایش یک بازی دزد و پلیس به عوض قهرمان سازی و دیالوگهای تقلیدی، به دنبال فضاسازی از طریق گفتمانی اجتماعی برآید. عملا کارگردان و دوربین حضور خود را در نمایش فاجعه به رخ می کشانند و بیننده دنبال زاویه دید کارگردان می دود. فیلم یک قصه ماناست بدون شخصیتهای مانا.
کارگردان از منظر فنی در فیلم خود به غایت استادانه عمل کرده است، قابهای مناسب، فیلمبرداری و تدوین خوب. دوربین واقعا متوجه کنه شخصیت هاست و پیگیری مستمر دارد. موسیقی حال و هوای هر سکانس را با ضرباهنگ خود تشدید می کند و از همه مهمتر تقابل دو شخصیت از جنس خیر و شر در طول فیلم درست از کار درآمده و باعث جذابیت فیلم شده است. اما نکته اساسی در فیلم این است که روستایی بین ارائه یک فیلم پلیسی خوب یا یک فیلم از اجتماعی فرسوده، یکی را انتخاب نکرده و همین امر موجب شده که نه پلیسی درجه یکی داشته باشیم و نه اجتماعی پیشرو.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد