سینماسینما، محمد ناصریراد؛
ابراهیم امینی را سالهاست میشناسم، در هیبت و قامتِ فیلمنامه نویس میشناسم، اما اثرِ «چشمبادومی» که ساختهٔ اوست، تلاشی است برای ورود به جهان ذهنی نسلی که سرعت تحولات رسانهای و فرهنگی آن از توان درک بسیاری از والدین پیشی گرفته و همین فاصله نسلی به نقطه مرکزی بحرانی تبدیل شده که فیلم حول آن میچرخد. داستان بر محور اختلال تجزیه هویت بنا میشود، اختلالی که فیلمنامه قصد دارد از خلال شخصیت دختر نوجوان و عوارض ذهنی او بازنمایی کند. با اینحال این بازنمایی شکل منسجمی پیدا نمیکند و پرسوناهای خلقشده در ذهن کاراکتر بهجای آنکه در یک روند تدریجی آشکار شوند، در قالب اشاراتی پراکنده و گاه ناگهانی عرضه میشوند. حضور «مانی» به عنوان محصول ذهنی و برساختهی روانی شخصیت باید نقطه کانونی روایت باشد، اما تصویری که از او ساخته میشود از حد یک سایه فراتر نمیرود و در نهایت اضطراب کاراکتر را تشدید نمیکند و معنای تازهای به روایت نمیبخشد.
فیلم از همان ابتدا تلاش دارد از فضاهای سرد، برف، باران و رطوبت تصویری برای القای حس یخزدگی درونی، انزوای ذهنی و شکاف روابط خانوادگی استفاده کند؛ انتخابی که بالقوه میتواند کارا باشد، اما در اجرا حالتی تصنعی پیدا میکند و بیشتر به سطحی از استعارهسازی تحمیلی نزدیک میشود. همانگونه که ارجاعات به «گاو» مهرجویی یا ادعای اصلی مولف یعنی بدل شدن دختر به یک خواننده کرهای نیز از منطق درونی اثر تبعیت نمیکند و بیشتر شبیه قطعاتی است که برای تأکید بر بحران هویت به فیلم الصاق شدهاند. این تلاش برای اتصال ناهمجنس میان جهان اسطورهایِ سینمای ایران، فرهنگِ مصرفگرای شرق آسیا و روان نوجوان امروز، نیازمند انسجامی است که فیلم برای ساختنش فرصت، دقت یا شناخت کافی ندارد.
فیلمنامه در لایههای روایی متشتت است. مشخص نبودن جایگاه راوی اینکه روایت در اختیار مادر است، پدربزرگ است یا دختر و حتی پدر، که باعث میشود مسیر درامی اثر همواره در وضعیت لغزش باقی بماند. نمونه روشن این آشفتگی، سکانس مترو است، تونلها، عقبماندن پدر از قطار و رفتن دختر، همه میتوانند استعارهای از فاصله ناخودآگاه و شکاف میان نسلها باشند، اما در کلیت روایت، این استعاره چونان عضوی اضافه باقی میماند که پیشزمینه مشخص و دقیقی ندارد و پیامدش گنگ است. مشابه همین وضعیت در رابطه پدربزرگ و نوه نیز دیده میشود. تحول پدربزرگ به نقطهای میرسد که از موقعیت یک شخصیت مقاوم، نهایتاً به همراهی بیمقدمه با جهان نوهاش میرسد، در حالی که پیشزمینه کافی برای چنین تغییر بنیادینی ایجاد نشده و پیوند میان خاطره، انفعال و نوستالژی او شکل طبیعی و باورپذیری پیدا نمیکند.
جلوههای بصری، صوتی و تدوینی از بیرون وارد اثر شدهاند و در عوض تقویت جهان ذهنی شخصیت، به لایهای آزارنده تبدیل شدهاند که تجربه تماشاگر را مختل میکند. این نوع طراحی صدا و افکتهای تصویری اگر با فهم دقیق ذهنیت گسسته و بحران تجزیه همراه میشد، میتوانست موقعیت روانشناختی شخصیت را پررنگتر کند، اما استفاده بیشازحد و بدون ریتم مشخص از آنها باعث شده کارکردشان تنها به سطحی از شلوغی و اغتشاش برسد.
در بخش طراحی کاراکترها، فیلم در انتقال تجربه زیسته نسل نوجوان موفق عمل نمیکند. فیلمساز شناخت عمیقی از دنیای این نسل به دست نمیدهد و به همین دلیل رفتارها، زبان بدن، شکل کنشها و جهان رسانهای دختر تنها در حد نشانههایی خام باقی میماند. در نقطهای که فیلم باید بر قدرت رسانه در خاطرهسازی و جانشینسازی هویت دست بگذارد، تنها به مجموعهای از اشارههای کلی اکتفا میکند و موفق نمیشود میان هویت فردی، فشارهای اجتماعی و بازنمایی خود در فضای مجازی رابطهای ارگانیک برقرار کند.
لهجهها در بازیها با ثبات نمیمانند و افتوخیز آنها مانع از ایجاد حس بومی و فضای اقلیمی میشود، مخصوصاً با توجه به اینکه فیلمساز خود اهل شیراز است و انتظار میرفت این جنبه با دقت بیشتری کنترل شود.
در کنار این ضعفها، تنها جنبه قابل اتکا و اثرگذار فیلم، موسیقی و واریانسهای آن است که هرچند گره روایی را باز نمیکند اما کیفیت فنی و احساسی قابل اعتنایی دارد.
«چشمبادومی»، تلاشی ارزشمند از جهت دغدغهمندی نسبت به مسائل نسل نوجوان و اختلالات هویتی است، اما در اجرا نتوانسته به دقت و عمقی برسد که این دغدغهها را در قالب اثری منسجم، روانشناختی و قابل ارتباط عرضه کند. مسئلهای که باعث میشود اثر در بافت داخلی خود گسسته باقی بماند و در مواجهه با مخاطب خارجی نیز امکان ارتباطی پایدار پیدا نکند. بههمریختگی روایت، شناخت ناکافی از نسل جدید و استفاده افراطی از عناصر بصری و صوتی مانع از آن میشود که فیلم بتواند ظرفیتهای بالقوهاش را به مرحله اثرگذاری واقعی برساند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- «ایدا»؛ سفری در جستجوی حقیقتِ گمشده
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- «سرکوهی»؛ وقتی صدا در پیله میماند…
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- ناخدا و خالقش؛ دو چهره از یک دریا
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد





