سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
چند سالی است که در ورزشگاه های فوتبال، در هنگام ناکامی مربیان تیم های مختلف، هواداران شعار «حیا کن، رها کن» سر می دهند و به این شکل، عملکرد سرمربی مربوطه را زیر سوال می برد. شاید زمان آن رسیده باشد که این شعار معروف، برای گزارشگران تلویزیونی نیز سر داده شود. وقتی مدیران سیما هیچ توجهی به انتقادات مطرح شده از عملکرد ضعیف جواد خیابانی نمی کنند و خودش هم کوچکترین اهمیتی به این انتقادات نمی دهد، انگار چاره ای جز سر دادن این شعار در ورزشگاه ها نمی ماند.
گزارش جواد خیابانی در آخرین دربی پایتخت، آن قدر فاجعه و اعصاب خردکن بود که صدای همگان را در آورد. خیابانی که در ابتدای مسابقه، رویکرد همیشگی خویش در اغراق و بزرگنمایی را پیش گرفته و بدون ذکر دلیلی مشخص، دربی پایتخت را خاص ترین دربی دنیا نامیده بود، باز هم به ارائه اطلاعات بی مصرفی پرداخت که فقط به درد پر کردن وقت گزارش می خوردند. این که دربی در سالیان گذشته، در کدامین روزهای ماه اسفند برگزار شده و چه نتایجی رقم خورده، این که اولین دربی که جناب ایشان به تماشا نشسته در فلان سال بوده، به کار چه کسی می آید؟
اما فاجعه ی جناب خیابانی به این جا ختم نشد و اصرارش به بیان جملات قصاری که به نوعی تخصص وی محسوب می شود، بر رنج های شنیدن گزارش این مسابقه افزود. جملات قصار عجیبی چون «دربی بازترین دربی نباز دربی ها»، محمدرضا آزادی در ورزشگاه آزادی که خیابانی مدت هاست به عنوان نمک گزارشش بر زبان می آورد و در واقع از بی مزه ترین قسمت های اجرایش محسوب می شود و اصرارش بر تکرار این سخنان، عجیب و سوال بر انگیز است.
خیابانی در هنگام گزارش بازی آن قدر جوگیر و هیجان زده می شود که انگار متوجه کلامی که بر زبانش جاری می شود، نیست. این که از هواداران داخل منزل می خواهند نظرشان در خصوص آفساید بودن مهم ترین صحنه ی بازی را فریاد بزنند، چه معنی و مفهومی دارد؟ این که وسط مسابقه و در اوج هیجان بازی به هموطنانت سلام کنی، چون سلام، سلامتی می آورد، مضحک و مسخره نیست؟
«میگن اونایی که اول وقت گل میزنن سحر خیزن، اونایی که آخر وقت گل میزنن، شب زنده دارن»… این چه عبارت بی ربطی هست که از دهان مبارک جناب خیابانی خارج می شود و هیچ ناظری نیست که جناب ایشان را برای این حجم از سخنان بیهوده و بی معنی مواخذه کند؟ گزارشگری فوتبال که شرکت در رئالیتی شوی «شب های مافیا» نیست که بلند شوی و هر چیز بی مفهومی که در لحظه به ذهنت می رسد را بگویی و مایه ی خنده و شادی اطرافیان و بینندگان تلویزیونی شوی. اینجا با هواداران و بینندگانی سر و کار داری که غرق در هیجان و لذت تماشای مسابقه فوتبال هستند و دوست دارند گزارشگر بازی، بر این لذت بیفزاید، نه این که با گفتن جملات و عبارات بی سر و ته، روی اعصابشان راه برود و آن ها را از شنیدن گزارش بازی پشیمان کند. بینندگانی که دوست دارند گزارشگر بازی به تحلیل بازی و ارائه اطلاعات بجا و مناسب بپردازد، نه این که حتی از شناخت بازیکن زننده ی گل عاجز باشد و با اشتباهات مکررش، عدم آمادگی خویش برای گزارش بازی را نشان دهد.
هر کسی در هر شغلی، روزی زمان بازنشستگی اش فرا می رسد و به نظر می رسد مدتهاست که زمان بازنشستگی جواد خیابانی فرا رسیده است. جالب اینجاست که خبر بازنشستگی خیابانی در روزهای پایانی سال گذشته رسانه ای شده بود و موجب خوشحالی بسیاری از علاقه مندان فوتبال شده بود ولی با شروع سال جدید او باز هم به کارش ادامه داد تا یک سال پر انتقاد دیگر بر کارنامه اش افزوده شود. کاش مسئولان مربوطه این بار به نظرات بینندگان تلویزیونی اهمیت داده و بطور جدی وارد عمل شده و خیابانی را حداقل از گزارشگری مسابقات فوتبال یا اجرای برنامه های ورزشی منع کنند تا افاضات ایشان را فقط در سایر برنامه های غیر ورزشی سیما شاهد باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- داستان اینفلوئنسری به نام فریبا/ گفت و گو با جواد صفوی، نویسنده فیلمنامه سریال «فریبا»
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- هیولایی باستانی
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- کتاب «آدمکها» منتشر شد
- خبر خوب جواد خیابانی: عادل فردوسیپور به زودی به تلویزیون برمیگردد
- هوشنگ گلمکانی :با شنیدن حرفهای جواد خیابانی، کهیر میزنم
- واکنش جواد خیابانی به اظهار نظر مسعود شجاعی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





