سینماسینما، محدثه واعظیپور
«خواب ابراهیم» ساخته محمود کریمی در نگاه اول، مستندنگاری مراحل تولید فیلم سینمایی «چ» است، اما نگاه کارگردان در روایتِ آنچه باعث خلق این فیلم شده، آن را از نمونههای فراوان مشابه متمایز میکند.
«خواب ابراهیم» علاوه بر اشاره به روند تولید و حتی نگارش فیلمنامه، احوال روحی کارگردان و شخصیت او موقع کار را هم نشان میدهد. برخلاف اغلب مستندهایی از این جنس، که گفتگومحور هستند و معمولا به ستایشنامههایی درباره کارگردان و تیم تولید تبدیل میشوند، کریمی از این دام دور شده، قالبی را انتخاب کرده که منحصر به فرد (دست کم در سینمای ایران) است. گزارشی است از تولید یکی از موفقترین فیلمهای کارنامه حاتمیکیا در ده سال اخیر، بدون این که نریشن یا گفتار اضافی داشته باشد.
«خواب ابراهیم» برای سینمادوستان، به ویژه برای دوستداران سینمای حاتمیکیا و شخصیت او، فصلهای جالبی دارد، بدون این که شکل تاکید بگیرد، روحیه سختگیر حاتمیکیا (فصل عبور هلیکوپتر در آسمان و عصبانیت کارگردان) را نشان میدهد و البته به این موضوع اشاره دارد که حاتمیکیا در کار، آرمانگرا و جاه طلب است. (زمانی که با مسئول جلوههای ویژه صحبت میکند، کاملا نسبت به تصویر ذهنیِ خود، آگاه است و اصرار بر عینیت بخشیدن به آن دارد.) کریمی در «خواب ابراهیم» بدون این که تظاهر کند و به چشم بیاید، کارگردانی کرده است. انتخاب نماها، موسیقی (استفاده هوشمندانه از ترانه «نسینی دنیا» از راغب علامه در فصل چمران و خانوادهاش) یا فصلهای مختلف پشت صحنه، مثل انتخاب بازیگرها و تست گریم، نکات جذابی درباره فیلم دارد. برخوردهای محترمانه حاتمیکیا با بعضی بازیگران (سعید راد) و همراهیاش با مهدی سلطانی و فریبرز عربنیا برای دورخوانی و تمرین، وجوهی از شخصیت حرفهای او را نمایش میدهد که کمتر به آن پرداختهاند.
«خواب ابراهیم» میتوانست یک مستند ساده گزارشی درباره تولید یک پروژه عظیم در سینمای ایران باشد، اما در حد نمایش صرف شرایط ساخت این فیلم و تحت تاثیر نام و اعتبار سازنده «چ» و جذابیتهای او باقی نمیماند. به اهدافی بالاتر از ثبت روند تولید یک فیلم میرسد و با فاصله از ساختارهای تکراری روایت در سینمای مستند، به اثری جذاب تبدیل میشود. فیلمی درباره یک فیلم دوست داشتنی که ارزش تاریخی و حرفهای برای سینمادوستان دارد و به سرعت رنگ کهنگی نخواهد گرفت.
«خواب ابراهیم» بدون این که مستندپرتره باشد، به شخصیت و شیوه فیلمسازی ابراهیم حاتمیکیا به عنوان یکی از مهمترین سینماگران پس از انقلاب نزدیک میشود، اگرچه برشی از کارنامه پر فراز و فرود او را نمایش میدهد، اما در روایت همین بخش، بسیار موفق است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
- روایتهایی از استودیو «خندوانه» در «حالا برعکس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند