سینماسینما، مهگان فرهنگ
دکتر بهمن مقصود لو منتقد، نویسنده، پژوهشگر سینمایی، تهیهکننده و فیلمساز ایرانی، از انتشار کتاب جدیدش بنام افسون پردهی نقرهای در صفحهی شخصیاش در فیس بوک و اینستاگرام اطلاع داد.
بهمن مقصودلو بیش از ۵۰ سال است که در عرصه های مختلف سینمای ایران فعالیت دارد. میتوان او را تاریخ شفاهی سینمای ایران دانست و فعالیت هایش منحصر به سینمای ایران نیست. او با سمت های مختلفی چون داور، سخنران و تهیهکننده یا فیلمساز در بسیاری از جشنوارههای معتبر جهانی حضور داشته است. یکی از مهمترین آثار او کتاب سینمای ایران است که در سال ۱۹۸۷ توسط دانشگاه نیویورک منتشر شد که اولین کتاب او به زبان انگلیسی در مورد تاریخ سینمای ایران است.
به جز فعالیت های مهم سینمایی او اگر در اینجا به کتاب هایشان بخواهیم اشاره کنیم، مهمترین آنها عبارتند از:
- رئالیسم شاعرانه ژان رنوار (انتشارات حکمت کلمه، تهران، ۲۰۲۱) – کتابی جامع در باره ی سینمای سینماگر برجسته فرانسوی
- وقتی که ماه زیر ابر نبود (مرکز بین المللی فیلم و ویدیو، نیویورک، ۲۰۲۰) – مجموعه۲۷ گفتگو با زنان برجسته هنرمند ایران طی سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰
- علف: داستانهای شگفت و ناگفته، انتشارات هرمس، تهران، ۱۳۸۹
- احمد شاملو: بزرگ شاعر آزادی، فیلمنامه (فارسی/انگلیسی)، شرکت کتاب – لوس آنجلس، ۱۳۸۷
- آزادی و عشق در سینما، انتشارات معین، ۱۳۸۲
- این سوی ذهن، آن سوی مردمک، انتشارات نیلا، ۱۳۷۸
- ۳۳۳ چهرهی درخشان (با علیرضا تبریزی)، سه جلد، امیرکبیر، ۱۳۴۵
- اطلاعات عمومی (با علیرضا تبریزی و حمید همتی)، انتشارات اندیشه، ۱۳۴۳ و آثار دیگر..
بر پشت جلد آخرین اثر منتشر شده از بهمن مقصودلو اینگونه نوشته شده است: در کودکی با دیدن فیلم فریدون بینوا فریفتهی پردهی نقرهای شدم. در دبستان دیدن فیلم های پلیسی-جنایی – تاریخی شیفتگیام را تثبیت کرد.
در نوجوانی، ژانر وسترن، با دشت های وسیع، کاراکترهای خوب و بد، کلاه های سفید و سیاه، و داستانهای ساده و انسانی، عشق من به سینما را دو چندان کرده و منجر به شناختن نام کارگردانها از جمله جان فورد و بسیاری دیگر شد. در دوران دبیرستان موج نوی سینمای فرانسه و دیگر کشورهای اروپا، به اضافهی سینمای نوی ایتالیا و فرضیهی مولفِ اندرو ساریس مرا با ابعاد ناشناخته جهان دیگری آشنا کرد. همین عوامل سبب شدند تا ارزش فیلمهای کلاسیک آمریکا را بهتر و بیشتر درک کنم. عاقبت، در دانشگاه، افسون پردهی نقرهای برایم راه بازگشتی باقی نگذاشت تا پزشکی را فدای هنر هفتم کنم و برای تحصیلات و مطالعات آکادمیک سینما راهی نیویورک شوم. حاصل این سالها و بخصوص دستآورد گفتگوهایم با تعدادی از سینماگران برجستهی جهانی همراه با مقالات، نقدها و خاطرات مختلف تا حدودی بازگوی این سفر طولانی در سینمای جهان است.
این کتاب توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به همراهی نشر دامون در موضوع سینمای جهان به تعداد صفحات ۴۷۸ منتشر شده است. انتشارات روشنگران در سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را با مدیریت شهلا لاهیجی _ اولین زن ناشر ایرانی _ آغاز کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- بهمن مقصودلو: مردی برای ثبت سند/ به بهانه انتشار کتاب «افسون پرده نقرهای»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد