سینماسینما، یزدان سلحشور
با اینکه خیلی از سینماییها از فوتبال خوششان نمیآید اما فوتبالیها اغلبشان عشقِ فیلماند! با همدیگر تفاهم ندارند؟! خُب جدا شوند! مهریه هم لازم نیست! قرار بود که «هفت» بدل به «نود» سینمایی شود که نشد! قبلاً شاکی بودم که چرا نشد اما الان خوشحالم چون اگر میشد دکور «هفت» هم از هندوانهفروشی محل سر در میآورد!
«هفت» برنامهی خوبی نیست نه به این دلیل که به این و آن توهین میکند یا یقهی این و آن را میچسبد یا مسعود فراستی، مشهورترین ستارهی تلویزیونیِ نامحبوب است! نه! برنامهی خوبی نیست چون تلویزیون نمیخواهد که خوب باشد! خوب به معنی جذاب برای مخاطب. [نمیگویم «مخاطب عام» چون اگر به این سمت حرکت کرده بود چند سال قبل دخلاش را آورده بودند، برای مخاطب خاص هم جذاب نیست.] تلویزیونِ بعد از ۵۷ یک تفاوت اساسی دارد با تلویزیون پیش از ۵۷: سیاستهایش در جهت ریزش مخاطب است با اینکه آدمهایش [به خدا پناه میبرم اگر منظورم مدیرهایش باشند!] حرفهایتر از اغلبِ آدمهای تلویزیون قبل از ۵۷ هستند یعنی این آدمها کار خودشان را بلدند اما بکن، نکنهای مدیران -که با هدف مستقیم ریزش مخاطب است- کار را خراب میکند. همین مسعود فراستی که الان به اندازه «وودی آلن» در هالیوود و ترامپ در خاورمیانه دشمن دارد، مگر سینماکلاسیک را بد اجرا میکرد که کنارش گذاشتند؟ پسر من که تازه به دبستان میرفت، بیشتر از آنکه مشتاق دیدن فیلمهای هیچکاک باشد، مشتاق شنیدن حرفهای فراستی پیش از نمایش فیلم بود. قبلاً یک بار نوشتم، باز هم مینویسم که اگر دست از سر «هفت» بردارند و اجرایش را بدهند دست فراستی، این برنامه دیدنی میشود. منظورم این نیست که مخالف نخواهد داشت. مگر برنامههایی از این دست در آمریکا، مخالف ندارند؟ اما پرمخاطب هم هستند.
تلویزیون در درجه اول باید مشکلاش با سینما حل کند. تلویزیون ایران با سینما مشکل دارد نه با سینمای جهان که مثلاً موردِ ممیزی داشته باشد [دیگر این حرفها قدیمی شده! فیلمهایی که الان از «دیزنی» اکران میشود، دوتا پنالتی زدهاند به سختگیرترین ممیزهای تلویزیون ایران!] با سینمای ایران مشکل دارد با همین فیلمهایی که از هفت خوان رستم و اسفندیار گذشتهاند تا مجوز نمایش بگیرند. وقتی کلِ سیستم تلویزیون ما با سینمای ایران مشکل دارد حتی با سریالهایی که خودش هم ساخته یا میسازد مشکل دارد، مگر مجبور است دربارهاش، برنامهسازی هم کند؟ این همه آدم را که ممنوعالتصویر کرده، کلاً سینما را هم ممنوعالتصویر کند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- صحبتهای علی فروغی درباره عادل فردوسیپور/ کار فردوسیپور داشت از مدار خارج میشد
- حق آزادی بیان و نهاد «ساترا»
- آئین چراغ، خاموشی نیست/ چرا به برنامه عادل فردوسی پور برای پخش از فضای مجازی هم مجوز نمیدهند؟!
- بازیکن تیم تراکتورسازی تبریز: خیلی از فوتبالیستها دلتنگ عادل هستند
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند