سینماسینما، یزدان سلحشور
با اینکه خیلی از سینماییها از فوتبال خوششان نمیآید اما فوتبالیها اغلبشان عشقِ فیلماند! با همدیگر تفاهم ندارند؟! خُب جدا شوند! مهریه هم لازم نیست! قرار بود که «هفت» بدل به «نود» سینمایی شود که نشد! قبلاً شاکی بودم که چرا نشد اما الان خوشحالم چون اگر میشد دکور «هفت» هم از هندوانهفروشی محل سر در میآورد!
«هفت» برنامهی خوبی نیست نه به این دلیل که به این و آن توهین میکند یا یقهی این و آن را میچسبد یا مسعود فراستی، مشهورترین ستارهی تلویزیونیِ نامحبوب است! نه! برنامهی خوبی نیست چون تلویزیون نمیخواهد که خوب باشد! خوب به معنی جذاب برای مخاطب. [نمیگویم «مخاطب عام» چون اگر به این سمت حرکت کرده بود چند سال قبل دخلاش را آورده بودند، برای مخاطب خاص هم جذاب نیست.] تلویزیونِ بعد از ۵۷ یک تفاوت اساسی دارد با تلویزیون پیش از ۵۷: سیاستهایش در جهت ریزش مخاطب است با اینکه آدمهایش [به خدا پناه میبرم اگر منظورم مدیرهایش باشند!] حرفهایتر از اغلبِ آدمهای تلویزیون قبل از ۵۷ هستند یعنی این آدمها کار خودشان را بلدند اما بکن، نکنهای مدیران -که با هدف مستقیم ریزش مخاطب است- کار را خراب میکند. همین مسعود فراستی که الان به اندازه «وودی آلن» در هالیوود و ترامپ در خاورمیانه دشمن دارد، مگر سینماکلاسیک را بد اجرا میکرد که کنارش گذاشتند؟ پسر من که تازه به دبستان میرفت، بیشتر از آنکه مشتاق دیدن فیلمهای هیچکاک باشد، مشتاق شنیدن حرفهای فراستی پیش از نمایش فیلم بود. قبلاً یک بار نوشتم، باز هم مینویسم که اگر دست از سر «هفت» بردارند و اجرایش را بدهند دست فراستی، این برنامه دیدنی میشود. منظورم این نیست که مخالف نخواهد داشت. مگر برنامههایی از این دست در آمریکا، مخالف ندارند؟ اما پرمخاطب هم هستند.
تلویزیون در درجه اول باید مشکلاش با سینما حل کند. تلویزیون ایران با سینما مشکل دارد نه با سینمای جهان که مثلاً موردِ ممیزی داشته باشد [دیگر این حرفها قدیمی شده! فیلمهایی که الان از «دیزنی» اکران میشود، دوتا پنالتی زدهاند به سختگیرترین ممیزهای تلویزیون ایران!] با سینمای ایران مشکل دارد با همین فیلمهایی که از هفت خوان رستم و اسفندیار گذشتهاند تا مجوز نمایش بگیرند. وقتی کلِ سیستم تلویزیون ما با سینمای ایران مشکل دارد حتی با سریالهایی که خودش هم ساخته یا میسازد مشکل دارد، مگر مجبور است دربارهاش، برنامهسازی هم کند؟ این همه آدم را که ممنوعالتصویر کرده، کلاً سینما را هم ممنوعالتصویر کند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- صحبتهای علی فروغی درباره عادل فردوسیپور/ کار فردوسیپور داشت از مدار خارج میشد
- حق آزادی بیان و نهاد «ساترا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





