سینماسینما، امیرعلی نصیری
پرده اول/ زمستان ۱۳۹۷، پردیس سینمایی چارسو، جشنواره فیلم فجر
در صف انتظار برای ورود به سالن، فرصت دیدار مجدد بهرام عظیمی دست داد؛ البته این بار با عصا. محبت کردند و بخشهایی از سیم ششم را برای من و دو نفر دیگر از فیلمسازان نمایش و توضیحاتی درباره نحوه ساخت و تحقیق در مرحله پیشتولید (توسط مهناز عادلی / فیلمنامهنویس) دادند. این گردهماییِ صفی چند مرتبه دیگر ادامه پیدا کرد و من را مشتاقتر کرد نسبت به تماشای این پویانمایی کوتاه.
پرده دوم/ بهار ۱۳۹۸، پردیس سینمایی چارسو/ جشنواره جهانی فیلم فجر
میدانستم که سیم ششم قرار است در این جشنواره به نمایش درآید؛ پس بلیت مربوط به تمامی فیلمهای کوتاه جشنواره را پیشخرید کردم. متاسفانه بخت با من یار نبود و موفق به تماشای آن نشدم؛ در عوض، به تماشای آثاری از نقاط مختلف جهان نشستم… از شمالغربی آمریکا تا جنوبشرقی آسیا!
پرده سوم/ بهار ۱۴۰۰، اتاق نشیمن منزل، جایی در پیک چهارم کرونا
سیم ششم عامدانه یا سهوا در اینترنت در معرض تماشای همگان قرار گرفت. از خانم عادلی مسأله را جویا شدم و پس از تأیید، خواهش کردم نسخه باکیفیتی را برای تماشا در تلویزیون در اختیارم بگذارند (بهقول مارتین اسکورسیزی، فیلمها در موبایل نبینید، دستکم از تبلت استفاده کنید!)
اولین واکنشم شگفتی همراه با تحسین بود. میتوانستم تمام رنج و زحمت کشیده شده در ساختش را تصور کنم. فیلم را یک بار دیگر برای همسرم پخش کردم که با موسیقی آشنایی دارد. او هم شگفتزده شد و آرزو کرد کاش برای سایر مفاخر ایرانزمین نیز چنین کاری انجام شود.
آیا سیم ششم کاملاً منطبق بر واقعیت است؟ مسلّم است که نه؛ همانطور که جرمی کانتور و پپه والنسیا (متحرکساز، نویسنده و مدرس دانشگاه) میگویند*: «حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی مهم است. فیلمنامه برای جذب مخاطب باید دستکم یک واقعیت آشنا داشته باشد؛ از طرف دیگر، اگر داستان بیش از حد عجیب و غریب باشد، ممکن است که مخاطب را از دست بدهید.»
* نصیری، امیرعلی، تولید فیلم کوتاه سه بعدی، نماد اندیشه، (۱۳۹۶)، ص ۴۱٫
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پاسخ بهرام عظیمی به یادداشت «از اشتباه حمایت نکنیم»/ «دشمنی» با جهان فانتزی
- از اشتباه حمایت نکنیم
- اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا / گزارش تصویری
- بیست و یکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم سرکوب / گزارش تصویری
- «سیم ششم» بیننده را غافلگیر میکند/ یک انیمیشن چاپلینی
- جدیدترین ساختهی «بهرام عظیمی» به موسیقی رسید
- بهرام عظیمی: «رهایی از بهشت» از تمامی آثار جشنواره قابل دفاع تر است
- گزارش تصویری روز هشتم جشنواره/ حواشی کاخ جشنواره
- روایت بهرام عظیمی از سفر اربعین/ چه نکاتی این هنرمند را در سفر کربلا شگفت زده کرد؟!
- دست سینمای چین به سوی ایران دراز شد/ فتحی فیلم میسازد، عظیمی انیمیشن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





