علی نعیمی. منتقد_ آنهایی که با تلویزیون ایران، چه در قالب برنامهساز و چه در قالب فیلمساز، همکاری کردهاند، خوب میدانند حلقه تفکرات صداوسیمای ایران در طول سالهای گذشته تنگتر شده و نگاه آنها به مقوله برنامهسازی چقدر مبتنی بر یک نوع تفکر و جریان بسته فرهنگی است؛ جریانی که هدف خود را در نگاههای سیستمی به بهترین شکل و بهعنوان بازیگر اصلی ایفا میکند و جریان سیال فرهنگی را برای حرکت شاخه سیاسی خود مضر و بازگشتناپذیر میداند.
در چنین شرایطی که تلویزیون به دنبال بهانه برای کمکردن باکس برنامههای تفریحی و اضافهکردن تریبون برای جریان سیاسی موافق خود است، حتی از بدیهیترین خطوط قرمز که تا پیش از آن در همین تلویزیون به نوع دیگری استفاده میشد، دستاویزی برای شرحهشرحهکردن فیلمنامهها و قصهها میسازند و حاصل آن چیزی است که نه قابل دیدن است و نه قابل تعریفکردن. حال تصور کنید در این اتمسفر مجموعه تلویزیونی ساخته میشود که تلاش میکند نوع دیگری فکر و کار کند. از همه پتانسیلش استفاده میکند تا اثری را خلق کند که اگر نه بهترین که شاید قابلتحملترین مجموعه تلویزیونی چند سال اخیر باشد. علیرضا طالبزاده، فیلمنامهنویس خوشذوق تلویزیون ایران، که خالق آثار خوبی همچون «صاحبدلان» و «دوران سرکشی» است، بعد از چند سال سکوت و سکون در فعالیتهایش با فیلمنامه «چرخوفلک»، فضایی مشابه اثر متأخر خود خلق میکند که دارای شناسنامه و هویت نویسنده اثر است و درست در جایی از فعالیت حرفهایاش در کنار فیلمسازی قرار میگیرد که دغدغه زندگی انسان معاصر در فضای شهری خالی از معنویت را دارد که نتیجه آن اثری اپیزودیک و قابل دفاع است. عزیزالله حمیدنژاد در «چرخوفلک» سراغ داستانی رفته است که به نظر میرسد در نگاه اول فارغ از هرگونه دغدغه و مجال برای عرضاندام باشد اما نگاه فیلمساز به مقوله معنویت فارغ از نگاههای ماورایی باعث شده است با مجموعهای از قصههای مجزا روبهرو باشیم که هر کدام میتواند در صورت جلوگیرینکردن بهموقع و حرکت بهموقع مهرهها در زندگی؛ تبدیل به یک فاجعه شود. درواقع معنویت بهعنوان یک عنصر گمشده در عصر ماشینی و سرد و بیروح امروز بهعنوان حلقه متصل به فضایی خارج از شلوغیهای روزمره در نقش نخ تسبیح روایتی انسانگونه را از دین ارائه میدهد. فیلمساز با نهیب به باور منحرفشده مردم و دستوپازدن در میان باتلاقی عمیق، این باور را به مخاطب القا میکند که لزوما قرار نیست برای رسیدن به سلوک عارفانه با فرمول گذشتگان به سعادت برسید و این نقطه آغاز تلاش نویسنده و کارگردان برای هضم یک اتفاق است؛ اتفاقی از جنس باورمندی به سکوت در میان هیاهوی جامعه افسارگسیخته و حریص.
رسیدن به چنین باوری هرچند خطر راهرفتن بر لبه تیغ فرمول آدمهای خوب و آدمهای بد و فقیر و غنی را به فیلمساز گوشزد میکند، اما به گمانم، فیلمساز خیلی رند و باهوش باید باشد تا در ورطه تکرار این ماجرا نیفتد، اینکه لزوما هر فقیری مظلوم نیست و هر ثروتمندی ظالم نیست.
«چرخوفلک» را باید حاصل تلاشی فردی از سوی فیلمساز و نویسندهای دانست که خارج از نگاه دستوری سازمان، به سراغ فضایی رفته است که کمترین چالش را با نگاه رسمی و خشک سازمان صداوسیما دارد. ازاینرو شاید بتوان گفت در روزهایی که تلویزیون ادامه حیاتش را به وقوع یک معجزه پیوند زده است، عزیزالله حمیدنژاد با «چرخوفلک» پیشنهاد تازهای را ارائه میدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خاطرهای از خسرو سینایی که عزیزالله حمیدنژاد در اینستاگرام منتشر کرد + عکس
- عزیزالله حمیدنژاد: رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال بانوی عمارت:سعی کردم از سینمای علی حاتمی فاصله بگیرم
- روایت نویسنده «بانوی عمارت» از یک افتضاح تمامعیار
- عذرخواهی تهیهکننده «بانوی عمارت» برای اشتباه درباره یکی از اقوام ایرانی
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- عوامل «بانوی عمارت» به قزوین رفتند/ تولید سریال در آخرین لوکیشن
- اندیشه فولادوند به «بانوی عمارت» پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





