سینماسینما، محمد حقیقت
کشف سینماگران ناشناخته به ویژه از کشورهایی که کمتر در جغرافیای امروز سینما حضوری دارند، باعث لذت و شادمانی است. این هفته در پاریس فیلم فوق العاده «یکشنبه ها» در دو سینمای هنر و تجربه به نمایش در آمد که اولین فیلم بلند شوکر خولیموف از ازبکستان است.
داستان ساده و سرراست آن، به زندگی یک زوج بسیار مسن میپردازد که به تنهایی در خانه بزرگشان در حاشیه یک دهکده، تنها زندگی می کنند. در ابتدا بنظر می آید که همه کارهای خانه به عهده زن سالخورده است و پیرمرد، همچون ارباب خانه بر تخت خود که در محوطه حیاط خانه قرار دارد، تکیه زده و کارش نگاه کردن به صفحه یک تلویزیون فرسوده است که تصویر چندان خوبی هم ندارد و برنامه های یکنواخت نشان میدهد. زمانی که همسرش میخواهد کانال را عوض کند، مرد سنتی خانواده اجازه نمی دهد. آنها دو فرزند پسر دارند، روزی فرزند بزرگتر که در شهر کار و زندگی می کند به ملاقات آنها میآید و در غیبت پدر، یک دستگاه تلویزیون مدرن برای آنها می آورد اما بعدا با مخالفت پدر روبرو می شود، ولی از آنجا که همسرش کار با تلویزیون جدید را یاد میگیرد، پیرمرد موافقت می کند. بعد از مدتی نیز یکی از پسران برای آنها، یک یخچال مدرن می آورد که از این پس صدای غرغر آن پیرمرد را شب ها از خواب بیدار نکند.
یک شنبه های این زوج پیر، به آرامی ادامه دارد و زن در کنار کارهای خانه، یک گلیم بزرگ هم برای امرار معاش می بافد و پیرمرد در بیرون به کشاورزی می پردازد که البته این صحنه دیده نمی شود. دو پسر خانواده گاه گدار و فقط برای چند دقیقه ای به پدر و مادر سر میزنند، آنها فقط وقتی وسایل جدیدی برای خانه می آورند لحظاتی پدر و مرد را با کمترین گفتوگو می بینند، اما ارتباط عاطفی با پدر و مادر چندان بر قرار نمی کنند. کل ساختار فیلم یادآور فیلم های شهید ثالث است . بعدا معلوم میشود این دو برادر مدرک فروش این خانه ییلاقی بزرگ را پیش پدر و مادر می آورند تا قباله فروش خانه را امضا کنند. روزی نیز پسر کوچک، یک تلفن موبایل آخرین سیستم به مادر می دهد تا از آن استفاده کند، و فوری به شهر برای کارش بر می گردد. به مادر می گوید اگر کاری داری زنگ بزن، اما مادر پیر که سخت مریض شده، استفاده از این تلفن برایش غیر ممکن است…. در این مکان دور افتاده، و بدوی که ما فقط زندگی این زوج پیر را شاهد هستیم، مدرن شدن ازبکستان را فقط از طریق وسایلی که به این مکان آورده می شود، میبینیم که فیلمساز با هوشمندی آنرا نشان داده و همچنین وی به گسست روابط خانوادگی بین نسل جوان و گذشته نیز با ظرافت پرداخته است. دو برادری که برای خانوادهشان به اصطلاح دلسوزی می کنند، به دنبال این هستند که با فروش خانه بزرگ بتوانند بعد از درگذشت پدر و مادر خانه را در هم کوبیده و ساختمانی بزرگ برای دوران تعطیلات خود بسازند.
روزی مادر فوت می کند، خانه فروخته می شود، و پدر نظاره گر بردن وسایل از خانه است… در بسیاری از صحنه های فیلم ما به یاد «طبیعت بی جان» سهراب شهیدثالث می افتیم با این تفاوت که در «یکشنبه ها» گاه طنزهایی با ظرافت های گزنده حضور دارد. در این فیلم اگر چه فیلمساز جوان به رکود و یکنواختی زندگی این زوج در یک محیط کو چک می پردازد، ولی از نظر میزانس دوربین تا حدی در حرکت است و تصاویر زیبایی خلق کرده است. این فیلمساز قبلا در انستیتو فیلم ازبکستان تحصیل کرده، و در سال ۲۰۲۱ فیلم کوتاهش «زندگی بدون بهار»، در جشنواره ها جایزه برده، فیلم کوتاه دیگرش «دختر و ابر» هم موفق بوده است. اولین فیلم بلند داستانی اش «یکشنبه ها» در جشنواره شانگهای ۲۰۲۳ و هنگ کونگ مورد توجه قرار گرفته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





