سینماسینما، محمد حقیقت
وزارت ارشاد تبلیغ خوبی برای برادران لیلا در فرانسه کرد. قرار است سومین فیلم بلند سعید روستایی که در مسابقه جشنواره کن بود از چهارشنبه آینده، ۲۴ اوت به پرده سینماهای فرانسه بیاید. از هم اکنون رسانههای فرانسوی شروع به نوشتن درباره آن کردهاند و بیشتر روی این نکته که فیلم در کشورخودش توسط وزارت ارشاد ممنوع از نمایش است تاکید کردهاند. این سوال پیش میآید که آیا مسئولان وزارت ارشاد با عمل خود این تبلیغ را برای «برادران لیلا» آگاهانه و عمدا انجام دادهاند یا مسئله خاصی در پشت قضیه است؟ همچنین یکی از این نشریات فرانسوی، فیگارو، به این اشاره دارد که این فیلم حدودا سه ساعته اگر چه هیات داوران را که اصغر فرهادی، داور ایرانی (که دو بار اسکار گرفته ) در بین آنها حضور داشت قانع نکرد، اما برخی از منتقدین حتی قابلیت خوبی برای به دست آوردن نخل طلا هم برای آن پیشبینی میکردند، با این حال او توانست جایزه فیپرسی (منتقدین بینالمللی) را به دست آورد. نویسنده مطلب به وضعیت سخت سانسور در ایران اشاره کرده و اضافه کرده که این فیلم بنا به گفته وزارت ارشاد قوانین را رعایت نکرده است و از نمایش این فیلم در کشور خود سازنده، جلوگیری کردهاند. نویسند سپس به داستان فیلم پرداخته و از تواناییهای بازیگری ترانه علیدوستی بعنوان بازی استادانه یاد کرده است. همین نشریه در ضمن در موقع جشنواره کن در ماه مه، مقاله ستایش آمیزی درباره فیلم و کارگردان ۳۳ ساله آن نوشته بود و عنوان مقاله را «دار و دسته ایرانیها» قرار داده بود. جدا از فیگارو، بسیاری از دیگر رسانهها که درباره این اثر مطلب نوشتهاند، سخت به سانسور حکومتی در ایران اشاره دارند. قرار است قبل از نمایش عمومی برادران لیلا که از چهارشنبه آغاز خواهد شد، تعدادی سانس «پیش نمایش» در سالنهایی نیز به رسم معمول، برپا شود. پخش کننده فیلم در نظر دارد همزمان در حدود ۱۰۰ سالن در پاریس و شهرستانها آن را به نمایش در آورد. قابل یادآوری است که این فیلم ایرانی به خوبی میتواند به آکادمی اسکار ۲۰۲۳، همچون «جنگ جهانی سوم» ساخته بسیارخوب هومن سیدی معرفی شود. برادران لیلا مثل اکثریت دیگر فیلمهای ایرانی اولین نمایش عمومی برای مردم را در جهان، ابتدا از فرانسه شروع میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





