سینماسینما، مینو خانی
«بی صدا، حلزون» اولین فیلم بلند بهرنگ دزفولی زاده، عکاس متخصص در حوزه سینما و تلویزیون در دومین روز جشنواره در سینمای مطبوعات به نمایش درآمد. در خلاصۀ فیلم آمده: «داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم گیری است». شاید بهتر باشد به جای واژه تصمیم گیری از مبارزه استفاده کرد؛ مبارزه برای متقاعد کردن همسر سابق برای عمل جراحی فرزندش/ مهرشاد چون نمی خواهد او نیز همچون پدر و مادرش کر و لال باشد.
موضوع قابل توجهی برای جماعتی که آنقدر گفته اند و شنیده اند که نمی توانند نگفتن و نشنیدن را درک کنند. تلنگری جدی برای شناخت دنیایی پر از سکوت. طرح موضوعی انسانی و طبیعی که باید شناخت و با آن مواجه شد. خصوصا با پدر ناشنوایی که از شنوا شدن فرزندش آنچنان هراس تنها شدن دارد که تا حد مرگ خشمگین و عصبی می شود، شیشه می شکند، دعوا می کند، دست به خرابکاری می زند و …مادر اما برعکس همه هم و غم زندگیش شنوا شدن فرزند است. چون معتقد است جهان پر از صداهای زیباست و ما در جهان شنواها پر از تردید می شویم که چرا این همه زیبایی را نمی شنویم.
باید به خاطر انتخاب موضوع به عوامل اصلی فیلم تبریک گفت اما نمی توان از پرسیدن این سوالها گذر کرد: چرا جنایت؟ چرا این همه خشونت؟ چرا مرگ؟ چرا خرابکاری؟ چرا حق السکوت؟ چرا با یک موضوع انسانی و طبیعی این همه خصلت های اخلاقی بد را به تصویر کشیدید؟ مهرشاد شنوا بشود که چه چیزی را بشنود؟ دعوا؟ خشونت؟ دروغ؟ داستان حق السکوت شنوا شدنش؟
قبول، نمی خواستید پایان خوش کلیشه ای داشته باشید ولی چرا این آدمهایی که سفیدی روح و روانشان بیشتر از سیاهی ها بود، را تا سر حد جنایت حتی غیر عمد و حق السکوت پیش بردید؟ چه چیزی عاید این جامعه و مخاطبان شما در روزگاری می شود که خصلتهای غیرانسانی اش نفس گیر شده است؟ چرا حس مادرانۀ عاشقانۀ یک مادر معلول (کر و لال) را به تزویر و حق السکوت گرفتن آلوده کردید؟
اصلا فکر نکردید که با این فیلمنامه از دو فرد عاقل و بالغی که توان حرف زدن و شنیدن ندارند، چهره سیاهی نشان جامعه دادید که همین جامعه (کر و لالها) می توانند معترض باشند و می توانند دلشکسته شوند از خصلتهای بدی که به شخصیتهای اول کر و لال فیلم تان دادید؟ خوب چرا واقعا؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- امیکرون اکران «بیصدا حلزون» را به تعویق انداخت
- نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون» / آواهای بیصدا
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- پروانه نمایش «بیصدا حلزون» صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





