سینماسینما، آرش عنایتی
«یک اتاق و نیم یا سفری احساسی به سرزمین مادری» اثر آندری خرژانوفسکی از همان نماهای آغازین رابطه و نحوهی مواجههی تماشاگرش با فیلم را تبیین میکند. نمای کاراکتری با گوشی تلفنی در دست و در نیویورک، به نمای گوشی تلفنی در خانهای بی سکنه در سنپترزبورگ برش میخورد. نمای بعد دو کلاغ را نشان می دهد. همانها که جوزف معتقد است پدر و مادرش هستند! یا سروکلهشان این سوی دنیا و در حیاط خانهی جوزف، پس از مرگ پدر و مادرش در آن سوی دنیا پیدا شده است. زوج کلاغها با گربهای تکمیل می شود (نمادی از خودِ جوزف).
فیلم به بهانهی بازگشت عجیب و غریبِ جوزف برودسکی، برندهی جایزه نوبل ادبیات، به سرزمین مادریاش پس از چند دهه تبعید، چند دهه زندگی این نابغهی روسی را از کودکی تا جوانی نمایش میدهد. خرژانوفسکی با مهارتی خاص، عکس و فیلمهای آرشیوی را به هم میآمیزد و گاه میآراید و گهی باز میآفریند و با نماهای انیمیشن و با لحنی کنایی و استعاری در تسلسل هم ردیف می کند تا اینچنین شوخ و شنگ، از ننگِ استبداد و زیست در شرایط حکومتهای مستبد بگوید. اینگونه است که تمام زندگی جوزف در غربت حذف می شود و جوزفی هم ردیف و هم سن پدر و مادرش را میبینیم. اوج درایت خرژانوسکی در نمایش هنرمندانهی کوچ یهودیان از شوروی به چشم میخورد. جاییکه سازهای موسیقی بر آسمان پترزبورگ به پرواز در میآیند و در همان گونهها، ترکیبها و همآمیزیهایی که ذکرش رفت از کنار تندیسهای تاریخی شهر عبور میکنند؛ در تعشق میان صدا و تصویر به یاری اشعار برودسکی با همان سیالیت و روانی آگاهانه از تک تک عناصر دیداری (از صورتک گرفته تا کیمونو، برنامهی تلویزیونی، رخت عروسی و …) رمزگشایی میشود و کارکردهای مستتر و کناییشان آشکار میشوند.
نیشِ خرژانوفسکی بر پیکر سانسور در عنوانبندی نهایی فیلم رخ مینمایاند جایی که می نویسد: نویسندگان تاکید میکنند، این داستانی تخیلی است هرگونه تشابه در اسامی یا رویدادها تصادفی است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





