سینماسینما، گلاویژ نادری
خانه سینما از حضور در برگزاری جلسات کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار کنارهگیری کرد. در شرایطی که کمتر از یک ماه تا پایان مهلت قانونی(نهم مهر ماه) برای معرفی فیلم به آکادمی اسکار باقی مانده و پیشتر گفته شده بود که امسال خانه سینما، نقش پررنگی در کمیته اسکار دارد این نهاد صنفی در اطلاعیهای اعلام کرد که نقشی در برگزاری جلسههای مربوط به این کمیته نخواهد داشت.
در این اطلاعیه با عنوان «توضیح خانه سینما درخصوص تشکیل کمیته انتخاب فیلم جایزه اسکار ۲۰۲۶» که روابط عمومی خانه سینما در اختیار رسانهها قرار داده، آمده است:
«در جریان دعوت و تشکیل کمیته انتخاب فیلم ایرانی جهت معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (مراسم اسکار۲۰۲۶) به نظر میرسید بر مبنای مذاکرات با رویکرد جدیدی از مدیران سازمان سینمایی مواجه شویم لیکن در ادامه، ایشان همان سازوکار پیشین را که از نظر خانه سینما برای شرایط فعلی مناسب نیست در پیش گرفتهاند. لذا بر مبنای تصمیم هیأت رئیسه اعلام میداریم، خانه سینما نقشی در برگزاری جلسات کمیته یاد شده، نخواهد داشت. از طرفی واقفیم که این تصمیم میتواند، شرایط نامطلوبی را برای تشکیل کمیته یادشده- که به دلیل اعلام اسامیشان به آکادمی امکان تغییر ندارد- بهوجود آورد که در نتیجه، لطمه اصلی متوجه امکان حضور یکی از آثار همکارانمان خواهد بود. از اینرو از آن دسته از اعضای کمیته یاد شده که به واسطه تماس هیأت رئیسه خانه سینما عضویت در کمیته را پذیرفتند، درخواست میکنیم همکاری لازم را با نهاد برگزارکننده (بنیاد سینمایی فارابی) مبذول فرمایند. با آرزوی موفقیت برای فیلمی که از ایران عزیز به آکادمی معرفی خواهد شد».
این توضیحات در حالی اعلام شده که رائد فریدزاده – رئیس سازمان سینمایی – در گفتوگویی با ایسنا گفته است: «نمایندگان صنوف سینمایی بهترین افراد برای بررسی فیلمها هستند تا تصمیمگیری شود که چه فیلمی میتواند نماینده سینمای ایران در اسکار باشد. آنچه از طرف فارابی انجام میشود طی کردن مراحل اداری و نظارت بر اجرای قواعد و مقررات است و همچنین نهادی است که مورد تأیید آکادمی است و طی سالیان متمادی فعالیت داشته؛ اگر قرار باشد این مسئولیت به خانه سینما منتقل شود باید یک روال اداری در ارتباط با آکادمی صورت گیرد اما فکر نمیکنم اینکه ایمیل نهایی را برای معرفی فیلم چه کسی میزند، اهمیت چندانی داشته باشد چون انتخاب فیلم با مشارکت صنوف سینمایی انجام میشود و مهم همین است که این فرایند چگونه با مشارکت صنف و نهادهای سینمایی اتفاق بیفتد تا درستترین گزینه به عنوان نماینده معرفی شود.»
با این اوصاف اطلاعیه خانه سینما در شرایطی منتشر شد که ۲۱ مرداد ماه به طور رسمی اعلام شده بود، کمیته انتخاب فیلم برای اسکار پس از چند سال به خانه سینما بازگشته و تعداد نمایندگان خانه سینما در این کمیته در اکثریت است. اما انگار همه چیز آنطور که باید پیش نرفت و نمایندگان خانه سینما مثل هر سال و برخلاف آنچه انتشار یافته بود، این بار هم در اکثریت نبودند و سازمان سینمایی نتوانست حضور حداکثری این نهاد صنفی در انتخاب نماینده ایران در اسکار را بپذیرد. رییس سازمان سینمایی تاکید کرده که انتخاب نماینده ایران در اسکار باید با حضور نمایندگان صنوف سینمایی صورت گیرد اما در نهایت خود نتوانست چنین شرایطی را مهیا کند و تمامی نمایندگانی که خانه سینما معرفی کرده بود مورد پذیرش این سازمان قرار نگرفتند در نتیجه، خانه سینما هم از این انتخاب کنارهگیری کرد.
جالب اینجاست با وجود اینکه رییس سازمان سینمایی از لزوم حضور نمایندگان صنوف در هیات انتخاب نماینده اسکار میگوید اما همچنان تاکید میکند: «نهاد مورد تأیید آکادمی و جایی که مسئولیت معرفی فیلم را بر عهده دارد، بنیاد سینمایی فارابی است».
او با وجود تمامی چالشهایی که بر سر انتخاب نماینده ایران در اسکار در تمامی این سالها وجود داشته بر این اعتقاد است که بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه توانسته، جایگاه ایران را حفظ کند و به ایسنا میگوید: «بنیاد سینمایی فارابی طی این سالها توانسته جایگاه سینمای ایران را در اسکار حفظ کند و این کار کمی نیست. اگر این بنیاد بیطرفانه برخورد نمیکرد و به دنبال تحمیل رأی خود بود، مطمئن باشید که این فرآیند سالها قبل متوقف میشد». او که در چند دوره در این بنیاد معاون امور بینالملل و مسوول کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار بود در حالی این اظهارات را مطرح میکند که هر سال نارضایتیها و مخالفتهایی با انتخاب نماینده ایران وجود داشت.
همین سال گذشته این نارضایتیها به طور علنی و رسمی هم منتشر شد و فریدون جیرانی که یکی از اعضای هیات انتخاب کمیته اسکار بود در اعتراض به اینکه فیلم «رکسانا» حتی در میان سه گزینه اصلی وجود نداشت، نامهای سرگشاده خطاب به کارگردان این فیلم منتشر کرد.
حالا که خانه سینما از پروسه انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنار کشیده است، رییس سازمان سینمایی دیگر نمیتواند از تمایلش برای حضور نمایندگان صنوف در این کمیته اسکار بگوید. در واقع آب رفته را نمیتوان به جوی بازگرداند و کاری از دست رییس سازمان سینمایی برنمیآید. او وعده داده که از سال آینده این فرآیند با حضور نمایندگان صنوف به طور مدون انجام پذیرد اما وقتی او امسال نتوانسته این کار را به سرانجام برساند، چه تضمینی وجود دارد که سال آینده از عهده انجام این کار برآید؟
اگر قرار بر این است که خانه سینما و نمایندگانش این کار را انجام دهند، همین امسال هم میتوانست این اتفاق رخ دهد و لزومی به سپردن این فرآیند به آینده نبود. اما رییس سازمان سینمایی همچنان از سال آینده، فرآیند و قوانین مدون میگوید. همه اینها به خوبی نشان میدهد که نمیتوان به وعدههای رییس سازمان سینمایی خوشبین بود و اگر بنا به سپردن کار به نمایندگان صنوف بود، همین امسال باید این کار عملی میشد و نیازی به قوانین مدون و فرآیندهای دهان پر کن نبود. حالا که به طور رسمی این کار به خانه سینما سپرده شده بود، میشد این فرآیند تا پایان هم به انتخاب آنها پیش میرفت و مانعی مقابلشان گذاشته نمیشد.
واقعیت این است که انتخاب نماینده ایران برای اسکار از دو حال خارج نیست. یا دولت باید نقش خود را در این باره نادیده بگیرد و کار را به صنوف سپرده، در برابر انتخاب آنها مانعتراشی نکند و مسولیت این کار را هم بر دوش آنها بگذارد و یا اینکه دم از توجه به نهاد صنفی و نمایندگان و انتخاب نهایی آنها نزند. اگر رائد فریدزاده میتوانست حالت اول را به اجرا درآورد و همچنان به بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد دولتی ابراز ارادت نداشته باشد امروز کمیته اسکار در خانه سینما مشغول تماشای فیلمها و انتخاب نماینده ایران بود و درنهایت هم فیلمی نزدیک به نظر اکثریت اهالی سینما به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب میشد.
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





