سینماسینما، امیرعلی نصیری
دارم در ساعات گذشته تلاش میکنم تا قدیمیترین خاطرهای که از استاد دارم را به یاد بیاورم. میرسم به سال ۱۳۸۰ و انتخابات ریاست جمهوری. بهروز افخمی فیلم تبلیغاتی سیدمحمد خاتمی را ساخته بود و از تصنیف «سپیده» (ایران ای سرای امید) استفاده کرده بود؛ تصنیفی که منِ جوان و دانشجوی آن روزها را تهییج میکرد تا برای بار دوم به خاتمی رأی دهم.
پنج سال بعد در وزارت کشور کنسرت داشتند و اولین بار بود که بلیتها به سرعت فروش رفته بود. یکی از همکارانم که موفق شده بود بلیت را تهیه کند از هموطنی میگفت که از استرالیا به تهران آمده بود تا صدای استاد را بشنود، ولی بلیتی پیدا نکرده بود. به همکارم یک تلفن همراه داد و گفت لطفا این را در طول کنسرت روشن نگهدار تا صدای استاد و مژگان را بشنوم و ناکام به استرالیا برنگردم.
خودم افتخار حضور در کنسرت ایشان را نداشتم، ولی یک بار موفق شدم در محوطه زمین تنیس باشگاه انقلاب به تماشای هنرنمایی فرزند خلفش همایون بروم. (پدر چه خوش درباره او گفتند: «در عجبم همایون این همه نفس را از کجا میآورد؟»)
اما استاد یادگارهایی هم برای سینمادوستان به جای گذاشتهاند: آوازهای فیلم زمستان است (رفیع پیتز، ۱۳۸۴) بر روی موسیقی ساخته حسین علیزاده، آوازهای فیلم دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰) که به جای امین تارخ میخواندند و سرانجام در جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹) که سیدی شجریان یکی از یادگارهایی است که سیمین از در آن شرایط اجتماعی از خانه نادر با خود میبرد.
من چه یادگارهایی از ایشان دارم و گاهی با خود زمزمه میکنم؟ اول از همه «مرغ سحر» که بارها بازخوانی شد، «ربنا» که یادآور ماههای رمضان در کودکی است، «زبان آتش» که با نام تنفگت را زمین بگذار نیز شناخته میشود و سرانجام «یاد ایام».
استاد محمدرضا شجریان ماندگار شد؛ با یادگارهایی که بر جای گذاشت و دو فرزند شایسته و هنرمند (همایون و مژگان) که تربیت کرد. او نرفته است؛ همانطور که قمر و بنان هستند، آنگونه که فردوسی بزرگ ماندگار است و در کنارش خواهد آرمید. این یادداشت را با متنی به پایان میرسانم که نیمهشب هفدهم مهرماه، در خواب و بیداری، زیر صدای رعدوبرق و باران در ذهنم شکل گرفت: «دیشب / آسمان نیز / در غم فراق خسروی آواز / تا صبح گریست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان / گزارش تصویری
- برشهای کوتاه/ برشی از فیلم «دلشدگان»، قطعه «پاسبان حرم دل» با صدای محمدرضا شجریان
- توس، آخرین منزل محمدرضا شجریان / گزارش اختصاصی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





