سینماسینما، مهگان فرهنگ
همیشه جنگ ها، آشوب ها، حوادث تلخ طبیعی و حتی مسائل خانوادگی عامل مهمی برای به وجود آمدن انواع خشونت ها بوده است؛ بی خانمان شدن، آوارگی، از دست دادن همسر است. در طیف وسیع تر و تاثیرگذارتر از دست دادن فرزندانی که برای جنگ رفته اند و مادرانی داغدار و رنجدیده بسیار پر قدرت دیده می شوند. از طرفی بسیاری از زنان پا به پای مردان در عرصه های مختلف در حال تلاش و یا نبرد هستند که در این میان باز تحت تاثیر چهرهی خشن جنگ قرار می گیرند. فیلم ها به نوعی تصورات ما را دربارهی مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بازنمایی می کنند.
یکی از بزرگترین موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان خشونت علیه زنان است. بیش از یک میلیارد زن در سراسر جهان خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کردهاند و با توجه به توسعهی ارتباطات باز این خشونت ها دیده می شود و بازنمایی این خشونت ها به صور مختلف در آثار ادبی و هنری را می توان دید. یکی از مدیوم های تاثیر گذار در بازتاب خشونت ها، سینما است. سینما یکی از رسانه های جمعی است که در جهان امروز با توجه به انبوه مخاطبانش، قابلیت انتقال پیام قوی تر و تاثیر گذارتری را دارد.
آنچه مرتبط با خشونت علیه زنان در سینما مطرح است را می توان در فیلم های بسیاری شاهد بود و مثال های بسیاری را آورد. حتی مستند های بسیاری در سراسر دنیا در رابطه با انواع خشونت ها و زنان را می توان دید. ازدواج های زود هنگام، تجارت دختران و انواع رنج های سختی که بر آنها می رود.
فیلم زنی در برلین توسط ماکس فربربوک در ۲۰۰۸ ساخته شد. این فیلم محصول مشترک آلمان و لهستان است و در آن اشاره به قربانی شدن زنان در جنگ دارد. این فیلم براساس کتابی با همین عنوان، ساخته شده است که خاطرات روزنامهنگاری به نام مارتا هیلرز است که در زمان سقوط برلین خاطراتش را از حضور ارتش روسیه در آلمان، نوشته است. خاطرات او در زمان خودش آنقدر تلخ بود و به دلیل به وجود آمدن ناراحتی زنان آن زمان، او مجبور شد نام خود را فاش نکند. این کتاب پس از مرگش بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
فیلم هم بازنمایی جسورانۀ روایت خشونت علیه زنان است، نینا هاس، نقش زن روزنامه نگار را دارد که مانند دیگر زنان برلین قربانی جنایت های ارتش روسیه است. اما در حال تلاش است تا ثبت کند. شاید بتوان گفت او شاهدی برای روایت این رویداد در برلین اشغال شده به دست روسهاست.
اصولا فاتحان هر جنگ و یا رویداد خود را محق و صاحب چیز هایی می دانند که در جریان جنگ و یا درگیری ها و… بدست آورده اند. ارتش روسیه که حالا فاتح سرزمین هیتلر و تمامی قدرت او شده است، آلمان را به عنوان بزرگتیرن غنایم می داند و قطعا زنان آن کشور بهعنوان بخشهایی از سرزمین آلمان متعلق به آن هاست. جملهی “جنگ جهان ما را تغییر می دهد.” جملهی مهمی است که توسط قهرمان در فیلم بیان می شود و هر آنچه که باید برای انسان ها در یک شرایط غیر عادی رخ بدهد را بیان می کند.
ماهیت تجاوزاتی که در جنگها به وجود آمده و به خاطر شرم زنان، سرکوب توسط عده ای دیگر، ترس از طرد شدن و …. بسیاری از این خشونتها پنهان نگاه داشته می شد. اما این خبرنگار همه را در کتاب خود نوشته است.
با نگاه به کلیهی خشونت های ناشی از جنگ و ناامنی اجتماعی و سیاسی از بنگلادش تا یوگسلاوی، از برلین در جنگ جهانی دوم تا مناطق تحت اشغال ژاپن، از ویتنام تا موزابیک، از افغانستان تا سومالی، می توان به وضوح حجم زیادی از خشونت ها را علیه این قشر دید.
خشونت هایی که در مقیاس های وسیع به زنان و دختران و کودکان شده است عدم گزارش دقیق از سوی قربانیان، به دلیل ترس از قضاوت آمار نادرستی دارد. در این فیلم و کتاب به این مهم که پیکر زنان و سواستفاده از آنها نوعی قدرت نمایی برای ارتش روسیه و تغییر و سقوط دولت آلمان است، کاملا اشاره شده است. این نوع خشونت و قربانی شدن زنان و کودکان در بسیاری از جنگ ها و سایر خشونت ها بهای سنگین جنگ افروزان است.
منابع :
https://www.austinchronicle.com/events/film/2009-10-09/a-woman-in-berlin/
https://nypost.com/2009/07/17/womans-wartime-hell/
https://www.imdb.com/title/tt1035730/
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





