سینماسینما، علی نعیمی:
«جشن دلتنگی»
جدیدترین ساخته پوریا آذربایجانی فیلم شلخته و بی سر و تهی است. فیلمساز اصلا بر روی هیچ کدام از قصه ها تمرکز ندارد و آنقدر که درگیر پند و اندرز پیرامون مضرات فضای مجازی و دعوت خانواده ها به زندگی بدوی است که فراموش کرده است قصه ای تعریف کند. فیلم در سطح یک مستند بی کیفیت پیرامون شبکه های اجتماعی تقلیل یافته و ذوق زدگی کارگردان از استفاده از پتانسیل های چنین فضایی کار را به جایی رسانده است که تنها ذکر چند نام و اصطلاح تنها ره آورد او در ترسیم این اتمسفر است. صحبت از یک خواننده زیرزمینی که در اینستاگرام فالوورهای چند میلیونی دارد و از هم پاشیدگی خانواده ها در اثراستفاده از این نرم افزرهای جمعی بیشتر به درد نشان دادن در تلویزیون می خورد.
فیلمساز جوان ما نمی خواهد باور کند اگر قرار است راوی یک اتفاق اجتماعی باشد باید بدون پیش داوری به دنبال یک هدف مشخص برود نه اینکه کار را درون فیلمش به جایی برساند که حتی به مارک زاکربرگ هم به خاطر حامله شدن همسر یکی از کاراکترها فحش بدهد.
فیلم قرار است حرف های جدی بزند که برای زدن این حرف ها هیچ ظرفی را تدارک ندیده است.
امتیاز:
نیم از ۵
هایلایت
پدیده عجیب جشنواره امسال فیلم «هایلایت» است. فیلمی که فارغ از بدعت های عجیب در مضمون که تا پیش از این سینمای ایران درون خود آن را ندیده است، از لحاظ شکل اجرا یکی از پیش پا افتاده ترین آثار جشنواره امسال است که حتی در کارنامه کاری اصغر نعیمی نیز یک سقوط به حساب می آید.
این حجم از بی دقتی در اجرا و فرم و قصه گویی و حتی کارگردانی که خطاها و اشتباهات آکادمیک درون برخی پلان ها مشهود است از منتقد با سابقه و کارگردان خوش ذوق سینمای ایران بعید است. «هایلایت» می خواهد در یک موقعیت دو گانه قهرمان قصه اش را در برزخ محاکمه و بخشش قرار می دهد و در این مسیر آنقدر کنش ها و منطق داستان غیرقابل باور است که مخاطب نمی تواند با هیچ یک از شخصیت های درون قصه همراه شود.
امیدوارم «هایلایت» برای نمایش عمومی با یک تجدید نظر در تدوین به ساختار مناسب تری دست پیدا کند.
امتیاز
نیم از ۵
ماهورا
ماهورا ساخته حمیدزرگر نژاد نمونه یک سینمای تکامل یافته در گونه سینمای دفاع مقدس است. قصه ای در دل یک جغرافیای بکر و مردمانی که سینمای دفاع مقدس کمتر به سراغ آن ها و مصائب دوران جنگ پیرامون آن ها رفته است. فیلم بر خلاف فیلم دیگر جشنواره یعنی تنگه ابوقریب مولفه های استانداردی برای این نوع از سینما را کنار هم دست و پا کرده است. جغرافیای فیلم دارای هویت مشخص است که گاه در قامت یک کاراکتر قصه را به پیش می برد. روابط میان انسان ها دقیق و کامل شکل گرفته است و در شخصیت پردازی از هیچ یک از افراد درون قصه دور نمی شود.
بازی های روان بازیگران فیلم از جمله ساعد سهیلی و کامران تفتی و احمد کاوری در کنار دیالوگ های فیلم که اکثرا به زبان عربی است توانسته است بیشتر بار واقعیت پذیری قصه را به دوش بکشد.
فیلم چند صحنه درخشان دارد از جمله سکانس پایانی آن و شناسایی جنازه هایی که به صورت دسته جمعی زنده بگور شده اند که کاملا تاثیرگذار از آب درآمده است. شاعرانگی درون فیلم و مرز میان واقعیت و رویا و قصه عاشقانه امین با بازی ساعد سهیلی به عنوان نخ تسبیح درام فیلم به خوبی کارکرد خود را برقرار کرده است.
«ماهورا» فیلم خوش ریتمی است و نشان از ظهور فیلمسازی می دهد که در حوزه سینمای دفاع مقدس حرف های مهمی برای گفتن دارد.
امتیاز
سه از ۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- وقتی طرح افطار تا سحر هم رونق را به گیشه سینماها باز نمیگرداند/ چرا سینماها بی فروغ شدند؟
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- پوستر و تیزر جدید فیلم «جشن دلتنگی» رونمایی شد
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»