سینماسینما، امیر پوریا
در حالی که تمام بحث ها بر سر نامزدهای جشنواره و بی اعتنایی هیأت داوران به چند فیلم و عوامل برگزیدۀ آنهاست، این احتمال وجود دارد که از کج بینی های مرحلۀ قبل تر یعنی هیأت انتخاب، غافل بمانیم. یکی از فیلم هایی که جشنواره سی و پنجم در بخش مسابقه نپذیرفت و آن را به بخش تشریفاتی «چشم انداز» تبعید کرد، فیلم «شَنل» است؛ ساختۀ دوم حسین کُندری. کارگردانی که سال گذشته فیلم اولش «اینجا کسی نمی میرد» تجربه ای ناکامل با ایده ای قابل توجه بود که در بخش هنر و تجربه بی سر و صدا و بی اقبال انتقادی یا مردمی، اکران شد و رفت. اما فیلم اخیرش که درام پرتعلیقی شبیه داستان های باج گیری و اخاذی بدمن های سیاه و سالوس برخی فیلم-نوآرها دارد، دست کم از دو سوم فیلم های حاضر در بخش مسابقه و حتی نصف فیلم های کاندیدای دریافت جوایز، دقیق تر و درگیرکننده تر است. می خواهم بی آن که با توصیف طولانی تر، گره های مهم فیلمنامه و فیلم را لو بدهم، از همکاران پرشماری که در برج میلاد فیلم ها را می بینند، تقاضا کنم روز نامناسب اکران این فیلم در آن کاخ جشنواره (روز آخر یعنی چهارشنبه ۲۰ بهمن) و ساعت ظهرگاهی نمایش آن را به معنای بی اهمیتی فیلم نگیرید و به تماشای آن بنشینید. دیالوگ نویسی اش از بسیاری مستقیم گویی های آزاردهندۀ فیلم های دیگر (از زیر سقف دودی تا پشت دیوار سکوت تا حتی بدون تاریخ، بدون امضا) دور است؛ شیوۀ پیشبرد قصه در آن با اطلاع رسانی شیرفهم کنندۀ خیلی فیلم ها (از مادری تا آباجان تا حتی ماجرای نیمروز) تفاوت دارد و … رابطه بین شخصیت ها برخلاف انبوهی از فیلم ها (از ماجان تا گشت ۲ تا حتی سد معبر) با تازگی همراه است. فقط به عنوان دو نمونه، نوع دوستی دو کاراکتر صحرا (باران کوثری) و آیدا (بهار کاتوزی) که هم به یکدیگر مهربانی و کمک می کنند و هم مدام مچ یکدیگر را می گیرند و از خجالت هم درمی آیند و کاراکتر طاهر/شعبان/حمید (رضا بهبودی) که از نیرنگ بازترین بدمن های سینمای این سال های ماست، به شدت ذهن و حس تان را درگیر خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اتفاق خوب و ساختار ضعیف/یادداشت امیر پوریا درباره برنامه کلاسیکو
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما برگزار میشود
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- جلوگیری از توقف سینمای واقعی/یادداشتی از امیر پوریا
- کار فرهنگی یا مبارزه؟/یادداشتی از امیر پوریا
- نگذاریم این خاک سرد شود…/یادداشت امیر پوریا به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- تیم ملی و اصحاب کهف/یادداشتی از امیرپوریا
- ایران- اسپانیای امشب و تصویر «رابط فرانسوی»/یادداشتی از امیر پوریا
- «شنل» با بازی باران کوثری در شبکه نمایش خانگی
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





