سینماسینما، مهگان فرهنگ
همیشه جنگ ها، آشوب ها، حوادث تلخ طبیعی و حتی مسائل خانوادگی عامل مهمی برای به وجود آمدن انواع خشونت ها بوده است؛ بی خانمان شدن، آوارگی، از دست دادن همسر است. در طیف وسیع تر و تاثیرگذارتر از دست دادن فرزندانی که برای جنگ رفته اند و مادرانی داغدار و رنجدیده بسیار پر قدرت دیده می شوند. از طرفی بسیاری از زنان پا به پای مردان در عرصه های مختلف در حال تلاش و یا نبرد هستند که در این میان باز تحت تاثیر چهرهی خشن جنگ قرار می گیرند. فیلم ها به نوعی تصورات ما را دربارهی مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بازنمایی می کنند.
یکی از بزرگترین موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان خشونت علیه زنان است. بیش از یک میلیارد زن در سراسر جهان خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کردهاند و با توجه به توسعهی ارتباطات باز این خشونت ها دیده می شود و بازنمایی این خشونت ها به صور مختلف در آثار ادبی و هنری را می توان دید. یکی از مدیوم های تاثیر گذار در بازتاب خشونت ها، سینما است. سینما یکی از رسانه های جمعی است که در جهان امروز با توجه به انبوه مخاطبانش، قابلیت انتقال پیام قوی تر و تاثیر گذارتری را دارد.
آنچه مرتبط با خشونت علیه زنان در سینما مطرح است را می توان در فیلم های بسیاری شاهد بود و مثال های بسیاری را آورد. حتی مستند های بسیاری در سراسر دنیا در رابطه با انواع خشونت ها و زنان را می توان دید. ازدواج های زود هنگام، تجارت دختران و انواع رنج های سختی که بر آنها می رود.
فیلم زنی در برلین توسط ماکس فربربوک در ۲۰۰۸ ساخته شد. این فیلم محصول مشترک آلمان و لهستان است و در آن اشاره به قربانی شدن زنان در جنگ دارد. این فیلم براساس کتابی با همین عنوان، ساخته شده است که خاطرات روزنامهنگاری به نام مارتا هیلرز است که در زمان سقوط برلین خاطراتش را از حضور ارتش روسیه در آلمان، نوشته است. خاطرات او در زمان خودش آنقدر تلخ بود و به دلیل به وجود آمدن ناراحتی زنان آن زمان، او مجبور شد نام خود را فاش نکند. این کتاب پس از مرگش بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
فیلم هم بازنمایی جسورانۀ روایت خشونت علیه زنان است، نینا هاس، نقش زن روزنامه نگار را دارد که مانند دیگر زنان برلین قربانی جنایت های ارتش روسیه است. اما در حال تلاش است تا ثبت کند. شاید بتوان گفت او شاهدی برای روایت این رویداد در برلین اشغال شده به دست روسهاست.
اصولا فاتحان هر جنگ و یا رویداد خود را محق و صاحب چیز هایی می دانند که در جریان جنگ و یا درگیری ها و… بدست آورده اند. ارتش روسیه که حالا فاتح سرزمین هیتلر و تمامی قدرت او شده است، آلمان را به عنوان بزرگتیرن غنایم می داند و قطعا زنان آن کشور بهعنوان بخشهایی از سرزمین آلمان متعلق به آن هاست. جملهی “جنگ جهان ما را تغییر می دهد.” جملهی مهمی است که توسط قهرمان در فیلم بیان می شود و هر آنچه که باید برای انسان ها در یک شرایط غیر عادی رخ بدهد را بیان می کند.
ماهیت تجاوزاتی که در جنگها به وجود آمده و به خاطر شرم زنان، سرکوب توسط عده ای دیگر، ترس از طرد شدن و …. بسیاری از این خشونتها پنهان نگاه داشته می شد. اما این خبرنگار همه را در کتاب خود نوشته است.
با نگاه به کلیهی خشونت های ناشی از جنگ و ناامنی اجتماعی و سیاسی از بنگلادش تا یوگسلاوی، از برلین در جنگ جهانی دوم تا مناطق تحت اشغال ژاپن، از ویتنام تا موزابیک، از افغانستان تا سومالی، می توان به وضوح حجم زیادی از خشونت ها را علیه این قشر دید.
خشونت هایی که در مقیاس های وسیع به زنان و دختران و کودکان شده است عدم گزارش دقیق از سوی قربانیان، به دلیل ترس از قضاوت آمار نادرستی دارد. در این فیلم و کتاب به این مهم که پیکر زنان و سواستفاده از آنها نوعی قدرت نمایی برای ارتش روسیه و تغییر و سقوط دولت آلمان است، کاملا اشاره شده است. این نوع خشونت و قربانی شدن زنان و کودکان در بسیاری از جنگ ها و سایر خشونت ها بهای سنگین جنگ افروزان است.
منابع :
https://www.austinchronicle.com/events/film/2009-10-09/a-woman-in-berlin/
https://nypost.com/2009/07/17/womans-wartime-hell/
https://www.imdb.com/title/tt1035730/
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





