سینماسینما، ناصر صفاریان
جنجال شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر، تنها به آنچه گفته خلاصه نمیشود و آنچه در حمله به مسعود کیمیایی نثار او کرده. همانطور که ابتدای نشستِ فیلمی که تهیهاش کرده خودش به صراحت میگوید، آن جلسه اصلا به منظور صحبت درباره آن فیلم برپا نشده و او آمده بوده که جواب معترضان حرفهای قبلیاش را بدهد که بعد از طرفداری او از جشنواره و در مخالفت با تحریمکنندگان گفته بوده. پس حرف و نظر او، اصلا در یک نشستِ متداولِ جشنواره و به مناسبت نمایش یک فیلم اتفاق نیفتاده است. آنچه رخ داده، فراهم شدنِ امکانی بوده برای شهاب حسینیِ تازه به ایران رسیده که بتواند حرفهایش را از تریبونی رسمی به گوش همه برساند و در واقع، امکانی رسمی/ دولتی/ حکومتی که شهاب حسینی به عنوان نماینده طرفداران حضور در جشنواره، به مسعود کیمیایی به عنوان مهمترین تحریمکننده جشنواره حمله کند.
وگرنه چه معنی دارد اضافه کردن ناگهانی یک فیلم، آن هم در میانه برگزاری جشنواره و چه توجیهی دارد افزودن فیلمی با کارگردانی ناآشنا، به عنوان فیلم بخش مهمان (که اصلا در جشنواره امسال چنین بخشی وجود ندارد) آن هم فقط در برنامه سینمای رسانهها؟ و مگر کسی یادش نیست حتی در سالهایی که تعدادی فیلم در بخش مهمان حضور داشت، برخلاف فیلمهای بخش مسابقه، اصلا نشستِ رسانهای برای آنها برگزار نمیشد؟
*****
من خودم مخالف تحریم جشنواره فیلم فجر امسال بودهام؛ بهویژه، با شیوهای که دوستان تحریمکننده انتخاب کردند. با گذشت زمان، همچنان بر اعتقادم هستم و حالا در این روزها هم، از دو سه دوست سینمایینویسی دلچرکینم که هم بیانیه تحریم امضا کرده بودند و هم این روزها در جشنواره فیلم میدیدند و حتی دربارهاش مینوشتند؛ چیزی شبیه رفتار شهاب حسینی در تقدیم یک جایزه به دو جا و در دو جا، بی یک کلمه توضیح و بی آن که به روی خود بیاوری و خجالت بکشی حتی از خودت…
در مورد فیلم جدید مسعود کیمیایی، «خون شد»، هم اتفاقا مثل شهاب حسینی، فیلم را فیلم خوبی نمیدانم و معتقدم از بدترین ساختههای کیمیایی است. ولی در مورد این نشستِ ناشایستِ شهاب حسینی و توهینی که به مسعود کیمیایی شده، اصلا معتقد نیستم حرفهای تهیهکننده یک فیلم است در میانِ جلسه فیلمش در جشنواره؛ بلکه بیش و پیش از هر چیز، امکانِ نابرابر و ناعادلانهایست تا یک مخالفِ تحریم، به مهمترین چهره موافقِ تحریم جشنواره حمله کند و دیگربار، سیاستورزی، بهانهای شود برای حمله به فرهنگ و هنر… و این سوارِ اهرمِ دولت/ حکومت شدن (که اتفاقا برخلاف خیلی جاها، اینبار و اینجا، بر هم منطبقند) برای بازیگر توانایی که خودش را مستقل هم میداند، اصلا چیز خوبی نیست؛ اصلا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
آخرین ها
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت