سینماسینما، محمد حقیقت
کشف سینماگران ناشناخته به ویژه از کشورهایی که کمتر در جغرافیای امروز سینما حضوری دارند، باعث لذت و شادمانی است. این هفته در پاریس فیلم فوق العاده «یکشنبه ها» در دو سینمای هنر و تجربه به نمایش در آمد که اولین فیلم بلند شوکر خولیموف از ازبکستان است.
داستان ساده و سرراست آن، به زندگی یک زوج بسیار مسن میپردازد که به تنهایی در خانه بزرگشان در حاشیه یک دهکده، تنها زندگی می کنند. در ابتدا بنظر می آید که همه کارهای خانه به عهده زن سالخورده است و پیرمرد، همچون ارباب خانه بر تخت خود که در محوطه حیاط خانه قرار دارد، تکیه زده و کارش نگاه کردن به صفحه یک تلویزیون فرسوده است که تصویر چندان خوبی هم ندارد و برنامه های یکنواخت نشان میدهد. زمانی که همسرش میخواهد کانال را عوض کند، مرد سنتی خانواده اجازه نمی دهد. آنها دو فرزند پسر دارند، روزی فرزند بزرگتر که در شهر کار و زندگی می کند به ملاقات آنها میآید و در غیبت پدر، یک دستگاه تلویزیون مدرن برای آنها می آورد اما بعدا با مخالفت پدر روبرو می شود، ولی از آنجا که همسرش کار با تلویزیون جدید را یاد میگیرد، پیرمرد موافقت می کند. بعد از مدتی نیز یکی از پسران برای آنها، یک یخچال مدرن می آورد که از این پس صدای غرغر آن پیرمرد را شب ها از خواب بیدار نکند.
یک شنبه های این زوج پیر، به آرامی ادامه دارد و زن در کنار کارهای خانه، یک گلیم بزرگ هم برای امرار معاش می بافد و پیرمرد در بیرون به کشاورزی می پردازد که البته این صحنه دیده نمی شود. دو پسر خانواده گاه گدار و فقط برای چند دقیقه ای به پدر و مادر سر میزنند، آنها فقط وقتی وسایل جدیدی برای خانه می آورند لحظاتی پدر و مرد را با کمترین گفتوگو می بینند، اما ارتباط عاطفی با پدر و مادر چندان بر قرار نمی کنند. کل ساختار فیلم یادآور فیلم های شهید ثالث است . بعدا معلوم میشود این دو برادر مدرک فروش این خانه ییلاقی بزرگ را پیش پدر و مادر می آورند تا قباله فروش خانه را امضا کنند. روزی نیز پسر کوچک، یک تلفن موبایل آخرین سیستم به مادر می دهد تا از آن استفاده کند، و فوری به شهر برای کارش بر می گردد. به مادر می گوید اگر کاری داری زنگ بزن، اما مادر پیر که سخت مریض شده، استفاده از این تلفن برایش غیر ممکن است…. در این مکان دور افتاده، و بدوی که ما فقط زندگی این زوج پیر را شاهد هستیم، مدرن شدن ازبکستان را فقط از طریق وسایلی که به این مکان آورده می شود، میبینیم که فیلمساز با هوشمندی آنرا نشان داده و همچنین وی به گسست روابط خانوادگی بین نسل جوان و گذشته نیز با ظرافت پرداخته است. دو برادری که برای خانوادهشان به اصطلاح دلسوزی می کنند، به دنبال این هستند که با فروش خانه بزرگ بتوانند بعد از درگذشت پدر و مادر خانه را در هم کوبیده و ساختمانی بزرگ برای دوران تعطیلات خود بسازند.
روزی مادر فوت می کند، خانه فروخته می شود، و پدر نظاره گر بردن وسایل از خانه است… در بسیاری از صحنه های فیلم ما به یاد «طبیعت بی جان» سهراب شهیدثالث می افتیم با این تفاوت که در «یکشنبه ها» گاه طنزهایی با ظرافت های گزنده حضور دارد. در این فیلم اگر چه فیلمساز جوان به رکود و یکنواختی زندگی این زوج در یک محیط کو چک می پردازد، ولی از نظر میزانس دوربین تا حدی در حرکت است و تصاویر زیبایی خلق کرده است. این فیلمساز قبلا در انستیتو فیلم ازبکستان تحصیل کرده، و در سال ۲۰۲۱ فیلم کوتاهش «زندگی بدون بهار»، در جشنواره ها جایزه برده، فیلم کوتاه دیگرش «دختر و ابر» هم موفق بوده است. اولین فیلم بلند داستانی اش «یکشنبه ها» در جشنواره شانگهای ۲۰۲۳ و هنگ کونگ مورد توجه قرار گرفته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





